Jimbo Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 vad är "pucklen" på stridsvagnes eldrör till för eg? jag antar att den har någonting med krutgaser att göra, men varför ser den ut som den gör, och varför sitter den där den sitter? funktion? Quote
The Swede Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 (edited) Det är en krutgasejektor. Det sitter ett antal hål i eldröret där krutgaserna sugs ut när projektilen passerar så att inte tornet skall fyllas med gaser. Jag ska leta upp någon bra bild från en I-bok så återkommer jag när jag scannat. Så, nu har scannern gått varm Bilden kommer från I-bok Ikv 91. I detta fallet finns det ventiler i de främre hålen, det är inte alltid fallet. På Strv 101/102/104 finns det bara en uppsättning hål så uppbyggnaden av krutgasejektorn kan skilja men principen är den samma. The Swede Edited July 23, 2003 by The Swede Quote
Bronson Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 Hur stor invrkan har placeringen av krutgasejektorn? Det varierar ju, på vissa ligger den nära mynningen. Quote
The Swede Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 När uppfanns krutgasejektorn? Så vitt jag vet kom den efter andra världskriget. Jag kan inte komma på någon vagn under kriget som hade det men t.ex Centurion som utvecklades i krigets slutskede fick krutgasejektor ganska tidigt. (Strv 81 med eldrör typ B ) The Swede Quote
gpd Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 Halvintelligent gissning, som the Swede säger , 50-tal. Strv74 har krutgasejektor. T-54 har det INTE men t-54A ( mitten av 50-talet ) har. På M47 och M48 med 90 mm pjäsen förekommer det en förhöjd cylinder strax bakom mynningen och mynningsbromsen som jag inte vet om det är ejektor eller inte. M47 introducerades ju lagom till Koreakriget i början av 50-talet. M48 och M60 med engelska 105 mm pjäsen har ju. Quote
Recommended Posts