Jump to content

Recommended Posts

Guest Lt. payne
Posted

I flera trådar har vi diskuterat tilldelning eller inte tilldelning av material.

Skulle vi inte gemensamt försöka påverka FM att tillåta viss egen anskaffad material.

Materialen skulle vara av tillräckligt hög kvalitet, Tex. Hatch knäskydd eller Bolle skyddsglasögon. Ett utprovande av sådan material har säkert utförts av flera förband.

Tex. om er Hemvärnspluton skulle kunna lösa uppgiften bättre med Hatch knäskydd, och C.Livgardet hade använt och godkänt dessa för SIB uppgifter. Då skulle er Kompch eller liknande kunna godkänna att ni skaffade såna. Dettta är bara ett exempel.

Tanken är att:

Är materialen utprovad och rekommenderas för uppgiften av

RegementChef behöver den inte köpas in via FMLOG.

Vinsten skulle vara att vi fick flexiblare materialtilldelning, modernare material, till uppgiften anpassad material.

Som en spinoffeffekt skulle nog nyrekryteringen öka när det syns att vi

kan och får använda modern och anpassad material.

Tar gärna emot feedback på detta. Tycker det är lite slöseri med energi att vi tjafsar mot varann istället för att sträva mot samma mål.

Vad tycks?

Posted

Jag vet inte riktigt hur regler och lagar ställer sig i dessa frågor, men får en statlig myndighet godkänna tex skyddsglasögon av enbart ett märke? Bryter detta inte mot någon typ av konkurrenslag?

Men förslaget låter bra i övrigt. Det kanske går att få mer än ett märke av en vara godkänt. På så sätt förhindrar man monopol och höga priser.

Posted

vore det inte bättre att godkänna några butiker (eller att fmv öppnar egen) då detta skulle speeda upp hastigheten rejält med nya prylar. och då snackar jag stenhårda krav på butikernas egna säkerhetskoll, inte vad som helst duger.

givetvis blir det en herrans massa stickprov, men betydligt färre än om de måste prova varje produkt.

tror många butiker skulle leva efter för kraven, vid en miss skulle dem ju missa hela HV som kund :baskerHV:

Guest Lt. payne
Posted

@Zaitoh

Gillar ditt förslag om en FM Butik/försäljningsorganisation.

På det sättet kunde kvalitetskraven lätt hållas på en godkänd nivå och FM tjäna pengar.

Posted

Jag tycker att idén är mycket tilltalande och det har jag redan gett uttryck för i t.ex. tråden ”tilldelat materiel”

Är materialen utprovad och rekommenderas för uppgiften av RegementChef behöver den inte köpas in via FMLOG.

Borde kunna falla på typ Säkofficeren på regementet. Problemet som jag kan se är om man t.ex. börjar inhandla saker för ”nedstigning med rep”, egna karbinhakar och rep som nu man nu tycker är jätte fina och det var ju så billigt på Biltema…

Man kanske från högkvarteret kunna upprätta en lista med mtrl som då RegC eller den SäkOff som jag föreslog har tillstånd att besluta om. Som jag redan dragit som exempel så har jag för mig att engelsmännen har ett system där man t.ex. får använda egeninhandlad stridsväst så länge som den har det brittiska kamouflaget. En del saker måste man kanske då styra, t.ex. att handgranater får endas bäras i ”ficka M-nummer” medan man får använda vilka magasinsfickor, vätskesystem, flerbruksfickor och andra saker som man vill.

Är det någon som har koll på hur det brittiska systemet fungerar? Det skulle ju i så fall vara rätt så smidigt att kunna referera till det, inte bara här på forumet utan ”högre instanser”.

EOD

Posted

Enligt de engelsmäm jag har talat med så fungerar systemet enligt: Allt grönt och DPM är tillåtet i fält och att det helst bör likna PLCE systemet i utförandet. En snabb titt i Arktis och SASS kataloger ser ut att backa upp det påståendet.

Många av de saker som diskuteras som "bra och ha" finns inköpta på några förband så varför inte bara hänvisa till att förband x använder prylen. Att SäkOff skulle sitta och granska enskilda prylar för att HV skall använda dem kommer inte bli populärt. Rent logiskt borde det fungera som EODs förslag. Tex borde Saci kunna sälja SV2000 västar till HV mot att de ej får säljas vidare.

Guest Lt. payne
Posted

En parantes i sammanhanget, idéen är sammanställd av inlägg både från EOD och Utterns inlägg. Vill inte på nått sätt ta äran åt mig.

:baskerHV:

Fler frågor kring detta:

Är det lämpligt med en "brevstorm" från hela landet till HKV som tar upp detta?

Hur sammanställer man förslaget på ett trovärdigt sätt?

