1MPJ Posted September 2, 2003 Report Posted September 2, 2003 P.g.a för stora avhopp från MP/MPJ Kbs i år så är det GB som blir gruppchefer och KB kommer nog sitta i staber och liknande. Låter ju illa, de måste helt enkelt ta in fler nästa gång, problemen med utbildningen i år är pengabrist hos dragonbataljon det är ju därför de utbildar MP och MPJ på samma skvadron annars brukar de vara åtskilllda. Förhoppningsvis sätter de upp 2.skv till nästa utb. år. Har även hört att de kör kortare gsu. Livskv brukar ha 7 veckor och 2:a 10 veckors och sedan avslutande baskerprov nu verkar det som om de kör 7veckor för alla plutoner (MP&MPJ) på livskv. Quote
nastyheadwound Posted September 2, 2003 Report Posted September 2, 2003 Det där med stora avhopp låter som ett bekant problem. Jag låg inne 90-91, första året som MPJ utbildades, och typ hälften hoppade av utbildningen. Det var i.o.f.s. inte så förvånande eftersom man bara utbildade MPJ på bägge skvadronerna det året. Ingen var heller uttagen till MPJ vid mönstringen, och det fanns en hel del folk som inte ens var uttagna till MP - däribland jag själv som kom från stadsskytte. Så det var knappast förvånande att många hoppade av. Quote
Fredin Posted September 9, 2003 Author Report Posted September 9, 2003 ja nu är baskerprovet avslutat och jag sitter nu och stukar den med varmtkokande vatten!! den är grrymmm!! nu börjar juridiken och mer strid!! jag skriver dagbok för fullt och det blir den del intressant läsning för den intresserade!1 dock så har jag inte renskrivit något på datorn så om någon vill läsa lite så skall jag börja med detta och få ut en del av den under månaden som går!! alla som är osäkra vad de vill göra lumpne någonstans så är det bara MPJ som borde gälla trotts att jag bara gjort gsu så tycker jag det är hur skoj som helst!! STOR ELOGE TILL KAPTEN R för hans engagemang och glöd för att vi ska ha det bästa!! Quote
Fredin Posted September 9, 2003 Author Report Posted September 9, 2003 P.g.a för stora avhopp från MP/MPJ Kbs i år så är det GB som blir gruppchefer och KB kommer nog sitta i staber och liknande. //Tompa vanliga MP har KB eleveer som gruppchefer det är endast MPJ som har egna gruppchefer i år! Quote
gonzo Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 fredin, det heter ju inte MPJ det heter MP-säk, trodde du visste vad din tjänst heter.... hörde även från andra att ni på MP-säk tog en del genvägar och inte gick hela sträckan.. det var ett roligt baskerprov, vilken pluton och grupp ligger du i? det är ju skillnad på 4e och 5e. Grattis till baskern! Quote
Fredin Posted September 10, 2003 Author Report Posted September 10, 2003 det heter ju inte MPJ det heter MP-säk, trodde du visste vad din tjänst heter.... hörde även från andra att ni på MP-säk tog en del genvägar och inte gick hela sträckan.. det var ett roligt baskerprov, vilken pluton och grupp ligger du i? det är ju skillnad på 4e och 5e. Grattis till baskern! ÖÖÖÖ är du då typ döv när plt lämnar av till ryttmästaren låter itne detta bekant. 4:militärplolisJÄGAR pluton närvande 48 ALLA På pappret heter det MP säk men man benämner oss fortfarande som Militärpolisjägare inom hela försvarsmakten. Skillnader mellan plutonerna förstår jag inte vad du menar. Kanske möjligt vis att våran (4:e är bäst) i och med att våran grupp tog hem medaljen för bäst genomfört baskerprov. Och det med genvägar förstår jag inte vad du snackar om. Mig veterligen så tog inten grupp i våran pluton ialla falla några genvägar. Vi gick därimot lite vilse i våran grupp tack vara att vi inte är så bra på att orientare coh gick en 5 km förlångt istället!! Grattis själv till baskern Quote
Recommended Posts