Livhusaren Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 (edited) Japp nu skall även Marinen ut i teränglådan och ha slutövning Kort vad jag har fått höra från polarn som låg på AMF/Skytte ,så kommer 70 stridsbåtar.hellikopter.Flyget.Ubåtar vara med under denna övning mm våran chaför kommer vara Hellikopter som kör ut oss samt hämtar oss för det mesta vad vi har fått höra samt lite stridsbåt.. så nu blir det fram med "Apochalypso Now" musiken samt "Surfing Bird" .. Själv kommer vi ställa upp med två grupper som kommer vara med och dom har handplockats för att vi skall kunna upp nå dom kraven vi har satt på oss.Med kommer oxå SGT.Fjällman här i från med sina goa gubbs från Norrland. Min fråga är då är det några här i från Soldf forumet som kommer vara med under detta som antingen B-styrka eller som soldat..Hade varit roligt att träffa fler här från Soldf !! Vi i vårat gäng kommer vara med i Göteborg under den 10/8 -13/8 allså Söndag-Onsdag och är det så att ni vill träffa oss så är vi från Uddevalla HV eller Delta team eller Alfha team där ni kommer kunna hitta oss för det är våra två grupper. Mvh Livhusaren Edited July 17, 2003 by Livhusaren Quote
1MPJ Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 Hehe självklart skall man dyka upp på denna förhoppnigsvis bra övning. Skall vara med 10/8 till 13/8 Quote
Livhusaren Posted July 17, 2003 Author Report Posted July 17, 2003 1MPJ Vilka kommer du att vara med ?? //Livhusaren Quote
bushman Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 göta elf insats kommer att kämpa med dig livhusaren! men vi kommer att vara ute tidigare, 4 tom 8 tror jag det var. vi kommer att kämpa i terräng som ingrid bergman en gång har bott i och söder ut mot plats där kyrkan står på en höjd mitt i byn, och fiskebåtar är märkta LL. Quote
1MPJ Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Att Livhusaren: Är med i den del av Göteborgsgruppens hv (insatspluton) som skall vara med. Quote
Livhusaren Posted July 18, 2003 Author Report Posted July 18, 2003 (edited) Bushman Taget! Å vad härligt ett gott understöd från norr..haha härligt att ha er med bröder!! B) men då är fråga känner jag dig eller vet vem du är ?? Jag fur.Martinsson Uddevalla Hv samt FBUV uddevalla. 1MPJ Det är oxå Taget!! Kanske vi kommer träffas då vem vet..hade varit roligt att ta en fika stund när vi har en rast. jag bjuder på te .. //Livhusaren Edited July 18, 2003 by Livhusaren Quote
1MPJ Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 1MPJDet är oxå Taget!! Kanske vi kommer träffas då vem vet..hade varit roligt att ta en fika stund när vi har en rast. jag bjuder på te .. Det är uppfattat! Lite te är aldrig fel Brittisla imperiet byggdes ju upp av te Quote
Livhusaren Posted July 18, 2003 Author Report Posted July 18, 2003 1MPJ Okej det hade jag ingen arning om.. får läsa lite historia igen Du kommer att känna igen oss när vi kommer ner till Götet.. //Livhusaren Quote
1MPJ Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Du kommer att känna igen oss när vi kommer ner till Götet.. Det är taget Quote
Livhusaren Posted July 18, 2003 Author Report Posted July 18, 2003 Gott det 1MPJ ..det blir runt 02:00 ..haha Quote
