Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg till min förtjusning i tråden En dyktråd att det fanns fler som var intresserade av dykning med rebreather.

Var själv i Thailand tidigare i år under några månader och träffade där en adykare som var där med sina adykpolare och körde dykning med rebreathers. Vad gör man då som dykare & MÖP? Givetvis skaffar sig ett rebreather cert snabbare än kvickt.

För att dyka rebreather måste man komma ihåg och göra saker rätt eftersom man annars lätt kan bli medvetslös av för lite eller för mycket syre. Så för att komma ihåg vad som ingick på kursen satte jag upp en rebreather sida mest för min egen skull. Men nu ser jag ju att det finns fler rebreather freaks på forumet (BJK spec men kanske också Gotcha, imint och 109 eken).

Finns det flera intresserade med eller utan cert här på forumet?

Om ni inte redan vet vad en rebreather är eller är nyfikna på vad man lär sig på kursen så kan ni kolla in min rebreather sida:

http://johan.lundin.com/rebreather/index.html

Vill ni köra kursen så är förkunskapskravskurserna

PADI Open Water (eller CMAS * som jag hade)

PADI Advanced

PADI Enriched air (Nitrox)

Posted

Jomenvisst, jag har provat rebreathers både på KA1 och i dykskolan/klubben, och det är en helt annan känsla och kräver lite annat än vanliga riggar...den som ändå hade råd OCH tid (att ta de cert som jag vill)...har jag det ena fattas ju vanligen det andra.. :(

Posted

Kul,

vilka modeller testade du på respektive ställe? Var det Dräger LAR V på KA1?

I Thailand så är det ganska överkommligt. Betalade själv 17000 baht (ca 3500 kr) för både Nitrox och Rebreather kursen. I Sverige verkar det ju kosta mer än det dubbla. Det hela tog mig två dagar med en dag teori, gasblandning och pooldyk och den andra dagen bara dykning.

Och visst är det en annan känsla!! Jag råkade simma på en leopard haj som inte hörde mig samtidigt som jag hade problem med avvägningen (som är totalt annorlunda mot vanligt system).

Posted

När man andas ut i ett vanligt öppet system så förlorar man flytkraft eftersom man andas ut en mängd luft som hjälper en flyta. I en rebreather andas man ut luften men luften går då in i en counter-lung (typ mot-lunga) vilket är en luftsäck där den utandade luften renas från koldioxid. Därmed förlorar man aldrig någon flytkraft (utan man får istället en liten liten flytkraft). Är man van dykare så reglerar man ofta avvägningen utan att tänka på det mha andningen så när man testar en rebreather första gången så känns det ungefär som att cykla på en sådan där cirkuscykel där framhjulet svänger åt fel håll när man svänger dvs man bara förvärrar problemnet när man följer sin instinkt.

Dessutom så om man dyker med ett halvslutet system (som släpper ut lite bubblor ibland) så kan man ibland förlora flytkraft när man andas ut och counter-lungan får ett för högt tryck. Dessutom kan man ibland få lite bonus flytkraft om man tar ett riktigt ljupt andetag eftersom då counter lungan får ett för lågt tryck och automatiskt fylls på med nytt syre från Nitrox tanken. Det är med dessa senare medel samt genom att snarare simma runt istället för över/under hinder som man reglerar avvägningen + förstås den vanlig påfyllning/dump reglagen i stabjackan.

Posted

Här har vi en länk till en kanonbra Rb sida: http://www.rbforum.net/ massvis med bra tips och information om alla aspekter av Rb dykning.

Om man tycker det är dyrt så kan man mycket enkelt bygga en egen helsluten syrgas rebreather, principen är mycket enkel.

Posted

Men vilka är dom stora fördelarna med rebreather?? Kan man dyka längre/djupare eller vad?

Jag provade några provdyk i somras vid Stora Barriärrevet och jag blev helt fast, så nu undrar jag om dykningen i Thailand är lika bra som Stora Barriärrevet (lite smidigare att åka till Thailand), för jag har inga referenser om vad som är bra eller dåligt. Vilka ställen i Thailand skulle ni rekommendera för att ta certifikat och "vacker" dykning.

