Jump to content

Fälttips

Recommended Posts

Tänkte att det kunde vara bra att ha en tråd där man kunde samla tips som gör livet i fält eller turen på fjället lite enklare och roligare.

Bra tips för fälthygien. Gå in på apoteket och köp tvättcreme. Produkten används inom sjukvården för tvätt av människor som ligger i säng. Fördelen är att den rengör bra med lite vatten, funkar bra med kallt vatten, den behöver inte sköljas av, och rester av produkten retar inte huden. Vid tvätt så har du en liten handuk som du använder som tvättlapp och en handduk som du använder att torka tortmed. Blöt ner tvättlappen med tvättcreme tvätta skreven och fötter och torka tort med handduken. Bra metod vintertid eller när du ligger i sluten del. Fälthygienen blir aldrig enklare än så här.

Guest Lt. payne

Här är en bra minnesramsa att ha i fält.Särkilt om du har ont om rent vatten.

Du använder vattnet i den här ordningen:

T:änder

A:nsikte

F:ötter

S:krev

A:nus

Alltså ska du tänka TAFSA när du sköter din fält hygien.

Guest Lt. payne
OVIK - ollonvård i kåsa funkar klockrent.

Drick aldrig ur någon annas kåsa med andra ord. Särskilt inte om den inte är grön...

Är det inte bättre att göra OVIK i någonannans kåsa?

I alla fall roligare!

Kom på ett tips!

Fast det är nog ganska välkänt.

När man inte vill bli för varm, som man aldrig vill bli, så är det bra att blotta handlederna. För där sitter ju stora blodkärl.

Ett tips till! :)

Nordic Summer, det bästa myggmedlet som jag har provat!

Svårt att få tag på, går att beställa på nr: 0940/20129

och adressen är: Wilma naturprodukter

nedre malgonäs 51

91292 vilhelmina

Det luktar gammal trevlig tjärbåt! :D och det sitter i ett bra tag. (Luktar en del ett par dar, en vecka efter skogsturen) :thumbs:

Ett annat fiffigt tips är att sätta silvertejp på insidan av kallingarna så är det bara att byta tejpen när det börjar bli uckigt...

Varför skulle man vilja ha silvertejp mot pungen istället för mjuk bommul? :D

Menar du att det är dags att byta fillingar när tejpen är fuktig?

Det kan man väl änna märka ändå?

Ett tips till! :)

Nordic Summer, det bästa myggmedlet som jag har provat!

Svårt att få tag på, går att beställa på nr: 0940/20129

och adressen är: Wilma naturprodukter

nedre malgonäs 51

91292 vilhelmina

Det luktar gammal trevlig tjärbåt! :D och det sitter i ett bra tag. (Luktar en del ett par dar, en vecka efter skogsturen) :thumbs:

Ähh det finns ju å köpa här hemma i affärn...iofs så bor jag i vilhelmina men ....ändå

Här är en bra minnesramsa att ha i fält.Särkilt om du har ont om rent vatten.

Du använder vattnet i den här ordningen:

T:änder

A:nsikte

F:ötter

S:krev

A:nus

Alltså ska du tänka TAFSA när du sköter din fält hygien.

Jag har alltid gjort tvärtom....

Det beror säkert i vilken "skola" som man är upplärd med. Dock håller jag med dig om att det borde vara en omvänd ordning.

Vi fick lärda oss att vi skulle genomföra något som kallades trepunktstvätt - anus skrev fötter - dock är det ytterst viktig att vara nogrann med all hygien när man är i fält.

Guest Lt. payne

Det beror säkert i vilken "skola" som man är upplärd med. Dock håller jag med dig om att det borde vara en omvänd ordning.

Vi fick lärda oss att vi skulle genomföra något som kallades trepunktstvätt - anus skrev fötter - dock är det ytterst viktig att vara nogrann med all hygien när man är i fält.

Meningen med minnesramsan är att du kan använda samma vatten hela tiden,jag skrev ju om man har ont om vatten.

Vilket har hänt flera gånger i fält eller?

Meningen med minnesramsan är att du kan använda samma vatten hela tiden,jag skrev ju om man har ont om vatten.

Vilket har hänt flera gånger i fält eller?

Behöver man en ramsa för att veta att man inte skall borsta tänderna i det vatten man tvättat arslet med, så har man inget i kungens armèatt göra. ;)

• 2 weeks later...
Behöver man en ramsa för att veta att man inte skall borsta tänderna i det vatten man tvättat arslet med, så har man inget i kungens armèatt göra. ;)

tror inte det kommer som en glad överraskning när man drar in en mun med konkelbärsvatten för att skölja ut tandkrämen :D

eller är det en sådan däringa AHA-upplevelse månne? ;)

Materielförvaring:

Använd försvarets kraftplastpåse att förvara fuktkänslig materiel i som: Karta, anteckningsmateriel, dokument, tändsickor, snusdosa, batterier mm.

Kartfodral i m90 är för kadetter och allergiker.

Casca

Du glömed prylgalna fänrikar

Det gjorde jag med en påse chokladpulver en gång...Bara det att den var gjord av papper med plastad insida. Det blev fuktigt ute(läs regnade) och jag hade glömt av den lilla påsen i fickan. Vilket resulterade i en chokladfylld ficka efter ett par timmar, och allt i fickan blev naturligtvis kladdigt... Bläää :(

Det gjorde jag med en påse chokladpulver en gång...Bara det att den var gjord av papper med plastad insida. Det blev fuktigt ute(läs regnade) och jag hade glömt av den lilla påsen i fickan. Vilket resulterade i en chokladfylld ficka efter ett par timmar, och allt i fickan blev naturligtvis kladdigt... Bläää :(

Fryspåsar har sina ljusa sidor.

Tändstickor bor också bra i en sån.

Jo men dem är svåra att hitta i skogen  ;)

jepp

slutsats Ha några i ryggan. De väger inget.

Stoppa en eller två kraftiga soppsäckar i ryggan och packa i dem och vips var lk 35 i stort sett vattentät.

Eltejp ska finnas i benfickan. Den behövs alltid