bushman Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 (edited) Bushman Taget! Å vad härligt ett gott understöd från norr..haha härligt att ha er med bröder!! B) men då är fråga känner jag dig eller vet vem du är ?? Jag fur.Martinsson Uddevalla Hv samt FBUV uddevalla. 1MPJ Det är oxå Taget!! Kanske vi kommer träffas då vem vet..hade varit roligt att ta en fika stund när vi har en rast. jag bjuder på te .. //Livhusaren öhh nu vet jag inte hur du har det med väderstecken käre livhusar, senast jag kollade så har jag för mig att riks 44:an går väster ut från min grupperingsort i saab och filmstaden. har du vaktat tv-mast på herrstafjället så har jag en gång slått ut dig. och var du med och flög helikopter på våreld så har vi kämpat ihop i samma insatskomp. vi har förmodligen oxå förbannat samma idiot, till pressofficer på skredsvik. kan väl säja att jag inte vet om jag kommer hålla mig lugn, om jag träffar karlhelvetet under sammarin. men jag tror inte vi tyvärr inte samövat med uddevallas insats tillräkligt för att ha möts i militära kläder. jobbar ju därimot en del civilt i uddevalla, med div. jobb inom media och nöje så du kanske tom har sett mig på scen eller haft äran att bli stoppad av mig i trafiken under någon filminspelning. Edited July 19, 2003 by bushman Quote
Vargas Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 Det råkar inte vara sopproten Montgomery ni talar om eller är alla pressofficerare rökta i skallen? Quote
bushman Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 nja denna hjälte heter fightmontain och borde omgående förpassas ut ur försvarsmakten. lyckades förstöra hela vår insats på våreld två dagar i sträck, genom att visa total saknad av såväl hjärna som millitärt kunnande. splittrade vår plut. när vi skulle säkra omr. efter luftlandsättning, skickade med delar av kompstab istället, under förutsättningen "det är ju roligt att flyga helikopter". jävligt roligt att säkra ett industriomr. när två grp. saknas ur plut och blir skickade till fel plut. på en helt annan plats i tidaholm. skulle han någonsin hamna i krigsrätt finns en hel insatsplut. som gärna ställer på för att stena honom eller på annat sätt "go midevil over his ass" Quote
Livhusaren Posted July 19, 2003 Author Report Posted July 19, 2003 (edited) Bushman !! Nopp då känner jag inte till vem du är ?? och inte heller är jag insatt vem som är pressofficer heller?? Nop jag var inte med under Armen´s slutövning var uppe ti transtrand då på utbildning. Nja det var väll inte speciellt brilliant att göra på de viset med er pluton kan jag hålla med om..finns bara ett ord på det och de är "DRUMMEL" //Livhusaren Edited July 19, 2003 by Livhusaren Quote
666 Posted August 14, 2003 Report Posted August 14, 2003 Nja det var väll inte speciellt brilliant att göra på de viset med er pluton kan jag hålla med om..finns bara ett ord på det och de är "DRUMMEL" //Livhusaren Ja, vad kan man säga......hv befäl i ett nötskal......även så att säga köpt grad eller brun tunga. Quote
Fk Bengtsson Posted August 14, 2003 Report Posted August 14, 2003 och var du med och flög helikopter på våreld så har vi kämpat ihop i samma insatskomp. Där var jag med minsann... Helkul, var med Bohus Bataljons insatspluton och flög Hkp4. Hann inte med att slå ut någon Leo däremot då jag tillhörde en spaningsgrupp och bara kikade lite Quote
Livhusaren Posted August 15, 2003 Author Report Posted August 15, 2003 Säger bara att AMF4`s ledning det var så jupt man kunde sjunka allså sicka jävla idioter...dom kunde inte ens ta redan på i fall en ö hade skjutförbud innan det skulle vara strid där..Suck!! 1MPJ det var kanon kul att träffa dig samt att jag har tre bilder på dig som jag kommer sicka till dig som minne..hehe //Livhusaren Quote
666 Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Kul att MDS kunde skrapa ihop en flerdygns övning till oss i insatsplutonerna, själv så var jag i Göta Elf insats och stred där mellan 4/8 - 8/8. Även om det var en del besvikelser med inställda moment o dyl. så tror jag nog den här övningen gav plutonerna en hel del gemenskap. Quote