Är det lämpligt med en namninsamling typ budkavle?

Är Hemvärnsnytt ett lämpligt media att börja "lobbyverksamheten" i?

Posted

Just de här ”bra att ha saker” som du tar upp GA KA skulle väl enbart kunna hänvisas till att förband X använder den och på förband X så har då t.ex. kompch beslutat att man kan använda pryl Y. Det som skulle kunna vara problemet som jag ser det är vad som är ”bra att ha grejer”

Låt oss helt hypotetisk säga att på en viss handgranatsficka så kanske det är väldigt lätt att säkringssprinten på sprghgr 56 fastnar när man drar upp hgr och på så sätt ”osäkrar” handgranaten.

Lösningen jag ser på det är att man antingen säger: ”Nej, ni får inte inhandla egna hgrfickor. De enda som får användas är den som tillhandahålls av FM.”

Alt lösning: ”P.g.a. problem med en viss modell av hgrficka så måste egna inhandlade hgrfickor kontrolleras av SäkOff/RegC/FMV/dyl innan den kan tillåtas att användas”.

Problemet är ju där att man troligen inte upptäcker att sprinten till 56:an fastar förens den har gjort det några gånger och då kanske redan orsakad skada. Så det absolut bästa är nog att ha några fastställda artiklar som man får lov att inhandla.

@ Lt Payne, alltid kul att kunna inspirera någon :D men det är ju du som har startat tråden så du ska nog ta åt det största äran, nog med god ord :P

”Är det lämpligt med en "brevstorm" från hela landet till HKV som tar upp detta?”

Vanligtvis så är jag nog av den uppfattningen att effekten står i direkt proportion till massan som framför den men i detta fall så tror jag att ett väl skrivet brev till HKV, till rätt kan få samma effekt. Det kan inte vara någon överraskning uppe i HKV att denna uppfattning förekommer. Så istället för att 1000 personer skriver ”Öhhhh, vi vill ha få köpa in M4:an!!” så tror jag effekten blir bättre om 10 brev kommer in med konkreta förslag på hur man skulle kunna göra det, vilka ändringar som skulle behövas göras och att allt detta är ”verklighets baserat” och inga ”vi i HV SYD vill köpa in egna ak5C”.

”Hur sammanställer man förslaget på ett trovärdigt sätt?”

I en rapport form skulle jag föreslå.

”Är det lämpligt med en namninsamling typ budkavle”

Tror inte att de skulle vara så intresserade vad 100 MÖP:ar på forumet säger. Tror det i så fall måste vara i still med RegC på Regemente X som skriver på att han tycker att det är ett bra förslag. Samtidigt så står jag fortfarande fast vid massans proportion till effekten, så får man större delar av t.ex. HV Sverige att skriva på, inte bara idén utan att man kan tänka sig att lägga egna pengar på att få bättre utrustning, så tror jag det skulle få bra effekt.

”Är Hemvärnsnytt ett lämpligt media att börja "lobbyverksamheten" i?”

Ja, jag tror det!

Bra jobbat Lt Payne!

EOD

Guest Lt. payne
Posted
En sak som vi kanske ska ta i beaktande är att de prylar vi får ut från FM är ORDENTLIGT testade bla av FMV.

Det var därför materialen skulle säljas i FM:s regi eller av FM godkänd firma.

Så att vi slapp använda icke godkänd material.

Posted

Har inte regelverket helt klart för mej men jag har svårt att se att det får se ut på nåt annat sätt än så här:

1. HV upptäcker behov

2. HV tar fram den mtrl man tror är lämplig

3. FMV testar och godkänner

Eller har jag missuppfattat nåt?

Posted

Det här tycker jag var en väldigt bra idé och dom sätt som ni säger föra fram detta på.

Ställer mig helt klart bakom detta om en namninsamling skulle behövas.

Bra jobbat. :D

Guest Lt. payne
Posted (edited)

Personligen skulle jag föreslå denna arbetsgång.

1. HV upptäcker behov. kontaktar FM och meddelar att

regemente/utbildningsplats XX använder behovställd material.

2. Fm kontaktar regementesC/Utbildningsansvarig/materialansvarig och

upplyser sig om aktuell materials kvalitet/användbarhet.

3. FM ger tillstånd att använda/inte amvända materialen

4. FM erbjuder försäljning av materialen till frivilligorganisationerna.

/edit stavfel.

Edited by Lt. payne
Posted

Den enda regeln som finns är väl egentligen punkt 3, FMV testar och godkänner. Diskussionen här syftar till att ta bort punkt 3 i viss mån. Idag så finns det saker som antingen är reglementerat att man får göra eller saker som har blivit lite ”praxis” att man får göra.

