Jump to content

Forumens sanna verklighet

Kimster

Recommended Posts

• Replies 436
  • Created
  • Last Reply
panzerkampfwagen:

Under SSGs hemliga utbildning på hemliga A7, som inte alls är nedlagt, bara jättehemligt, skedde ett tillbud med Lyskälla 60 under utbildning i hemligt handgemäng.

En hemlig SSG:are råkade trampa på en dåligt inrättad Lyskälla 60. P.g.a. detta oerhört hemliga tillbud kommer den hemliga SäkI Lyskälla 60 revideras tillsammans med SoldR Mtrl Lyskälla 60.

Behöver jag nämna att detta är ytterst hysch-hysch? :((

Okej!

Det förklarar varför vi fick ut Plastisock90 inför senaste handgemängs utbildningen.

Vi misstänkte att det hade nåt med lyskälla 60 att göra när vi såg att någon hade använt dessa för att lysa upp fys hallen.

Tur att försvaret är snabba i vändningarna vad gäller SäkI och dylikt.

2sharp var med, han kan verifiera!!!

sockiplast.jpg

men klagade inte Ljuspliktsnytt över Lysrörsminorna eller hur var det??

Trodde vi var överens om att det hette Lysnytt.

Det står mycket om ämnet i den lite mer civila tidningen På lyset

Som skåning vill jag även ersätta Giv akt med Lyss upp!

Skärpning Jasså?!!!!!

Hur smart var du nu?

Visa upp hemligstämplad materiel på ett öppet forum?

Fortsätter vi på detta vis kan ju GRU snart läggas ned!

-Bättring efterlyses.

Nej, du ser på den blå randen att det bvara är övningssockor.

Det saknas vissa detaljer på dem, så de är inte klassade som hemlig materiel.

f.ö. tycker jag det ser mörkt ut för försvarsmakten, med tanke på hur o-upplysta i ämnet lys många verkar vara.

Ser att ni här har diskuterat ett ämne jag länge forskat i...Lyskällor i FM !

Jag har efter flera års studier en ganska chockande nyhet till er...Hoppas bara at "de" inte lyssnar och läser här för då...då... X|

FM's utveckling av Lyskällor har kommit mycket längre än vad de vill att vi ska veta...som ni vet finns idag lyskällor i fasta insallationer...takmonterade och ibland väggmonterade i bunkrar, radarstationer mm. Vissa av er kanske även känner till att de finns också fordonsmonterade lyskällor..dessa är högst mobila och även terränggående. Men det finns även en tredje version av Lyskälla i FM ! Personliga handburna Lyskällor M/90 aka "Ficklampa". Detta fruktansvärda vapen används idag bara av SSG MEN kommer vid en mobilisation delas ut till övriga förband ! :clap:

Men har inte skärmpionjärerna utgått??

strålkastare är ju ett vapen som ger onödigt lidande hos hmm "klienten" och är därmed förbjudet enligt nån slags konvention som begränsar användandet av sådana vapen. Eller har jag fel??  Eller jag kanske tänker på lysrörsminorna??

Joo... Det stämmer nog. Jag hörde nämligen av en kompis att TolkS har tillgång till ett antal så kallade "halogenstrålkastare" och att dessa några gånger har använts vid fångtjänstövningar med både avhopp och feta rubriker om tortyr i kvällstidningarna som resultat. Jag vet inte riktigt hur dessa fungerar men om jag förstått det hela rätt så borde användandet av dessa på krigsfångar strida ganska rejält mot Genèvekonvensionen.

Finns det kanske någon mer kunnig här som vill hjälpa till att sprida ljus i denna gråzon?

Jag vet inte riktigt hur dessa fungerar men om jag förstått det hela rätt så borde användandet av dessa på krigsfångar strida ganska rejält mot Genèvekonvensionen.

Finns det kanske någon mer kunnig här som vill hjälpa till att sprida ljus i denna gråzon?

Sprida LYS, för h-e!

Eller, ännu bättre, skjuta lys.