Vargas Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Sammarin brukar inte vara någon höjdare faktiskt utbildningsmässigt. Det som i huvudsak övas är ledning av större förband på CTG-staber och liknande. För ingående enheter brukar det bli mycket väntan och en hel del slack. Jag saknar trycket om man jämför med t ex JMC som är en NATO-övning med ungefär samma typer av förband, men mer av allt. "Samverkan" under Sammarin brukar oftast innebära att olika förband finns på samma plats och inte skjuter på varandra. Dock så tycker jag att man lyckades rätt bra med momentet när man utnyttjade t ex Ytstridsenheter för att luftförsvara Amfbats omgruppering. Men som sagt, hellre 2 veckor på JMC eller FOST istället för Sammarin. Nu väntar förmodligen höstens bottennapp i form av Lovisa (bilateral övning med finnarna). Quote
Fk Bodin Posted August 17, 2003 Report Posted August 17, 2003 SAMMARIN = skitövning Kommer (antaglingen) inte yttra mig mer i ärendet, efterssom jag försökt skriva ett mastrodont inlägg tre gånger nu, men datorn vill starta om sig hela tiden. Nu blöder fingrarna och jag får vila dem lite. Bushman, du gjorde rätt som stannade hemma. Marinen är inte som armén. Quote
1MPJ Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Övningen var jäkligt seg, gick som stf PC och fick jaga övningsledningen för att överhuvud taget få order åt mina grupper. Mycket polsk riksdag, men det var iallfall kul att träffa några från forumet. Att Livhusaren, ska bli kul at se de bilderna, ser väl för jävlig ut antar jag . Quote
bushman Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 fu bodin! för att hålla med en kamrat till mig som är officer på såtenäs: "marinen intar kullen där borta och inväntar militär hjälp" u got mail...... Quote
Livhusaren Posted August 18, 2003 Author Report Posted August 18, 2003 (edited) 1.MPJ Dom var kanon fina på dig*S* speciellt när du var ny vaken .. :P :P men dom kommer upp på en sida sedan.. mvh Musselheimsbrigarden Edited August 18, 2003 by Livhusaren Quote
Fk Bodin Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Följande saker har hänt för Göta Elf insatspluton under SAMMARIN 03. Måndag Lastning och tp till skredsvik från Trollhättan. Vi har blivit erbjudna att bo i baracker, men vi väljer att öva vår fältmässighet och tar och grupperar två 20 tält glockrent på Skredsviks övningsområde, i skogen bör tilläggas. Vi hämtar ut vapen och träffar chefen för B-styrkorna. Någon major från marinen. Det övningsupplägg vi fått reda på innan övningen har nu förändrat sig. Vi har endast en Stridsbåt 90H att tillgå, där max 12 man får transporteras. Vår order från 2200 till onsdag em. är att bedriva verksamhet i trakterna kring Kempesvik. Fram tills 2200 spelas det volleyboll för övriga grupper utom fjärde, vi behöver drillas och övar förflyttning i skog och bebyggelse. Alla bör få en inblick i hur vi skall arbeta. Gruppchefen som varit på KS 04 och den inlånade som varit på KS01 och KS02 går igenom deras erfarenheter. En ny inblick för min del där det arbetas anorlunda med säkringen än vad det gjorde på GU. Därefter blev det volleyboll för vår del också. Första och andra grupp åker 2200 med båten och spyr som små kalvar på vägen upp som pågick i två timmar utomskärs. Stridsbåten skall därefter åka i vissa rutter och spana. Tisdag På mitt förslag så tar vi TGB:n upp till kämpesvik så vi slipper två timmar båttp. Väl där avlöser vi delar av första och andra som endast bedrivit spaning på vissa öar och ligger nu i fältbas för "återhämtning". Vår order för tredje och nytillsatta fjärde, (som jag är stf. c och signalist) som består av fyra medlemmar och en inlånad, är att sätta upp en konstgjord fyr på en ö. Vi landstiger och säkrar ön med tillhörande ö. Fyren installeras och vi skall nu på order från övningsledningen stanna kvar på platsen en timme. Vi anar varför vi skall genomföra denna uppgift och begär från plutch att upprätta en o-plats på en närliggande