Jump to content

Hagor Patrol 70 L


Bravo One

Recommended Posts

  • 1 year later...

Jag har en Hagor Patrol och tycker den verkar väldigt väl genomtänkt. Nu använder jag den mest för lite marschträning och för att frakta hem dagligvaror från Slemmis (den lokala ICA-butiken) men än så länge har den iaf. inte gett upp...

Det enda jag blir fundersam över är hur soldatsäkert det är med alla remmar. En del skulle man nog kunna ta bort (soldatsäkerhet vs. justerbarhet). Sen tycker jag att det hade räckt med ett lager av ytterficka på framsidan av säcken då de två fickorna i praktiken delar samma utrymme.

 

En fråga till er som vet: Ganska högt på insidan av säcken finns en halvöppen "ficka", med öppna kortsidor (under och över) som täcks av remmar som kan öppnas med kardborre. Har jag blivit spatialt inkompetent under mitt knappa år i civilt liv eller är detta en radiohållare? Nu vet jag inte vad israelerna har för truppradio men om det skulle vara funkis (och spontant så tror jag att en 180 går ner) så måste väl detta vara signalistens dröm? Jag får väl gå med i den krigiska delen av HV och testa... ,O

 

Finns det några andra säckar med liknande lösningar?

Link to comment
Share on other sites

Bärremmarna? Verkar mysko? De är ungefär den del av säcken som ger det mest stabila intrycket...?

 

Menar ni möjligen remmarna med snabbspännen som spänner upp bärremmen mot säcken och därmed anpassar hödjen på bärsystemet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sidron
Erfarenheterna jag fått av Hagor är att den är dålig. Har tre kompisar med denna ryggsäck och alla tres bärremmar har pajat åt skogen och även andra problem har uppstått med ryggsäckarna.

Precis som Christoffer sa, Hagor suger! Jag är en av hans kompisar. Min Hagor införhandlade jag i Maj förra året. Den visade tendenser på att gå sönder efter första användningstillfället. Det som då visade sig gå sönder var dem remmar som drog upp/drog närmare bärremmarna mot själva säcken. Efter ytterliggare någon övning så gick denna ena av de två remmarna som nämndes ovan, sönder. Det lagades själv, höll dåligt i ca ett halvår. Jag var jäkligt rädd om den och packade nästan aldrig den något tyngre.

 

På våran vinterslutövning så var det jag, en annan som haft sin Hagor något längre än mig och en kille som precis köpt den. Den andre killen som haft sin ett längre tag fick problem då hans ena rem som drog åt bärremmarna gick sönder totalt. Detta kunde vi åtgärda genom att använda plastgrejerna som används till att komprimera topplocket på baksidan av säcken, dvs ryggsidan. Vi drog remmarna från bärremmarna genom dessa plastclips. Det höll resten av den övningen. Den andre killen som använde sin för första gången, han råkade ut för det problemet att bröstremmen, den som drar åt bärremmarna mot varandra, gick sönder.

 

Där topplocket är fastsytt med resten av övriga säcken, i den sömmen så är bland annat en liten rem med en plastmojäng fastsydd. Denna plastmojäng är en sådan som man drar igenom en rem och på så vis låser den. Det var denna rem som lostnade.

 

Inte nog med den dåliga kvaliteten som finns på Hagorns bärsystem så är den dålig på ett flertal andra punkter.

-Dåligt avbärarsytem som verkar vara gjord för korta personer. Avbärarbältet sitter på tok för högt för mig. sitter så den täcker naveln.

-Tyngden hamnar långt bak vilket gör säcken baktung och man hamnar framåtstupa när man bär den.

-För mycket remmar och krimskrams som aldrig används eller fyller någon praktisk funktion.

-Litet topplock, täcker inte mcyket om man fyller huvudsäcken över "kanten".

Många småfickor som inte fyller någon funktion.

-Dålig kvalitet i spännen etc.

-Dem remhållarna där man kan trä igenom remmar. Återfinns på topplocket samt på undersidan. Dessa går sönder sanbbt! Dem söäpper i sömmarna.

-Ingen stabilitet i ryggsäcken hur bra man än försöker packa.

-Korta bärremmar vilket gör att om man vill få dem att passa mig så slutar själva vadderingen något över eller vid bröstvårtshöjd, ungefär.

-Trots det att man drog åt bärremmarna och avbärarbältet så hasade säcken runt och gav upphov till skavsår på ryggen där avbärarbältet satt. Detta vid längre marscher.

-Dem två interna aluminiumskenorna var väldigt dåliga. Dem böjde sig lätt och var ett irritationsmoment.

-Där det fanns öppningar där man kunde dra åt öpnningen med snöre. Ytterfickan bak på säcken samt i toppen på huvudsäcken (både snölåset och den andra som drar åt öppningen). Där dessa hade en öppning där själva snöret kom ut, där fransade det sig något för jävligt och den mojäng som drog åt snörena åkte oftast in i denna gång där snörena låg, stort irritationsmoment!

 

Men så samtidigt måste jag berömma Hagorn för följande.

+Sidofickorna som löper parallelt med huvudsäcken. Dessa lämpade sig bra för Camelbak!