Vi kan med dagens reglemente inköpa t.ex. egna kängor och bära dem i tjänst och då har de ju inte gått genom ”punkt 3, FMV testar och godkänner” Jag tror att det finns mycket utr som man enbart skulle behöva sätta upp vissa spec. för hur de ska vara utformade och ha t.ex. att kompch ska godkänna den.

Ett alternativ är att man har en FM Affär/återförsäljare som vi också varit inne på som säljer utr som man från FM (FMV) godkänt. Saker som sovsäckar, vätskesystem, vattenflaskfodral är ju saker som redan säljs av t.ex. Recon men de har ju inte tillstånd att sälja t.ex. stridsväst 2000 i det avtalet man har med FM. I den meningen så skulle det ju räcka med en enkel ändring av avtalet och man skulle då kunna köpa en extra duellficka, flerbruksficka, benplatta o.s.v.

I min lilla rosa värld så tror jag alla skulle tjäna på det.

1. FM skulle få bättre utrustade soldater "gratis"

2. FM skulle "gratis" (utvecklingskostnad delad på antal sålda enheter) få utveckling eftersom företag vill bredda sitt sortiment för sin kunder.

3. Den enskilde soldaten skulle ha utrustning som han "trivs" i (får inte ont i rygg, knä o.s.v.)

Finns säker fler goda effekter, säkert några dåliga också...

EOD

Posted (edited)

det negative är väl att soldaten själv får bekosta, men det tycker jag är ok. vill man leva lyxliv i fält så var så god.

kom just på en knasig idé. översätt antalet timmar man gör i HV till poäng som kan användas för att köpa utrustning... en liten tanke. tycker jag skulle slå jävligt många flugor i en smäll! :D

Edited by zaitoh
Posted (edited)

Det här tycker jag låter som en bra ide!

Godkända butiker som har produkter som har godkänts/testats tror jag skulle funka bättre än att FM ska sätta upp en egen butik (butikerna i anknytning till förråden tror jag inte är en bra lösning).

Tex skulle militaryshop, recon, garderoben etc kunna "certifieras" att sälja testade produkter.

Jag tror att det bästa sättet att lägga fram förslaget är att skriva en rapport, låta den gå på remiss tex här på forumet och sen lägga fram den för ett begränsat antal hv komp chefer som sen ska ta den till bat chefer.

<edit>

Läste just EODs inlägg om att sätta upp en spec för vissa produkter och det låter som en bra ide, frågan är väl hur det ska kontrolleras? Ska vi lita på det som tillverkaren säger "den brinner inte" eller ska vi ha olika kategorier produkter

Exempel:

Kategori 1 - tillåtna överallt

* Testade och M-märkta

Kategori 2 - tillåtna efter tillstånd av komp/plutch

* Uppfyller kraven, men ej testade av fmv, saknar M-märkning

Kategori 3 - ej tillåtna publikt

* Finns ej med på någon lista (läs: produkter under testning)

* Finns med på spärrlista (läs: röda gummistövlar och ica kassar)

Sen borde lite av den gamla slagdängan "likformighet" finnas kvar, tex stridsvästar, antingen har alla det, eller ingen...

Annars finns det risk att vi kommer att se ut om ett rövargäng tror jag.

Zaitoh: gillar din ide med timmar->poäng->prylar, kommer att få myyyycket prylar då :D

</edit>

Mycket bra iniativ!

Edited by jed
Posted

tackar!

kanske ska fortsätta lite på det då...

det som fick mig att tänka på det var det här med hur man skulle få folk att bli aktivare. visserligen är det väl dem som redan är som aktivast som dras mest av prylar, men jag tror i slutändan inte att det får så himla stor betydelse. bara en rejäl klapp på axeln för en god insats. sen sliter ju dem som är ute mer på utrustningen, varför det inte borde bli alltför svårt att motivera.

sen är det ju som så att dem som är ute mest märker vad dem saknar. är man ute mycket vill man inte ha med sig en massa extra skit. tror därför att det kommer att bli användbara poäng...

det mest negativa är väl att den där butiken måst till innan det här ens är att tänka på... :D

Posted

@ Jed

Den spec. som jag tänkte mig skulle inte vara mycket värre än den som finns i UniR FM för ryggsäckar (den ska ha någon av följande färger,…) Pratar vi t.ex. om kängor så har vi ju våra stålex idag och en spec. på dem skulle då kunna vara att egna inköpta ska vara svarta och de ska ha stålhätta och trampskydd i klass X.