ö. Vi får klartecken. Närmsta ö med god sikt till fyren och god cammo för våra förband avsätter vi tredje grupp på fyra personer. Vi åker tillbaka mot vår fältbas då jag hör en del aktivitet på radion, men endast en part. När vi landstiger vid basen möter plutch upp oss med två gubbar. A-dyk har tillfångatagit två gubbar ur tredje, två klarade sig. Nu är det fritagning som gäller. Jag som har radio guidar stridsbåten i högsta fart in mot bästa landstigningsområdet via direktsamband med tredje. Jävlar vad puls! Vi urlastar snabbt och klättrar upp för en bergskreva, linje med båda grupperna. Fjärde gör omfattning vänster och vi klockar in oss parfekt i formation mot A-dyks o-plats, en mast och ett cammonät syns 80 meter framför oss. Nu är det nära, vi osäkrar och framrycker i lååååååååååååååga ställningar. Då hör jag på radion, AVBRYT! Övningsledningen har hört vad som håller på att hända och inser att vi och A-dyk har bestigit en ö som ligger innanför ett naturreservat. Vå får rejält med pisk, men A-dyk har uppenbarligen order att vara där. Inte direkt Fair-play. Ett stando mitt på dagen råder då förarna på stridsbåten måste ha sömn. Basen ligger utanför "spelplanen" men rätt som det är kommer en HKP 6 och gör fyra vändor ovanför oss. De räknar uppenbarligen in oss dä hela plutonen ligger och solar. Lökningen övergår nu till skydd och vi drar oss in i skogen. Poster sätts ut och bevakar förloppet. 1900 skall övningen dra i gång igen för vår del. Men icke, stridsbåten kommer och informerar oss att all båttrafik är stoppad på grund av att A-dyk skall omgruppera. Upprorstämmning råder, men efter ett tag så bestämmer vi att vi har samkväm i stället. Fyra engångsgrillar och en jävla massa korv köps in. Sen slutade kvällen med en härlig stämmning med lumparhistorier etc. En HKP 11 kom flygande igen, hela plutonen monade när den åkte förbi. Natten under bar himmel blev även den fin. Senare under övningen när jag snackade med ett befäl, så var historien med A-dyk inte helt sann. Amfibiebataljonen var sedan tidigare försenad med 18 timmar, när vi sprang på A-dyk så fick hela bataljonen halta i 6 timmar. Hade vi bedrivit verksamhet den kvällen hade bataljonen blivit ännu mer försenad. Hemvärnet var uppenbarligen för bra för övningsledningen, det var inte tänkt att vi skulle lyckas så bra. To be continued.... Quote
bushman Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 @fu bodin: bara en fråga: var stridsberg med i övn.ledningen denna gången också Quote
Fk Bodin Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 (edited) Till en början svara på bushmans fråga - vet ej. Marinen höll i det mesta, men det är inte uteslutet. Fortsättningen.... Onsdag Dagen börjar med fordonsmarch till Lyskekil för vår del tillsammans med våra följeslagare ur tredje. Väl i lyskekil så verkar delar ur halva flottan ligga till hamns och i bland alla minutläggningsfartyg och gud vet vad det nu är så ligger den stridsbåt vi skall använda för nästa moment. Eldöverfall! Vi åkte båt i cirka 20 minuter i blåguls flagg in i en fjord. Där så träffade vi vår blågul för övningen. Stf plutch som var med oss och agerade troppc fick en kort brefing innan han gav oss en blick om vad momentet skulle handla om. En stor kapten i slank ner från däck och berättade exakt samma som stf pluc sa. "Hemvärnet är övertaggade skjutkåta bassar" enligt hans mening. "Bevisa att jag har fel" sa han innan han lånade cammofärg från oss och smetade in sig. Vi skulle bara åka runt viken där en rbpluton låg i bas. Vi satte upp två på däck och jag och mitt stridspar gick fram till förpiken. Vid komandot 50 meter kvar öppnade jag luckan fram, men inte rampen. Det blev strid direkt. Jag brännde iväg ett mag på tre förvånade bassar