mimesis Posted June 29, 2002 Report Share Posted June 29, 2002 Tänkte att det kunde vara bra att ha en tråd där man kunde samla tips som gör livet i fält eller turen på fjället lite enklare och roligare. Bra tips för fälthygien. Gå in på apoteket och köp tvättcreme. Produkten används inom sjukvården för tvätt av människor som ligger i säng. Fördelen är att den rengör bra med lite vatten, funkar bra med kallt vatten, den behöver inte sköljas av, och rester av produkten retar inte huden. Vid tvätt så har du en liten handuk som du använder som tvättlapp och en handduk som du använder att torka tortmed. Blöt ner tvättlappen med tvättcreme tvätta skreven och fötter och torka tort med handduken. Bra metod vintertid eller när du ligger i sluten del. Fälthygienen blir aldrig enklare än så här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted June 29, 2002 Report Share Posted June 29, 2002 Vi använder oss av den vid o-platstjänst. Kan intyga att den är riktigt bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 OVIK - ollonvård i kåsa funkar klockrent. Drick aldrig ur någon annas kåsa med andra ord. Särskilt inte om den inte är grön... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Skulle vilka se LtP göra OVIK i en O-plats..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Här är en bra minnesramsa att ha i fält.Särkilt om du har ont om rent vatten. Du använder vattnet i den här ordningen: T:änder A:nsikte F:ötter S:krev A:nus Alltså ska du tänka TAFSA när du sköter din fält hygien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Materielförvaring: Använd försvarets kraftplastpåse att förvara fuktkänslig materiel i som: Karta, anteckningsmateriel, dokument, tändsickor, snusdosa, batterier mm. Kartfodral i m90 är för kadetter och allergiker. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 OVIK - ollonvård i kåsa funkar klockrent. Drick aldrig ur någon annas kåsa med andra ord. Särskilt inte om den inte är grön... Är det inte bättre att göra OVIK i någonannans kåsa? I alla fall roligare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Varför skall man ha en kåsa för att vaska draken? går väl att, ja, bara vaska?? :thumbs: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Ett annat fiffigt tips är att sätta silvertejp på insidan av kallingarna så är det bara att byta tejpen när det börjar bli uckigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Kom på ett tips! Fast det är nog ganska välkänt. När man inte vill bli för varm, som man aldrig vill bli, så är det bra att blotta handlederna. För där sitter ju stora blodkärl. Ett tips till! Nordic Summer, det bästa myggmedlet som jag har provat! Svårt att få tag på, går att beställa på nr: 0940/20129 och adressen är: Wilma naturprodukter nedre malgonäs 51 91292 vilhelmina Det luktar gammal trevlig tjärbåt! och det sitter i ett bra tag. (Luktar en del ett par dar, en vecka efter skogsturen) :thumbs: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Ett annat fiffigt tips är att sätta silvertejp på insidan av kallingarna så är det bara att byta tejpen när det börjar bli uckigt... Varför skulle man vilja ha silvertejp mot pungen istället för mjuk bommul? Menar du att det är dags att byta fillingar när tejpen är fuktig? Det kan man väl änna märka ändå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Ett tips till! Nordic Summer, det bästa myggmedlet som jag har provat! Svårt att få tag på, går att beställa på nr: 0940/20129 och adressen är: Wilma naturprodukter nedre malgonäs 51 91292 vilhelmina Det luktar gammal trevlig tjärbåt! och det sitter i ett bra tag. (Luktar en del ett par dar, en vecka efter skogsturen) :thumbs: Ähh det finns ju å köpa här hemma i affärn...iofs så bor jag i vilhelmina men ....ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Jo det var ju det span-eliasson Jag har bara sett det i en fiskebutik i Ullared. SÅ vad tycker du om medlet då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Bra e de väl men det finns bättre...Vilmas beckolja blandat med djungelolja......slår allt... Beckolja = Flytande blanding,luktar tjära Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 att Fågel Fenix: Vitsen med silvertejpen tror jag är att man slipper byta kallingar överhuvudtaget. Har inte haft förmånen att testa själv men har fått det beskrivet som ett lysande sätt att snåla in på tvättbytet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 ... Ät inte den gula snön.. toppentips.. ;) Rensa fickor/utrustning på allt som är "bra att ha". Casca: håller med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Här är en bra minnesramsa att ha i fält.Särkilt om du har ont om rent vatten.Du använder vattnet i den här ordningen: T:änder A:nsikte F:ötter S:krev A:nus Alltså ska du tänka TAFSA när du sköter din fält hygien. Jag har alltid gjort tvärtom.