heiho Posted July 29, 2003 Author Report Posted July 29, 2003 (edited) Ledarskap och UGL etc. i all ära, men det är svårt att läsa sig till hur man skall vara en bra chef/ledare. Det är nåt man har, eller också inte. Visst kan man förbättra sig i rena typfall, som hur man ger feedback osv, men frågar man t.ex en kull värnpliktiga vilket befäl som är "bäst" så är det oftast den som har ett naturligt ledarskap, inte den som pluggat ledarskapsboken från pärm till pärm. Skall man hela tiden hålla på och fundera över vad böckerna säger om hur man skall lösa just denna situationen så blir det bara krystat. UGL var mest intressant, ur den aspekten att det var kul att se hur de lurade oss med diverse tricks, och se hur andra och jag själv reagerade i olika situationer. Jag kan inte påstå att jag blev en bättre plutonchef av kursen. Fast jag kanske bara är inskränkt! Det glädjer mig att länken nu kommit igång, hoppas den överlever en längre tid. Det beror på oss själva som skriver och berättar om egna erfarenheter. Eftersom du reagerade på trixen så är du i varje fall mottaglig. Vad du sedan väljer att göra med det du tar emot det är upp till dig. Klart att man inte kan läsa sig till allt, men man kan studera in olika sammanhang, ledarutveckling och grupputveckling över tiden. Detta kan vara svårt att se under resans gång. Edited July 29, 2003 by heiho Quote
zaitoh Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 Det är en eller två av byggstenarna till en bra och fungerande grupp, dom andra byggstenarna är övriga individers förmåga att verka i rollen som gruppmedlem.Så ser min åsikt ut. håller med dig där. vi fick stora problem under min värnplikt då vår grupp bestod av 7-8 pb och lika många gb. dessutom tilläts det inte att någon gick in i en bestämd roll, utan istället skulle alla uppgifter rotera hela tiden. stundtals kaos. efter halva tiden byttes dock halva gruppen ut, och det blev lite stabilare. då två killar visade mognadsgrad modell tre år gamla blev det endast jag kvar som fick/kunde leda gruppen. det framkom samtidigt att de två endast varit så chefskåta pga att de inte gillade när någon sa åt dem vad som skulle göras. är uppriktigt sagt riktigt glad att jag miste min krigsplacering ihop med dem pga hv. vill inte ens tänka på hur det skulle ha funkat i ett skarpt läge. Quote
Koskela Posted January 21, 2007 Report Posted January 21, 2007 (edited) Lyfter upp tråden. Personligen tycker jag att den är för bra för att ligga oläst. Är det någon som har läst boken Militärt ledarskap när det gäller av Lars Andersson ISBN 9187136961? /Koskela Edited January 21, 2007 by Koskela Quote
Recommended Posts