 

Jag tyckte detta var ett av mina livs dåligare köp. Så ni som funderar på att köpa, ta er en allvarlig funderare. Det finns roligare saker att lägga 1200 kronor på! Jag tycker så här i efterhand att 1200 kronor för en sådan skitsäck är ett stort överpris. Jag tog inte upp priset i punkterna över negativa saker med säcken då jag inte vet vad leverantören säljer den för. Military Shop är ju kända för sina priser så den punkten kan förmodligen dem belastas med.

 

Sen så för att ge er en lite mer riktig bild av vem det är som har användt den så är jag ca 1,90 lång, 75 kg och HVU.

 

Kan för övrigt säga att jag har en införskaffat mig en Sacci F70 nu. Har bara hunnit använda den en gång men ska reccensera den så fort jag har lite mer kött på benen om den.

 

Några mer frågor om hagorn? Fråga, svarar gärna!

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Ok, jag är ca 1,70 lång och jag förstår om du tycker att bärsystemet är anpassat för korta människor... :D

Är israeler i allmänhet korta människor?

 

Vad gäller viktplacering så är jag ju detta min referenspunkt:

http://www.erikdahlbeck.com/kbing/soldatprovet1.jpg

 

:baskerFN:

 

Hur mycket har ni packat i den för att uppnå dessa ganska alarmerande resultat? Jag får väl medge att jag inte tänker mig den som någon säck att leka jägare med utan snarare som en rymligare stridssäck med extra packutrymme för allt övrigt skräp som man alltid åker på att bära med sig.

 

På min säck går bröstremmarna i en loop runt bärremmen och fixeras i själva spännet, dvs de är inte sydda överhuvudtaget. Hur lyckades ni ha sönder dem? Just de spännen verkar inte speciellt klena.

 

Remmarna som spänner upp bärremmarna mot säcken är en svag punkt, helt klart, men de tar ju inte hela vikten och jag har ändå lastat säcken hyfsat vid ett flertal tillfällen...? När jag var och drog lite i dem nyss såg jag iofs sömmen "expandera" tydligt och det gav väl iofs. inget stabilt intryck. Men jag hade mer oroat mig för att de skulle fastna i diverse terrängföremål (träd och liknande skräp...) vid t.ex. skidvurpor...

 

När jag tittar på bärremmarnas nedre fästen så ser (och känner) jag att de sticker in en bit i i "flärpen" och är fixerade enbart med sömmen som håller ihop själva flärpen. Jag tycker att det känns ganska stabilt när jag sliter i det men jag antar att det är där det har lossnat? Isf. är det nog lätt åtgärdat med lite nål och tråd men visst, det är en anmärkningsvärt dålig lösning. Men då vet jag iofs. inte hur andra säckar ser ut då jag inte har annat än en McKinley 30 l skolrygga hemma att jämföra med. En sådan jämförelse ger att Hagorn flexar mer men det käns som att det beror på att materialet i själva säcken är stummare på McKinleyn...

 

Berätta gärna mer om vad ni har gått igenom med säckarna!

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Guest Sidron
Hehe... Ok, jag är ca 1,70 lång och jag förstår om du tycker att bärsystemet är anpassat för korta människor... :baskerFN:

Är israeler i allmänhet korta människor?

 

Hur mycket har ni packat i den för att uppnå dessa ganska alarmerande resultat? Jag får väl medge att jag inte tänker mig den som någon säck att leka jägare med utan snarare som en rymligare stridssäck med extra packutrymme för allt övrigt skräp som man alltid åker på att bära med sig

 

Remmarna som spänner upp bärremmarna mot säcken är en svag punkt, helt klart, men de tar ju inte hela vikten och jag har ändå lastat säcken hyfsat vid ett flertal tillfällen...? När jag var och drog lite i dem nyss såg jag iofs sömmen "expandera" tydligt och det gav väl iofs. inget stabilt intryck. Men jag hade mer oroat mig för att de skulle fastna i diverse terrängföremål (träd och liknande skräp...) vid t.ex. skidvurpor...

 

Berätta gärna mer om vad ni har gått igenom med säckarna!

 

Rent allmänt så har jag inte gått igenom särskillt mycket påfrestande med den säcken. Detta pågrund av att den började gå sönder mycket snabbt. Så jag tog det lugnt. Men någon av de första gångern ajag använde den så skulle vi krypa en viss sträcka som var lite småbökig. Hade ca 20-25 kg i den. efteråt efter några timmars å märkte jag att ett av remmfästena, för den rem som drar åt sig bärremarna mot säcken, hade börjat lostna. Förutom det så har det varit vanligt fältliv och vanliga marscher, men med reducerad vikt och extra försiktighet för att den skulle hålla bättre. Inga speciella påfrestningar och ändå så höll den inte! Uruselt!

 

Jag undrar vad Military Shop går på när dem köper in nya säckar. borde dem inte ta in ett exemplar och noggrant testa och utvärdera. Man vill ju gå till Military Shop och veta att man köper kvalitet! Jag kommer ihåg att när jag köpte min Hagor så sa en ur personalen där att alla deras säckar ska hålla för påfrestande fjälvandringar. Kommer inte ihåg så mycket mer av vad han sa om Hagorn men aldrig att Hagor skulle vara lämpad som en säck sokm man fjällvandrar med! Det enda den duger som är som säck åt ett barn, en kort person som inte bär tungt!

 

Sen så undrar jag om israelerna har mycket skit som går sönder? kan inte vara roligt att vara lång och ska bära mycket i den Israeliska krigsmakten!

Edited by Sidron
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...