FurirJönsson Posted March 6 Report Share Posted March 6 Nu när sjöfartsverket ska spara pengar, vore det inte dags att överföra ansvaret till försvarsmakten? Steg ett är naturligtvis ett politiskt beslut med en justering av budget mm. Steg två skulle vara en interim överföring av personal och utrustning, personalen fortsätter som civilanställda med bibehålla anställningskontrakt. Anställningsformen kommer att ge upphov till diverse sura kommentarer men det är nog det enda sättet att behålla personalen. Steg tre är ensning av utrustning och anställningsformer. Jag tänker mej gruppering är på först och främst på flottiljerna med lämpliga främre grupperingsplatser tex regionala flygplatser. Vilken räddningskapacitet har dagens helikoptersystem inom fm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted March 6 Report Share Posted March 6 Jag har länge förespråkat att detta ska vara antingen marinens eller KBVs ansvar så länge tillräckliga resurser tilldelas. Sjöfartsverket har flera gånger uppvisat inkompetens i helikopterfrågan. Sjöfartverkets piloter har säkert högre lön FMs piloters löner måste vara konkurrenskraftiga vs det civila så ser det bara som bra om man höjer dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granis Posted March 6 Report Share Posted March 6 (edited) (Bra att det startas en ny tråd kring detta då den -minst sagt- inte hade så mycket med isbrytarverksamheten att göra). Det är inte lätt att ”ta steg tillbaka”. Då måste man ju indirekt iallafall erkänna att man gjort fel. Och det är inte lätt för politiker.. Beträffande personal (och ”kärnverksamheten” till sjöss) så vore Kustbevakningen en bra/ bättre huvudman (än FM). Personalen kunde ju behålla sin civila status då, plus att KBV redan har en flygverksamhet. Som man då bygger ut. Men det kanske är det som blir problemet? Man vill inte av… olika skäl? Sedan kanske inte FM vill ha ytterligare en flygplanstyp? En lösning i så fall vore kanske att ”byta in” AW-139 mot halvdussinet HH-60 ”Jayhawk” á la amerikanska KBV? Eller nån CSAR/ ”special operatons”-variant av samma helikopter (MH-60)? Men då kanske personalen måste bli ”helmilitär” (igen?), med problem som hör detta till; vilja, ekonomi? Men hur är den civila arbetsmarknaden för helikopterpiloter numera? Är efterfrågan där så stor att offentliga och därmed militära arbetsgivare måste ”bjuda till ordentligt” eller så? Så har vi då frågan om De Stora Helikopteromändringarna inom FM. Där har man väl ännu inte kommit till konkreta och definitiva beslut kring Hkp 14 och Hkp 15, fast man beslutat att köpa fler Hkp 16? Kanske läge att ”klämma in FRÄD” då, på ett eller annat sätt, i en eller annan form/ organisation? Edited March 6 by Granis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted March 10 Report Share Posted March 10 Ekonomin blöder – baser med räddningshelikopter läggs ner Publicerat: 250310 Sjöfartsverket blöder pengar. För att spara in pengar ska två av Sveriges fem helikopterbaser stängas. Fredrik Norén på Svenska kryssarklubben är kritisk mot att flera baser försvinner. Han menar att helikoptern är ovärderlig längs kusten. Men myndigheten har inte råd att hålla igång nuvarande verksamhet. Inget nämns om att föra över verksamheten till annan myndighet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.