som stog på den maskerade stridsbåten, sen fick jag sluta skjuta och ta skydd innan stridsparskamraten pepprade allt vad han hade bakom mig. Vår blågul i båten, och A-sidans blågul på land bedömde att stridsbåtens personal var bekämpad. Vi hade nu nått bra mycket längre än vi hade väntat oss i striden. Föraren hittade direkt en bra avstigningsplats och vi var i land på berget och gjorde en rush upp på toppen. Kort stridspaus och ammoutjämning, tredje fortsätter mot förläggningen och fjärde håller bakdörren öppen. Då cirka 15 meter framför mig nedanför berget tittar en soldat fram. Han har radio och en Ak 5b, han ser mig inte. Jag sparkar till stridsparskamraten som även han ser honnom. När soldaten väl ser mig sätter jag två dubbelskott i bröstet, blågul såg dock inte det. De två grupperna som det visar sig att vi hade framför oss går ut på linje, och vi blir totalt ihjälhammrade av lösplugg som nu börjar skjutas på mycket nära håll. Stridsparskamraten blir skjuten på 2 meters håll och får splitter i ansiktet. Striden fortsätter, det är inte vår övning men vi slog ut många soldater som fortsatte striden. Tredje som ligger 40 meter bakom oss blir även de rätt så ihjälhammrade. Momentet är slut och vår blågul är nöjd, mycket nöjd. Vi går ner till A-sidans stridsbåt och snackar skit med dem när vi väntar in vår stridsbåt. Även de är imponerade av vår insats och en del kan tänka sig att komma till HV efter muck. Killen som skjöt min stridsparskamrat bad om ursäkt, och inget mer angående den incidenten händer. Kort därefter anländer en gruppbåt med sjuksyster och en major (m/äldre), en tidigare alergisk person har blivit getingstucken och flera av oss tar deras pick och pack och gör åter en rush upp för berget till den nödställde. Gissa vilka som var först upp? Andra grupp påträffade under dagen även de en A-dyk grupp. Chefen 2:a som är utbildad K3-jägargrpc haltade sin grupp och observerade, det gjorde A-dyk också. Senare i feedbacken på övningen så var chefen A-dyk mycket imponerad. Dock så blev det inget pangande för första eller andra grupp. Resterande av dagen bedrevs med ett besök av ArtDemo, varav därefter vi återgick till Skredsvik. Samkväm även den kvällen där vi skålade för övningsledningen. To be continiued... Edited August 19, 2003 by Fu Bodin Quote
Livhusaren Posted August 19, 2003 Author Report Posted August 19, 2003 FU Bodin!! Vad hette chefen 2.grp som var jägers?? Ja det låter ju som något av vårat senarie på AMF4 allså.. det är sorligt allså..hur fan man kan vara ledare för en sådan övning om dom inte kan göra det rätt från början.. //Livhusaren Quote
Fk Bodin Posted August 19, 2003 Report Posted August 19, 2003 Livhusaren - Petroff heter han. Han låg även på samma pluton som cheferna i 1:a. Carlsson och Bengtsson. Fortsättningen.... Torsdag Dagen börjar med utbildning, där våra chefer tjatat på övningsledningen att vi skall få göra något annat än att vänta. Vi får ett KJ-befäl och ett Amf-befäl till att öva sammanstöt i grupp och i stridspar. Det blev en mycket bra övning som var mycket givande. Dagens verksamhet bestod av att första grupp, förstärkt med delar av andra skall genomföra innästling, medan övriga skall genomföra en demonstration. Det hela skedde vid Väddö där i brist av blågul det hela delades upp i två moment. Vi stog och skrek och levde rövare som fan vid strandkanten där utanför en hel del större fartyg låg. Efter 40 minuter kom en gruppbåt med två blågula, en ksp-skytt och en observatör. De observerade bara och gick aldrig i land. :( Vi som hade till och med fixat gatsten ;) Eldöverfallet med första blev piss. Mycket på grund av major pensionär till blågul. De fick ta en gruppbåt och åka rätt mellan hela flottan till en ö där blågul velade