Johan ES Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 Jag undrar vilken skjorta som används tillsammans med permissionsjacka M/60? Finns det en skjorta M/60? Vilken färg har den isåfall? /Johan ES Quote
Elfgren Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 vet inte om det är den men köpte en oanvänd vit skjorta för 20 kr på öb! Alltså en fin skjorta motsv. skulle kunna tänka mig att den hörde till högtidsuniform. Den är kronmärkt. Quote
5526 Viktor Ludvig Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 @ Johan ES Svar, ja. Det finns en skjorta man får ut med Permisuniform m/60. Ljusblå med axelklaffar för allmänt glitter. Sen med den _stickade_ slipsen och en hel del extra mässing på jackan ser man riktigt frän ut! /5526 Quote
106 Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 Som bekant har uniformsystem m/60 utgått (inklusive virkad slips och båtmössa), liksom den stålgrå skjortan. Stålgrå skjorta m/87 A fick bäras av alla, vit skjorta m/78 (ja 78, inte 87) från sergeants grad om jag minns rätt. Både virkad (antingen virkad Slips m/60 eller Slips, blågrå virkad) och vanlig slips fick användas. Quote
Panzerfaust Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Jag hadde ljusblå skjorta, rikigt grym... tror att det varierad från vapenslag också... Sen bör tilläggas att kockarna hadde den uniformen när det va nå finigheter... dom hadde då vit skjorta... Quote
Axial Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 När jag låg inne var det så att vit skjorta alltid bars av löjtnant och högre och stålgrå skjorta av lägre personal vid daglig verksamhet. Jag fick dock ut vit skjorta när jag skulle på begravning, dop och familjemiddagen till juletiden. Enskilt uppträdande således. Men som sagt, stålgrå skjorta med virkad slips har utgått. @106: det är inte så att du tänker på skärmmössan, den fick endast bäras av sergeant och högre ? Quote
Johan ES Posted October 7, 2003 Author Report Posted October 7, 2003 Som bekant har uniformsystem m/60 utgått (inklusive virkad slips och båtmössa), liksom den stålgrå skjortan.Stålgrå skjorta m/87 A fick bäras av alla, vit skjorta m/78 (ja 78, inte 87) från sergeants grad om jag minns rätt. Både virkad (antingen virkad Slips m/60 eller Slips, blågrå virkad) och vanlig slips fick användas. Utgått? Vad används istället? Finns det en ny permisuniform? /Johan ES Quote
Ingbat/I19 Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Som bekant har uniformsystem m/60 utgått (inklusive virkad slips och båtmössa), liksom den stålgrå skjortan.Stålgrå skjorta m/87 A fick bäras av alla, vit skjorta m/78 (ja 78, inte 87) från sergeants grad om jag minns rätt. Både virkad (antingen virkad Slips m/60 eller Slips, blågrå virkad) och vanlig slips fick användas. Utgått? Vad används istället? Finns det en ny permisuniform? /Johan ES Numer används M/87 Quote
Elfgren Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 köpte förövrigt även en komplett Permisuniform m/60 för 40 kr på ÖoB Quote
Lindeberg Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 När högvakten gicks var det enbart kalfaktorerna som fick ut vit skjorta (m/87) och svart sidenslips, de övriga fick nöja sig med den blågråa skjortan (m/60) och stickad elegant slips. Har inte full koll på om uniformerna var m/60 eller m/87, men jag gissar på det senare. Quote
Malaj Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Det var en del förvirring på denna tråd. Till Jacka m/60 användes aldrig vit skjorta, t ex. Stickad slips aldrig till vit skjorta mm. Ladda hem UniR FM. Där finns kunskapens källa. Quote
Lindeberg Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Då finns det rick för att vi inte följde UniR FM under högvakten. Samtlig personal hade nämligen byxor/jacka/rock/mössa av samma "modell". Quote
106 Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 @106: det är inte så att du tänker på skärmmössan, den fick endast bäras av sergeant och högre ? Nej jag tänkte på skjortan, men blev förvirrad. Tyvärr saknar jag gamla UniR A (men har UniR FV) och regler för hur man skall bära så gammal utrustning finns inte i UniR FM. I UniR FV står att till daglig dräkt används gråblå skjorta m/87 av gruppbefäl och meniga, övriga har vit skjorta. Jag trodde samma regler gällde för armén som för FV, särskilt som jag har sett både vit och stålgrå skjorta till m/60. Har sett både stålgrå och vit skjorta på officerare, men endast stålgrå på vpl. Självklart bärs endast svart slips till vit skjorta och virkad slips till stålgrå skjorta, när det fanns. Förövrigt fanns det två varianter av den virkade slipsen, den som gick att köpa på förrådet såg inte riktigt lika illa ut som den vanliga. Vad var benämningen på den modifierade m/60 som fanns ett tag? Quote
Johan ES Posted October 7, 2003 Author Report Posted October 7, 2003 I senaste UniR finns på sidan 52 (längst ner till höger) en bild på uniform m/87A. Är detta den som har ersatt m/60 som permisuniform för Armén? /Johan ES Quote
Ingbat/I19 Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 (edited) I senaste UniR finns på sidan 52 (längst ner till höger) en bild på uniform m/87A. Är detta den som har ersatt m/60 som permisuniform för Armén? /Johan ES Johan-Adam Om du tittar längst upp till vänster på nästa sida ser du M/87A för menig. Edited October 7, 2003 by Ingbat/I19 Quote
106 Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 I senaste UniR finns på sidan 52 (längst ner till höger) en bild på uniform m/87A. Är detta den som har ersatt m/60 som permisuniform för Armén? /Johan ES Japp, i armén ersattes m/60 med m/87A och m/60 utgick 2001-12-31. I FV ersattes m/30 med m/87, dock får m/30 fortfarande bäras vid enskilt uppträdande. I reglementenas värld finns inte begreppet permissionsuniform utan det heter där daglig dräkt, men i praktiken är det samma. Dessutom skall alla värnpliktiga numer få ut m/87 (eller motsvarande). Quote
Johan ES Posted October 7, 2003 Author Report Posted October 7, 2003 Får tröja m/87 under några omständigheter bäras tillsammans med byxa m/60? /Johan ES Quote
106 Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 (edited) Mörkblå tröja m/87 får bäras till daglig dräkt, m/87 (A). Därför antar jag att det var OK även när daglig dräkt var m/60. EDIT: Kom på att din fråga var en kuggfråga. Svaret är nej, eftersom m/60 inte får bäras får man alltså inte heller bära tröja m/87 till m/60. Edited October 7, 2003 by 106 Quote
BUCK Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 är inte m/87 och m/60 samma uniform ? fick för mig det när vi fick ut persedlar inför högvakten.... Quote
Ingbat/I19 Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 är inte m/87 och m/60 samma uniform ? fick för mig det när vi fick ut persedlar inför högvakten.... Näpp, men det kan dock verka så för ett otränat öga. Quote
Malaj Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 är inte m/87 och m/60 samma uniform ? fick för mig det när vi fick ut persedlar inför högvakten.... Näpp, men det kan dock verka så för ett otränat öga. Det ska vara om man har problem med matematiken. M/60 hade 5 knappar fram och m/87 bara fyra. Quote
Recommended Posts