Posted

En fördel är att gasen räcker länge genom att du återanvänder (renar) stor del av utandningsluften, en annan är ju att det blir tyst under vattnet och man stör inte djurlivet. M a o så kan man komma närmare skygga djurarter på det sättet.

Similian Island är trevligt att dyka vid, och Kon-Tiki är en firma som kör utfärder dit ut samt har dykutbildning.

Posted

Kon-Tiki är trevliga,annars fanns det en firma Scuba World på Patong beach, en av delägarna hette/heter Patrik Djärv, ex Lt. i FV. Mycket smidiga och tillmötesgående, kan dock inte hitta deras hemsida trots idogt sökande.

Köper man en Rb idagsläget så brukar en kurs på apparaten var obligatoriskt, det skiljer så pass mycket i handhavande mellan de olika märken så att en märkesbunden kurs är att ses som ett grundkrav för ens egen säkerhet.

Största skillnaden att dyka med Rb är att det inte är säkert att dykaren märker att det går åt skogen på samma sätt som med vanlig dykning. :(

Posted

Jag gjorde lite research på tekniska dykbutiker på Phuket när jag letade efter min rebreather kurs och kom fram till att http://www.scubacat.com mitt på Patong beach verkade vara den bästa (flera TDI instruktörer som kör kurser på både hel och halvslutna system, gasblandning, egen pool och båtar mm) så jag körde min kurs med dem.

Angående dykmål så är liveaboard på similan island något som klår allt jag gjort tidigare (inkl Barriärrevet, Barbados, Tobago, Florida) men det ska jag väl eg inte nämna i denna tråd som var ämnad för smygande mörka bubbelfria dyk och inte champagne dykning bland neon fiskar.

En intressant grej med de flesta rebreathers är dessutom att man ganska lätt kan modifiera dem. Bland annat så bör man relativt lätt kunna bygga om Drägers civila modell Dolphin till att fungera på samma sätt som deras militära serie LAR V, VII militära serie LAR V, VII genom att sätta på en av / på kran på slangen som läcker ut syre i andningssäcken. Man kan då givetvis inte dyka ljupare än ca 6 meter som är max för rena syre system.

Posted

En vanlig rebreather som man köper i butik är ganska dyr. Ett billigare alternativ kan då vara att köpa in en begagnad Rysk IDA-71: http://www.divex.se/rebreath/ida71.htm

Ett intressant alternativ, finns för påseende hos Divex i stockholm.Pratar man snällt med innehavaren så kan han nog förmedla ett köp.

Posted
En vanlig rebreather som man köper i butik är ganska dyr. Ett billigare alternativ kan då vara att köpa in en begagnad Rysk IDA-71: http://www.divex.se/rebreath/ida71.htm

Ett intressant alternativ, finns för påseende hos Divex i stockholm.Pratar man snällt med innehavaren så kan han nog förmedla ett köp.

Jag har hört lite om den...bl.a skräckhistorier om att den tenderar att läcka som ett såll och dränka dykaren.. Iofs finns såna rykten om LAR V också, men ändå..

Jag skulle inte ha nåt emot en vanlig Dräger Dlphin, jag!

Posted

Jag har hört lite om den...bl.a skräckhistorier om att den tenderar att läcka som ett såll och dränka dykaren.. Iofs finns såna rykten om LAR V också, men ändå..

Jag skulle inte ha nåt emot en vanlig Dräger Dlphin, jag!

Det blir lätt skräckhistorier om rysk utrustning, jag känner flera som dyker IDA-71or utan problem. Det finns dessutom många modifieringssatser för att göra dom mer användarvänliga. Man kan bland annat koppla in en syrgassensor i loopen för att hålla bättre koll på vad man inhalerar.