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Jag har alltid gjort tvärtom.... Det beror säkert i vilken "skola" som man är upplärd med. Dock håller jag med dig om att det borde vara en omvänd ordning. Vi fick lärda oss att vi skulle genomföra något som kallades trepunktstvätt - anus skrev fötter - dock är det ytterst viktig att vara nogrann med all hygien när man är i fält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Jag har alltid gjort tvärtom.... Det beror säkert i vilken "skola" som man är upplärd med. Dock håller jag med dig om att det borde vara en omvänd ordning. Vi fick lärda oss att vi skulle genomföra något som kallades trepunktstvätt - anus skrev fötter - dock är det ytterst viktig att vara nogrann med all hygien när man är i fält. Meningen med minnesramsan är att du kan använda samma vatten hela tiden,jag skrev ju om man har ont om vatten. Vilket har hänt flera gånger i fält eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted July 2, 2002 Author Report Share Posted July 2, 2002 Jag har alltid gjort tvärtom.... Det beror säkert i vilken "skola" som man är upplärd med. Dock håller jag med dig om att det borde vara en omvänd ordning. Vi fick lärda oss att vi skulle genomföra något som kallades trepunktstvätt - anus skrev fötter - dock är det ytterst viktig att vara nogrann med all hygien när man är i fält. Meningen med minnesramsan är att du kan använda samma vatten hela tiden,jag skrev ju om man har ont om vatten. Vilket har hänt flera gånger i fält eller? Behöver man en ramsa för att veta att man inte skall borsta tänderna i det vatten man tvättat arslet med, så har man inget i kungens armèatt göra. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Om du någonsin haft riktig fältkoma,då är även du hjälpt av minnesramsor...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Fältkoma, det är livet det..! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted July 12, 2002 Report Share Posted July 12, 2002 Behöver man en ramsa för att veta att man inte skall borsta tänderna i det vatten man tvättat arslet med, så har man inget i kungens armèatt göra. ;) tror inte det kommer som en glad överraskning när man drar in en mun med konkelbärsvatten för att skölja ut tandkrämen eller är det en sådan däringa AHA-upplevelse månne? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 12, 2002 Report Share Posted July 12, 2002 Yummy!! Hmm undrar vad det är för klumpar i vattnet :baaa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 Materielförvaring: Använd försvarets kraftplastpåse att förvara fuktkänslig materiel i som: Karta, anteckningsmateriel, dokument, tändsickor, snusdosa, batterier mm. Kartfodral i m90 är för kadetter och allergiker. Casca Du glömed prylgalna fänrikar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 En bra sak att stoppa ned i en benficka är nypponsoppa i pulverform. Sitter man tältvakt så har man ju både vatten och värme tillgängligt. Sen somnar man mycket godare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 Det gjorde jag med en påse chokladpulver en gång...Bara det att den var gjord av papper med plastad insida. Det blev fuktigt ute(läs regnade) och jag hade glömt av den lilla påsen i fickan. Vilket resulterade i en chokladfylld ficka efter ett par timmar, och allt i fickan blev naturligtvis kladdigt... Bläää :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 Det gjorde jag med en påse chokladpulver en gång...Bara det att den var gjord av papper med plastad insida. Det blev fuktigt ute(läs regnade) och jag hade glömt av den lilla påsen i fickan. Vilket resulterade i en chokladfylld ficka efter ett par timmar, och allt i fickan blev naturligtvis kladdigt... Bläää :( Fryspåsar har sina ljusa sidor. Tändstickor bor också bra i en sån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 Fryspåsar har sina ljusa sidor. . Jo men dem är svåra att hitta i skogen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 Jo men dem är svåra att hitta i skogen ;) jepp slutsats Ha några i ryggan. De väger inget. Stoppa en eller två kraftiga soppsäckar i ryggan och packa i dem och vips var lk 35 i stort sett vattentät. Eltejp ska finnas i benfickan. Den behövs alltid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts