Jump to content

Vapenägare?

niklassthlm

Recommended Posts

Posted
@martin: Nej, du behöver inte vänta ett år med att köpa jaktvapen efter godkänd jägarexamen, däremot måste du vara med i en pistolskytteklubb i minst ett halvår för att få köpa pang.

Martin har kanske inte åldern inne för ett licensbelagt vapeninnehav...

Posted
Hur är det med ak-47 får man ha en i sverige?

Hur är det med licensen är det svårt att få?

Nej, du får inte som civil inneha automatvapen såvitt jag vet.

Ja, det blir mycket svårt, för att inte säga omöjligt att skaffa licens.

Men lycka till! :D

Posted
Jag försökte att söka men ja hittade inte.

Hur är det med ak-47 får man ha en i sverige?

Hur är det med licensen är det svårt att få?

Tacksam för svar...

//Trident

det är för dig omöjligt att få en licens på en sådan. För att kunna få licens på militära vapen el helautomatiska vapen så måste det bedrivas ngn form av organiserad tävling med vapnet, för närvarande så är det bara k-pisten ( o enl rykten Mp5 ) som ngra klubbar pysslar med.

En generell regel är att vapen som används av ngt lands försvar (halvautomater) är inte o kommer ej att bli tillåtna i Sverige, även gammla halvautomatiska vapen typ garanden.

/Niklas

EDIT: stavning :blink:

Posted

Vapenlagen anger inga sådana begränsningar för automatvapen. Bortsett från att du ska ha ett aktivt medlemskap i en skytteförening och automatvapenskyttemärke i guld så ska din förening idka skytte med vapentypen du söker licens för.

Högre än så är faktiskt inte kraven enligt lagen.

Problemet är att det är få föreningar som ägnar sig åt automatvapenskytte. Men det är ju bara att gå ihop ett par stycken i samma förening, köpa ett par vapen på klubblicens (dvs vapnet ägs av klubben) och börja skjuta. Grunda skyttet på befintliga regler för Ak och K-pist.

Det är ju ungefär så alla nya skytteformer börjar.

Ni kommer säkert stöta på patrull hos någon av polisens tillståndshandläggare, men då är det bara att överklaga och bråka lite tills ni fått rätt.

Posted

Är mycket intresserad av jakt & skytte och innehar jägarexamen sedan 4 år tillbaka. I vapenskåpet finner man bl a en äldre Husqvarna s-b-s (modell 310AS), en Mauser M96 med diopter för fältskytte samt en Steyr-Mannlicher T-Scout med Aimpoint 7000SC i kal .308W.

/Johan ES

Posted

För tillfället står två lite äldre Sako Hunter-bössor i skåpet, en .243W och en 9.3x62. Leupold-kikare på den lilla, Swarowski på den stora. Jag laddar vanligtvis .243-an med 100 gr Nosler Partition och 9.3-an med 250 gr Barnes X.

Posted
Hur många av er har lyckats lura till er vapenlicens?

I våpenskapet mitt så står det:

Mauser M98 .30-06

US karabin i 7.62x33mm

AG 42B i 6.5x55mm

S&W 686 .357

CZ 75 9mm

Walther GSP .22

Har lyst på en Sig-551 eller en Ar-15 også.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...