Dies irae Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Ur UniR 2003 "1.9.7 Övrigt Hemvärns- och frivilligpersonal tilldelas fria uniformer enligt särskilda bestämmelser. Tilldelade persedlar får ej nyttjas för privat bruk annat än vid ceremonier som bröllop, begravningar m.m." Detta tolkar jag att jag inte får använda tex min rånarluva....?? Quote
SBP Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Vad hade du tänkt råna??? ;) Har själv ej läst hela UniR men med den hänvisningen du gör så är det så... Fast värmetröjan är rätt go, den också.. B) Quote
joppe Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Ur UniR 2003 "1.9.7 Övrigt Hemvärns- och frivilligpersonal tilldelas fria uniformer enligt särskilda bestämmelser. Tilldelade persedlar får ej nyttjas för privat bruk annat än vid ceremonier som bröllop, begravningar m.m." Detta tolkar jag att jag inte får använda tex min rånarluva....?? ja du får ta o skaffa en civil rånarluva om du ska råna någon så du inte bryter mot UniR 2003 Quote
SBP Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Om han tänkt råna ett bröllop går det väl bra??? Quote
joppe Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Om han tänkt råna ett bröllop går det väl bra??? då skall full uniform andvändas ej enskilda plagg Quote
Lindeberg Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Jag skulle kunna tänka mig att det är ok att bära rånarluva, värmetröja, kängor mm civilt. Däremot är det obra att bära uniform med förbandsmärke och gradbeteckningar civilt. Rånarluvan och kängor kan man ju trots allt köpa identiska i närmaste överskottsbutik. Quote
Dies irae Posted November 12, 2003 Author Report Posted November 12, 2003 (edited) Jag skulle kunna tänka mig att det är ok att bära rånarluva, värmetröja, kängor mm civilt. Däremot är det obra att bära uniform med förbandsmärke och gradbeteckningar civilt. Rånarluvan och kängor kan man ju trots allt köpa identiska i närmaste överskottsbutik. Du menar att du inte tänker lyda UniR ??? Nej jag hade inte tänkt råna någon, men tack för tipset... Edited November 12, 2003 by C-J Fyhr Quote
Lindeberg Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Alternativet är ju att köpa rånarluva, kängor, värmetröjs mm. Men nu om det bara handlar om en rånarluva så köp en, kan ju vara bra med dubbla ibland Quote
HvPrsk Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Är man civil om man har uniform på sig? ;) Jag använder friskt mina kängor, regnställ, gummistövlar, underställ, värmetröja mm i olika samanhang och ser inget fel i det. Helfel är det däremot när man ser bilder på Hv eller annan Frivillig personal i jakt samanhang med förbandsmärke mm. - HvPrsk Quote
Johansson Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 själv tycker jag att det bara är bra om man använder kängorna så man går in dom ordentligt till övningarna kommer då det är mindre bra/roligt att bryta övningen pga. skoskav. eller har jag fel??? Quote
SBP Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Klart man ska se till så att kängorna är väl ingångna. Ren självbevarelsedrift. Knepigt formulering i UniR, tycker jag. Använder både kängor, fältskjorta (både 59 och 90) och värmetröjan vid lämpliga tillfällen. Händer tom att fältbyxan åker på (sällan), men aldrig jackan. Quote
dxl Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Jag försöker sluta (men det är svårt ) andvända kängorna civilt eftersom jag efter bara ett år i HV har nött bort nästan hela hälen på dom. Tycker gott att man kan ha värmetröja balaklavan när det är kallt ute. Andväder även komarocken istället för sovsäck när jag e på fjället och i skogen civilt. Och vintermössa, komarock och mycket annat finns ju faktiskt att köpa i "omöpiga" affärer också så... Quote
Dies irae Posted November 12, 2003 Author Report Posted November 12, 2003 Klart man ska se till så att kängorna är väl ingångna. Ren självbevarelsedrift. Knepigt formulering i UniR, tycker jag. Använder både kängor, fältskjorta (både 59 och 90) och värmetröjan vid lämpliga tillfällen. Händer tom att fältbyxan åker på (sällan), men aldrig jackan. Kan väl säga att jag gör som du, använder mer eller mindre alla tilldelade persedlar. Jag använder dock aldrig vapenrock eller byxa. Det bästa plagget i systemet tycker jag är värmetröjan. Quote
Vakten_F4 Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Har för mig att man FICK använda tilldelade skor, strumpor, kalsonger och undertröjor till civila kläder i lumpen. Har ett svagt minne om att jag har läst de bestämmelserna nånstans (typ en äldre UniR) men det kan även ha varit muntligt. Konstigt att det skulle vara annorlunda för HV. Regnställ, värmetröja motsv. tycker iaf jag är ok om man använder civilt, men fältbyxa mycket tveksamt och fältjacka ALDRIG! Quote
Recommended Posts