Posted (edited)
Det blir lätt skräckhistorier om rysk utrustning, jag känner flera som dyker IDA-71or utan problem. Det finns dessutom många modifieringssatser för att göra dom mer användarvänliga. Man kan bland annat koppla in en syrgassensor i loopen för att hålla bättre koll på vad man inhalerar.

Där ser man.

Jädrar vad denna tråd TOK-aktiverade "vill ha"-nerven..!!

(ständig fattiglapp, stalltups på att snabbt bli rik, någon..??)

Edited by Gotcha
Posted

Hmmm. Om man har ett seriöst intresse av att äga en rebreather så kan man för en förhållandevis rimlig penning få ihop en Rb för under 10 000:- kolla in den här länken: http://members.chello.se/teknosofen/ En av Sveriges främsta Rb killar, forskat åt FOA navalmedicin på just ämnet Rebreathers. Många tips på hans hemsida. Försöker man få tag på en Norge II eller en Löjtnant Lund så kan man få dom till ett hyffsat pris. Divex i Stockholm är duktig på att renovera dessa typer och kan även bygga om dom med sensorer om man vill ha det.

En fattigamans lösning på en helsluten syrgas Rb ser ut som följer, frånsäger mig dock allt ansvar :P

Man behöver följande utrustning:

En syrgasflaska på ca en liter 200bar.

En stycken innerslang till bildäck, diameter 14 cm.

En bit PVC rör 14 cm diameter med en rymd av ca 1 liter.

En svetsregulator för syrgas.

En dräktutloppsventil.

Två backventiler.

två andningslangar av den typ man ser på Rb. slangar från gamla syrgasmasker till fpl går bra.

Ett bitmunstycke där man kan ansluta slangarna.

En kombinerad klämmagrej som man kan sätta fast flaskan och klämma ihop innerslangen med.

Gör så här:

PVC röret är filtret, tag och limma fast en plexiglasskiva i ena ändan, borra den full med 5mm hål, på insidan lägger man in en tunn skummgummiskiva, fyll på med kalk(agasorb, sofnolime, drägersorb, whatever) lägg på ny skumgummiskiva+ en till plexiskiva med hål. denna skall vara lös. en fjäder som pressar ner plexiskivan och avsluta med ett perforerat lock som håller allt på plats. voila, filtret är klart. Generellt så räcker en liter kalk i en timme.

Klipp isär innerslangen så att orginalventilen försvinner, skruva fast filtret här med slangklammer.

Ta klämmgrejjen och montera den på innerslangen mittemot filtret, detta gör att slangen får två sidor(lungor) avdelade av filtret och klämmgrejjen.

Fäst syrgasflakan på klämmgrejjen, nu ser det nästan ut som en gammal Barracuda väst.

Sätt på er spektaklet, markera på innerslangsidorna ungefär i höjd med munnen. Där skall ni montera slangarna som går till munstycket.

i munstycket skall backventilerna vara monterade, så att man alltid andas ut på den ena sidan av lungan och andas in av gasen på den andra.

Från syrgasregulatorn monterar man en slang in i innerslangen på den sida som man andas ut i. På så vis kommer den sidan att fyllas på mer och tvinga gasen genom filtret in i inandningssidan på innerslangen.

Montera dräktutloppsventilen ganska högt upp på innerslangen, syftet med den är att förhindra överfyllning av loopen så att den inte smäller. Ha den max öppen tills man har lärt sig hur mycket gas man har i loopen

Avsluta med att montera en rem från flaskfästet som man kan dra mellan benen. Hela apparaten har en tendens att flyta upp.

Klart att dyka.

Don´t try this att home kids.

:angry:

Jag och min buddy har byggt varsin och har ett hyffsat antal dyk på dessa apparater utan större problem.

Med svetsregulatorn reglerar man mängden syrgas som måste fyllas på i andningsloopen. det rör sig om mycket små mängder som måste tillföras. Med en enliters syrgasflaska så är det filtret som är begränsande faktor.