en hel del innan de fick landstiga. Överaskningsmomentet var som bortblåst. De kom ganska långt ändå och var 80 meter från sitt mål, en telemast. Då ringer blåguls mobiltelefon, och major pensionär som inte hör den går och ställer sig ganska nära styrkan. Gruppen håller på att framrycka och bekämpar några soldater, då beordrar blågul halt för att två plutoner ur Amf håller på att rycka ut. De fortsätter och kommer mycket nära, men när Amf landstiger så är det bara bakåt som gäller. De blir totalslaktade. Blågul (gäller major pensionär) Det var den dagen. Fredag Dagen börjar med revelj 03:30 och lastning och städning av baracken vi flyttat in i för sista natten. 04:30 rullar vi mot Fjällbackaområdet. Dagens moment skall bestå av två stora eldöverfall av vardera två rb-plutoner. Enligt målspelet så skall vi säkra en ö för en belysargrupp, men det skall bli strid. Cirka 06:00 landstiger vi på ön. Första tar täten och vi framrycker växelvis med dem. Tredje och fjärde är idag samanslagna, andra täcker bakåt. Vår grupp hamnar i mitten av halvmåneförsvar, andra har förflyttat sig och har högerflanken. Jag har i sista minuten blivit KSP-skytt och ligger i mitten av plutonen. Inte mycket händer utom en och annan blågul som syns på flatan, vi inväntar i två timmar. När det väl smäller på initiativ av en skytt ur andra så var det bara att ta sprutan och gruppera på bästa plats. Framför mig 100 meter är det en grupp bassäk som ligger och krälar. Gruppchefen försöker framrycka, men när jag börjar mata med KSP:n så påbörjar de skydd och tillbakaryckning. Dock på grund av klent agerande från blågul så är det inga som blir utslagna, utan bassäk framrycker, tillbakarycker etc. och jag lägger 700 bulor på gruppen. Detta är något som straffar sig på feedbacken då blugul hellre sett att jag tat en växelstridsställning. Jag understödde ju andra grupp, och jag hade inte behövt lägga 700 bulor om bassäk ansets vara utslagna. Villket de GARANTERAT var. Vi tillbakarycker och jag är nästan nedre i stridsbåten då blågul fått nys om att två plutoner ur Amf ryckt ut, vi skall stanna och dö helt enkelt. Vi ligger nu tvåa och jag tar en god eldställning ganska långt bak och kan understödja de flesta. Men två amfplutoner som framrycker på linje klarar inte vi 18 gubbar av så lätt. Jag skjuter slut på alla ammo som var tänkt för nästa moment och får till slut börja banda. Det är inte vår övning och de är de som skall övas och vi blir råslaktade, men jag har fått skjuta som fan och gruppchefen var jävligt nöjd. Blågul tar en kort utvärdering med oss och de var mycket nöjda. Ni slog ut egentligen fler än vad vi bedömde, men då hade det gått för bra för oss. Därefter anslöt vi och hade en gemensam genomgång med amf och bassäk, där vi blir totalsågade. Befälen höll verkligen handen hårt i sitt förband. Det var bara att ta smällen, men vi vet att vi gorde vårt bästa. Och det var bra, mycket bra. Det gick bra för en timmes strid med låg ammoinsats. Nästa moment blir struket på grund av tidsbrist, vi åker till Skredsvik och vårdar därefter hemtransport till Trollhättan. Nästa gång säger vi antagligen nej till SAMMARIN om vi inte får garanterat de förgivna moment som sagts. Quote
Azan_Gb Posted August 19, 2003 Report Posted August 19, 2003 Tråkigt att många av er tyckte det var typ slappt. Nästar sommar kommer sammarin att äga rum på östkusten. Hoppas den blir lite bättre planerad. Hoppas man får kriga mot varann. Typ Amf1 mot Amf4 . /Ali Quote
Doyle Posted August 19, 2003 Report Posted August 19, 2003 Framför mig 100 meter är det en grupp bassäk som ligger och krälar. Eh? Bassäk....Vpl eller Befälsptrl ? Mig veterligen ligger endast PB Bassäk inne nu och är fortfarande i GSU-stadiet.... Quote
Recommended Posts