Fu Johanson Posted October 5, 2003 Report Posted October 5, 2003 Jag fick ett trevligt telefonsamtal från min gode far idag där han meddelade att han hade ropat in lite saker på en auktion som jag kanske var intresserad av. Det visar sig att "sakerna" var en hög med gamla reglementen och instruktionsböcker. Fu_J --> Total kostnad = 40 SEK Vad högen innehöll: *Allmänna Utbildningsbestämmelser för Armén (AU) 1944 *Allmänna utbildningsbestämmelser för Armén (AU) - Del II Pedagogiska anvisningar 1951 *Allmänna utbildningsbestämmelser för Infanteriet (AU Inf) 1940 *Arméreglemente - Inledning m.m. Del I Enskildsoldat, förband i allmänhet, parad, fana (standar) (AR I) 1950 *Soldatinstruktion för Infanteriet (SoldI Inf) 1947 *Vinterhandbok för Armén (VintH) 1943 *Anvisningar för Infanteriets Uppträdande och Strid (Anv Inf) 1950 *Pansarinfanterireglemente Del I (PinfR I) 1950 *Exempel på Övningars Anordnande - Bilaga till Allmänna Utbildningsbestämmelser för Infanteriet (EAU Inf) 1940 *Provisoriskt Infanterireglemente Gräns- och Kustförsvarsförband (InfR GfKf) 1942 *Fältarbetsinstruktion för Armén (FältarbtI) 1947 *Tillägg Nr. 1 till Fältarbetsinstruktion för Armén (Tillägg 1 FältarbI) 1942 *Rökinstruktion för Armén (RökI) 1934 *Gasskyddsinstruktion för Armén (GasI) 1943 *Taktiska Anvisningar (TA) Häfte 8 Mintjänst 1948 *Taktiska Anvisningar (TA) Häfte 9 Strid mot Lufttrupp 1949 *Exempel på detaljplanläggning av övningar i Exercis I, Exercis II, Skjutning och Fälttjänst vid Landstormskompani samt i Exercis IV och Skjutning med GRK och KSP vid Tungt Landstormskompani under den första 14-dagarsperioden 1940 *Underhållstjänstinstruktion för Lägre Förband (UhI Förband) Del III Intendenturtjänst 1944 *Underhållstjänstinstruktion för Lägre förband (UhI Förband) Del IV Sjukvårdstjänst och Del V Veterinärtjänst 1946 *Underhållstjänstinstruktion för Lägre Förband (UhI Förband) Del II Tygtjänst A. Ammunitionstjänst 1949 *Tillägg Nr. 1 till Soldatinstruktion Tunga Vapen för Alla Truppslag - 12 CM Granatkastare M/41 1943 *Provisoriskt Tillägg Nr. 4 till Soldatinstruktion Tunga Vapen för Alla Truppslag - 8 CM Raketgevär M/49 med Ammunition 1950 *Tillägg Nr. 3 till Soldatinstruktion Tunga Vapen för Alla Truppslag - Maskeringsmateriel, Vård av Pjäser jämte Ammunition 1949 *Beskrivning över Handgranat M/39 och M/40 (Beskr hgr m/39 och m/40) 1941 *Militärt Järnvägsreglemente (MtJR) (Reglemente för militärtransporter på järnväg jämte militärtaxa) 1935 *Soldatinstruktion för Motortjänst (SoldI Motor) 1952 Hittils har det varit en bra dag...
Fu Dahlberg Posted October 5, 2003 Report Posted October 5, 2003 AVUNDSJUK! Men man hittar som finna sakerna när man minst annar det... Var på en Dödsboauktion, och vad hittade man där, och lyckades ropa in för en hundring? jo:
Xit Posted October 5, 2003 Report Posted October 5, 2003 Jag jobbar ibland åt en auktionist, så det har blivit några fynd. Bla 1 st Lk70, Komplett permisuniform för marinen, gamla militärböcker, bla Fältreglementet för Armén á 1938 års upplaga, Div märken, hylsor, mm.
Fu Johanson Posted October 5, 2003 Author Report Posted October 5, 2003 Mycket trevlig bok, jag saknar äldre böcker, får försöka ropa in några vid tillfälle. De som jag fick nu var i mycket bra skick också, några var stämplade men annars oanvända. FältarbI är en av de tjockare och är otroligt detaljerad med utvikningsskisser över planläggningar osv. Dagens visdomsord: "Visa, instruera, öva ÖVA ÖVA!"
The Swede Posted October 5, 2003 Report Posted October 5, 2003 Gratulerar. Om det är så att du känner att du vill bli av med dom kan du höra av dig till mig. The Swede
Fu Johanson Posted October 5, 2003 Author Report Posted October 5, 2003 Gratulerar. Om det är så att du känner att du vill bli av med dom kan du höra av dig till mig. The Swede Sannolikheten är relativt låg... :P
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.