Have fun med er egen Rb, och kom ihåg..._själv är bäste dräng :((

Posted

Intressant den där ryska modellen IDA-71. Verkar som om den utvecklar syrgas genom en kemisk process. Eller är det jag som fattat fel???

Intressant att referensen kom till Divex. Adyk killen som jag träffade i Thailand var nämligen polare med en av de som jobbar på Divex och rekomenderade dem.

Hittade ett dokument som säkert en del av er redan sett. Nämligen US Navy Diving Manual Chap 18 (Closed circuit rebreathers) som beskriver den intressanta dyk planeringen de kallar "transit with excursion" (i kap 18-4.5) där man istället som vanligt är begränsad till de ca 6-8 meter som slutna helsyre system tillåter kan utvidga dyken med korta exkursioner till större djup. Kanske en bra sak att träna på ifall man skulle bygga om en tex en Dolphin till ett helslutet system. Men vågar man göra det? USN kanske är beredda att ta lite större risker än man som vanlig fritids dykare bör göra....

Posted

Imponerande imint!!!! Hur många dyk har du på ditt hemma bygge och hur ser en normal dykprofil ut för dig på apparaten? Har du bilder????

Funderar starkt på att köpa en Draeger Dolphin själv och modda. Vet inte om jag vågar bygga den själv (för paranoid?)

Ett tips för navigering är dessutom att bygga en TAC board (som synes på bilden på länken elfgren tipsade om)

TAC100.jpg

Man kan lätt simma på rätt djup ganska långt rakt fram med mycket bra precision jämfört med de normalt mycket skraltiga kompasserna tillåter. Har byggt två modeller. Den första i plywood och den andra i 8mm plexiglas. Den har exakt samma kontur och storlek som modellen på bilden (Som USN SEALs använder), har en stor vridbar kompass samt dykdator + klocka framför. På baksidan kör jag med en 8x8 cm bit lysväv bakom uppruggad plexiplatta som bakgrunds belyst skrivplatta.

Original tillverkarna av TAC boarden heter Desert Star och jag har även köpt ett av deras portabla undervattens ekolod som funkar halvbra. Köpte det för $199 i en dykbutik i San Diego när jag var där 1999 med Henke och hälsade på inne hos Navy SEALs på Coronado Island.

Posted

Vi håller ett MAX djup av 6 meter för att vara på den säkra sidan. har tappat räkning på hur många dyk vi har. vi har en genomsnittlig dyktid på 40-45 minuter, då har vi en del tillgoddo på kalken.

Om någon visar var jag skall maila bilder så går väl det att ordna.

Angående IDAn så är det korrekt att denhar en nödfunktion där den utveckalr syre via en kemisk process, normalförfarnadet är dock syrgas i flaska. Dom man köper i Sverige brukar kemdelen vara avlägsnad.

Man bör vid inget tillfälle överskrida syrets parialtryck med mer än 1,6 bar, diverse länders Adykare har ett annat risktagande än vad vi som sportdykre bör ha.

• Forumsledning
Posted

[OT]

Imit ser ju inte alls lika gammal och svettig ut som på sin avatar.

Otroligt hur man förknippar vissas utssende med deras avatar.

Om jag skulle möta tex Imit och Vargas IRL så skulle det kännas fel att den ena inte var en svettig ubåtskapten med vegamössa och den andra inte var pipskäggig komiker med hästsvans :D

[/OT]

Posted
[OT]

Om jag skulle möta tex Imit och Vargas IRL så skulle det kännas fel att den ena inte var en svettig ubåtskapten med vegamössa och den andra inte var pipskäggig komiker med hästsvans :)

[/OT]

Jag jobbar på det ... :D

Posted
[OT]

Om jag skulle möta tex Imit och Vargas IRL så skulle det kännas fel att den ena inte var en svettig ubåtskapten med vegamössa och den andra inte var pipskäggig komiker med hästsvans :D

[/OT]

Med risk att göra dig besviken Henke så är det inte jag på bilden utan min Buddy, det är jag som syns bakom kameran :D IRL påminner kag nog mer om Ubåtskaptenen B)