Tror din klassuppdelning skulle kunna fungera Jed. Det enda problemet jag sett är första klassen. Om produkten är M-märk så kan man ju byta in den på förrådet (vissa förråd tillåter inte att man byter produkter som inte finns på ens lista men de flesta känner någon som kan byta in dem åt en) Jag tror FM skulle ha detta som ett argument mot ”handel med mil mtrl” eftersom byte av trasig mtrl skulle hamna på deras utgiftskonto. Skulle nog behövas någon annan märkning, en militär ”svanmärkning” :D som betyder att den är godkänd av FM men det går inte att byta in den på något förråd och för att säkerställa att "svanmärkningen" sköt så bör man nog ha vissa fasta återförsäljare som t.ex. Recon och militaryshop.

Enligt GA KA så har ju britterna bara kravet att det ska vara grönt och DPM och helst likna PLCE systemet och det väl inte någon som anser att britterna ser ut som ett rövargäng.

EOD

Posted

Jed@ & Zaitoh@

Jag tycker att ni har kommit en bra bit på väg på något vettigt.

Frågan är om "butik" hur ska försäljning ske, bara till typ, HV eller till allmänhet, hur kollas försäljning?

Det här med poäng skulle funka bra på mig, skulle ta alla tillfällen som bjöds. Andra skulle kanske tycka att det va "knäppt" "Behöver inga nya/fler prylar, det jag har räcker"

Men jag tycker att det som börjar växa fram, kan bli nånting väldigt bra. Kör hårt gubbar!!

:D

Posted (edited)
Jed@ & Zaitoh@

Jag tycker att ni har kommit en bra bit på väg på något vettigt.

Frågan är om "butik" hur ska försäljning ske, bara till typ, HV eller till allmänhet, hur kollas försäljning?

Det här med poäng skulle funka bra på mig, skulle ta alla tillfällen som bjöds. Andra skulle kanske tycka att det va "knäppt" "Behöver inga nya/fler prylar, det jag har räcker"

Men jag tycker att det som börjar växa fram, kan bli nånting väldigt bra. Kör hårt gubbar!!

:D

Försäljningen skulle enligt mig då bara ske till personal inom FM och kontrollen skulle ske likt den som militaryshop har för viss polis och väktar utrustning.

EOD

--edit-- Skriver så j%"%la snabbt att hjärnan inte hinner med... --slut edit--

Edited by EOD
Guest Lt. payne
Posted

Nu börjar det likna nåt :D

Bra idé med poängsystem, gör även nytta i de egna leden.

Verkar som saker och ting tydliggörs mer och mer.

Ger även ett modernare intryck, bra för nyrekryteringen.

Framför mig ser jag ett större problem, hur får vi ut idéen från forumet till FM? Kanske skulle vi börja snickra ihop en artikel, om idén till Hemvärnsnytt.

Får vi ihop 100-300 (?) namnunderskrifter från hela landet borde det ha effekt.

Vi behöver ju inte använda forumet som gemensam nämnare om inte det behövs.

Här finns personer som kan skriva så att "pennan är mäktigare än svärdet".

Förslag till arbetsnamn, utformning och innehåll på artikeln?

Posted
Enligt GA KA så har ju britterna bara kravet att det ska vara grönt och DPM och helst likna PLCE systemet och det väl inte någon som anser att britterna ser ut som ett rövargäng.

EOD

Jänkarna "funkar" ju så också.

Men vad jag har förstått så finns det ofta butiker alá militaryshop i närheten utav deras regementen.

Kan man inte ge Henke som trotsallt är ansvarig för sidan "mandat" att skriva brev för oss allihop.

Posted

Jag skriver garna rapporten om nagon kanner for att verka som medskribent - jag har skrivit nagra stycken forr. ;-)

Bl a skrev jag ett dar jag foreslog att t ex sambanditer skulle fa ut P90 i stallet for AK5; flottiljnamnden tyckte det var bra, skickade vidare till FMV.

Vad sags?

Posted

Jag har noll vana i att skriva missiv och allt vad det är, men jag stöder jed's, m.fl., idéer.

Författa, lägg ut som remiss/missiv och därefter namnlista (eller motsvarande) så kan det bli något vettigt!

Posted

Sa vem ska skriva? Jag skriver garna - jag ar bra pa sant - och garna med representanter for de andra forsvarsgrenarna som medskribenter.

Nagra frivilliga?

Posted

OK. Jag tankte skriva i Word, sa det kan tryckas latt, men det gar ju latt att gora om till natsida.

Naja, vems var iden, och vem vill hjalpa till med det?

Posted

Största genomslagskraften får det nog om vi kör det via dom reguljära kanalerna.

D.v.s. som motion till Hv-tinget, det var ju så vi fick baskern. (en fråga som jag inte tar ställning i dock)

Om samma motion kommer från flera håll, och soldaterna tar sig i kragen och går på stämmorna för att rösta fram fräscht folk till tingen, borde detta inte vara någon omöjlighet att genomdriva.

Det kräver dock ett ökat engagemang från samtliga som nu sitter i stugorna och tycker :rocketl: