Daniel_Westbom Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 Tydligen kan man i teorin komplettera en kortare utbildning med utlandstjänst för att nå upp till 10 månader, men är det någon som har lyckats? "Utöver grundläggande behörighet krävs fullgjord militär grundutbildning eller annan kompletterande militär utbildning eller tjänstgöring som uppgår till minst 10 månader. " Källa: http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=771 Quote
Fk Bodin Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 Det skall nog gå, men personlig lämplighet och vitsord i så fall stor spelar roll (antagligen) i en ansökan. Quote
Hans Engström Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 Finns en tjej på vårt HVkompani om vart nere i Kosovo efter (om jag förstått rätt), först utbildats till bevakningslotta och sen 3 månaders. Hon skulle nog platsa (enlgt vad jag förstått rörande henes allmänna lämplighet). Quote
Panzerfaust Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 Det går... förmodligen:-) men det min bror fick höra va att om man söker utalndstjänt med 3 månaders utb så kommer man med stor säkerhet endast få en sån plats man kan söka utan militär behörighet... vilka det är vet jag ej, men Skytte osv menade dom sig på att det är ingen idé man söker. Han ringde dit och frågade alltså. Antar att man måste göra 2 vändor, annars blir det väl bara 9 månader? Quote
Daniel_Westbom Posted October 13, 2003 Author Report Posted October 13, 2003 (edited) Det går... förmodligen:-) men det min bror fick höra va att om man söker utalndstjänt med 3 månaders utb så kommer man med stor säkerhet endast få en sån plats man kan söka utan militär behörighet... vilka det är vet jag ej, men Skytte osv menade dom sig på att det är ingen idé man söker.Han ringde dit och frågade alltså. Antar att man måste göra 2 vändor, annars blir det väl bara 9 månader? Är redan nere i Kosovo/FYROM så att bli uttagen till utlandstjänst är redan löst. Som jag skrivit i en annan tråd så tar man nog hellre en som har 10 månaders GU som skyttesoldat före en 3 månaders om man letar skyttesoldater. Själv så åkte jag på civila kvalifikationer. Jag kommer att ha varit utomlands i mer än sju månader inkl utbildningstiden. Men var mest nyfiken på om det gick.. Edited October 13, 2003 by Daniel_Westbom Quote
106 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Men var mest nyfiken på om det gick.. Kravet på totalt 10 månader med kompletterande utbildning betyder nog att en 7,5-månaders kan komplettera med FOK eller motsvarande för att få ihop 10 månader. Det som går (om du har kompetensen) är följande: Reservofficer i flygtrafiktjänst i Flygvapnet Vid Försvarsmaktens Halmstadsskolor (FMHS) i Halmstad. Endast för utvalda flygledare i Luftfartsverket Utbildningen om ca 20 veckor bedrivs i samarbete mellan MHS H och Flygtrafiktjänstskolan (FFL). eller Hälso- och sjukvårdsofficer Endast för utbildade och legitimerade; läkare, sjuksköterskor, veterinärer, hälsovårdsinspektörer och apotekare. Kursen är 20 veckor lång och bedrivs i samarbete mellan Försvarets sjukvårdscentrum (FSC) på Hammarö och Karlstad universitet. Quote
KD803 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Jag skulle tro att det i mångt och mycket är upp till förbandet. Om de anser att de vill ha dig som RO, så kommer de att lösa teknikaliteterna. Exempelvis så kan de ju ta in en 3-månaders för fyllnadstjänstgöring tills de tio månaderna är uppnådda. Quote
Ingbat/I19 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Jag skulle tro att det i mångt och mycket är upp till förbandet. Om de anser att de vill ha dig som RO, så kommer de att lösa teknikaliteterna. Exempelvis så kan de ju ta in en 3-månaders för fyllnadstjänstgöring tills de tio månaderna är uppnådda. Jo, visst är det så men jag har svårt att se att man skulle plocka in någon direkt efter 3-månaders utb. Dels har du inte fått någon ledarskapsutbildning och de har inte sett hur du fungerar som ledare och utbildare. Om man ska komma in med tre-månader i grunden skall man nog ha gjort lite mer efteråt typ ett par år i HV, lite fbu-kurser och kanske utlandstjänst. Quote
KD803 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Jo, visst är det så men jag har svårt att se att man skulle plocka in någon direkt efter 3-månaders utb. Dels har du inte fått någon ledarskapsutbildning och de har inte sett hur du fungerar som ledare och utbildare. Om man ska komma in med tre-månader i grunden skall man nog ha gjort lite mer efteråt typ ett par år i HV, lite fbu-kurser och kanske utlandstjänst. Kruxet är att få förbandet intresserat. Jag kan hålla med om att det nog kan vara svårt för en tremånaders, men jag skulle inte säga att det är omöjligt. Tyvärr är det nog så att HV och fbu-kurser nog inte räknas som en merit i vissa kretsar utan snarare tvärtom. Quote
Ingbat/I19 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. Quote
Recommended Posts