Användande av "halogenstrålkastare" är bara förbjudet om fångarna är ljushuvuden. Men det är tillfångandetagande makt (alltså JAG, min inredningskonsult, min elektriker och mina andra kompanjoner) som avgör vilka som kan räknas till kategorin.

För dem som mot förmodan råkar definieras som ljushuvuden har vi specialmetoden halogenlyskastare. Vad det är och hur det används vill ni inte veta.

Det uppstår en fråga i mitt huvud.

Eftersom det var ett tag sedan jag gjorde GU, det fanns överhuvudtaget inga lyskällor. Hörde lite viskas någon gång ibland men inget konkret.

Så kommer alltså min fråga nu:

En sån elit som skärmpionjärerna måste ju ha något speciellt förbandstecken.

Hur ser det ut och vad har dom för färg på baskern?

Såg ett par killar på Ing2 som hade långhåriga,tigermönstrade, rosa och ljuslila baskrar med en guldmärke som såg ut som gängan på en lyskälla 60. Är det så dom ser ut? :huh:

Upplys mig...

För dem som mot förmodan råkar definieras som ljushuvuden har vi specialmetoden halogenlyskastare. Vad det är och hur det används vill ni inte veta.

Jag gissar på att det är för att sprida (förhoppningsvis falska?) UppLysningar till fienden.

Som skåning vill jag även ersätta Giv akt med Lyss upp!

ICKE! det blir naturligtvis "LYSTRING"!

f.ö. tycker jag det ser mörkt ut för försvarsmakten, med tanke på hur o-upplysta i ämnet lys många verkar vara.

Hur mörkt då? Som på Kameruns avbytarbänk, eller mörkare...? :huh:

:huh:

Det är väl ändå onödigt att quota det här?

Nej

Jag håller med!

jag oxå!

:huh:

instämmer helt med föregående talare.. :huh:

Instämmer med förbehållning för ändringar i frågan

Håller med alla föregående skribenter och har en uppLYSning!

Får egentligen inte avslöja detta men jag måste för Soldfs medlemmar! Dom har anlitat mig för att jag ska göra en instruktionsvideo om hur dom hjälper Lysbytesmalajerna byta Lyskälla 60!

Mer info kommer...

Håller med alla föregående skribenter och har en uppLYSning!

Får egentligen inte avslöja detta men jag måste för Soldfs medlemmar! Dom har anlitat mig för att jag ska göra en instruktionsvideo om hur dom hjälper Lysbytesmalajerna byta Lyskälla 60!

Mer info kommer...

Men det var ju LYSande!

(hoppas ingen redan kommit på den.. :(( )

Jag har fått uppdraget personligen från SSGs chef "Hemlige" Hans.

Mycket mystisk person... Han lyste mig i ögonen med en halogenstrålkastare så att jag inte skulle se honom...

Såg längre upp att dom var förbjudna... Lite elakt men iaf...

Dom kommer inte att visa upp "sina" vapen utan kommer att köra med Ak4 eller 5

och vanliga baskrar inte SSGs...

• 1 month later...

Jag blir verkligen störd på OT i den här tråden. Här kommer man in för få hjälp och upp-lysta fakta om hur man byter en LightBulb och alla ni anal-retentiva personer börjar tjata om stavning och om det heter lys-källa eller ljus-källa (det heter förresten Glöd-lampa på svenska. Glöm inte att det ska vara litet l efter bindes-strecket). Jag förstår inte hur man kan göra ett in-lägg på den här tråden som inte till-för något till diskussionen om hur man byter en Glöd-lampa! Skärp er!

Vad är du för en messerwisser??? Det är faktiskt allvar det. FM har mörkat i många år nu, och vi försöker ju bara bli så upplysta som vi anser vi borde ha varit för länge sen. :lol:

Edit:fippel

Jag blir verkligen störd på OT i den här tråden. Här kommer man in för få hjälp och upp-lysta fakta om hur man byter en LightBulb och alla ni anal-retentiva personer börjar tjata om stavning

Det heter light bulb. Mellanslag och inga stora bokstäver.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...