Linus Posted July 20, 2003 Report Posted July 20, 2003 Då ska man väll skriva en lite slutgiltig raport om Nijmegen marschen 2003. Allt började Lördagen den 12juli i Jönköping då jag kl 16.30 sätter mig på bussen mot Nijmegen. Kl 19.30 är vi i Helsingborg och plockar upp mer folk och sedan åker färjan över till Helsingör. Från Helsingör går färden vidare mot Rödby och väl framme i rödby vid 00.00 snåret då blir det förjan över till Puttgarden. Efter Putgarden lyckas jag somna på golvet i bussen och vaknar kl 06.00 vid gränsen Tyskland Holland. Sedan tar det ytterliggare några timmar till campen. Väl framme på campen så blir vi inkvarterade i den svenska baracken. Vi börjar packa upp och börjar känna oss som hemm. Framåst kvällen blir det M/87an och ner på stan. Här driker flera svenskar mycket mera Öl än vad dom skulle ha gjort och efter mycket svinande från i stort sätt alla Svenskar så är kvällen över med att Polisen jagar två svenskar inne i Nijmegen och militär polisen jagar några inne på campen. Fast man kan trösta sig med att både Danskarna och Tyskarna va lika jävliga. Dag1 Händer inget specielt mer än att vi besöker lite olika museum med anknytning till VK2. Dag2 Går upp vid 03.00 för att äta frukost och göra mig i ordning för den första march dagen. Kl 04.30 går starten och första dagen börjar. Första dagen var 28 grader varm och strax över 40km lång. Och med den värmen och med packningen så gick det inte så fort och 10 timmar och 5 minuter senare var jag inne i mål igen. (det var också ett döds offer på första etappen) Dag3 Samma prosedur som dag 1 men dag3 va otroligt myket varmar 35 grader i skuggan vilket gjorde att man inte va så pigg hela tiden. Det var extremt varmt och tungt att gå andra ettapens 40km men 10timmar och 30 minuter sebare var man i mål. Dag4 Den tråkigaste etappen av dom alla och den längsta. Finns inte så mycket att skriva om denna etapp mer än att det inte var så roligt att gå och många Svenskar hadde allvarliga planer på att bryta. Men genom etappen kom man i alla fall och en mot förmodan pigg och glad Linus kommer i mål nästan exakt 10 timmar efter start. Dag5 Sista etappen och start 03.30 allt går bra fram till rastplats 3 då trött heten börjar slita riktigt ordentligt på mig. Hela sista etappen var jag så trött att jag var tvungen att på folk i gruppen att kolla så jag inte somnade på rast platserna. Anledningen till tröttheten var att jag inte hadde sovit mer än någon timmes samanhängande sömn sedan vi lämnt Sverige. Men även att man var trött så kam man i mål och fick sin första Nijmegen medalj av Hemmvärns bossen. Dag5/kvällen Nu börjar det roligaste med hela resan. Innan jag åkte ner så hadde jag fått reda på att folk bytte uniformer hej vilt nere i Nijmegen efter marchen. Så jag hadde tagit med mig ett par M/90 byxor och en påse med några märkern att byta. Och efter lite slit så var jag ägare till en komplett amrekansk uniform från en Amrekansk fänrik med ranger båge, sniper båge, jump school, expert infantery, Och den stora ettan från big read one + massa andra märken jag inte kännde igen. Efter det så glider jag över till tyskarna med mitt hemliga bytar vapen Älgar från I5 till M/87an Och vipps så hadde jag en komplett tysk uniform från tyska fallskärmsjägarna med både mössa och basker. Utöver detta så fick jag tag på en massa andra märkern från olika nationer. Dag6 Hemmresa Kl 10.00 och hemma vid 04.00. Quote
Elfgren Posted July 20, 2003 Report Posted July 20, 2003 det var också ett döds offer på första etappen jasså förklara gärna... Bra jobbat!! jag som tycker ett soldatprov tär på kroppen Quote
Anders Posted July 20, 2003 Report Posted July 20, 2003 Jag hoppas att svineriet inte var i uniform. I och för sig så ursäktas inte olämpligt uppträdande av civila kläder, men har man fulat ut sig i svensk uniform bör man ha stake nog att snarast vid hemkomst erkänna för sin chef och ta det straff man nu blir tilldelad. Fy fan. Jag skäms över att bära samma uniform som personer med sådant uppträdande. Quote
JTS Posted July 20, 2003 Report Posted July 20, 2003 (edited) Jag kan instämma med föregående talare. Jag uppträdde bara i uniform under själva marschen. Övrig tid fick den ligga på logementet. Jag tycker INTE om sådant uppträdande, det är oprofessionellt och skapar dålig PR för sverige. Jag vill inte förknippas med sånt. Edited July 21, 2003 by jake the snake Quote
Xit Posted July 20, 2003 Report Posted July 20, 2003 (edited) Det är bara att gratulera till både marchen och de lyckade bytena du lyckades göra! Edit- Stavning... Edited July 20, 2003 by Xit Quote
jed Posted July 21, 2003 Report Posted July 21, 2003 Tog du några bilder där nere? Säg till om du behöver nånstans att lägga upp de i så fall, så fixar jag det! //Jed Quote
Linus Posted July 21, 2003 Author Report Posted July 21, 2003 Jag tog massa bilder men bara med vanig kamera vågade inte ta med mig min digitaka kamera. Quote
1MPJ Posted July 21, 2003 Report Posted July 21, 2003 Att folk kan med att skämma ut sig så gruvligt i uniform. Quote
jed Posted July 21, 2003 Report Posted July 21, 2003 Jag tog massa bilder men bara med vanig kamera vågade inte ta med mig min digitaka kamera. Osis... Du har inte tillgång till skanner? Quote
The Swede Posted July 21, 2003 Report Posted July 21, 2003 Beställ bilderna på CD-ROM vid framkallningen så slipper du scanna. The Swede Quote
Menige Ryan Posted July 21, 2003 Report Posted July 21, 2003 Visa gärna några bilder på dina uniformer du bytte åt dig. kan vara kul att se din byteskörd. Quote
Linus Posted July 21, 2003 Author Report Posted July 21, 2003 Den amrekanska uniformen var av vanlig ripper stopp BDU och med den brun gråa kammon. Den tyska var med det tyska standard cammon. Med en jävligt häftig mössa. Jag själv tycker det luktar ganska mycket SS om både kammon ,snittet på uniformen och mössan. Quote
Recommended Posts