Lindeberg Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Kan någon översätta den här frasen åt mig?Pannbenet skall segra över magrutorna! Jag hjälper dig lite på traven: pannbenet = os frontale magrutor = musculus obliquus externus abdominis (den yttre sneda bukmuskeln). Vill du göra det enkelt så betyder abdominis buk och musculus muskel = musculus abdominis (=bukmuskel)
Mattsson Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Ja det väll bra, fast man kan inte ha signaturen: pannben magmuskel. Låter som nått på ränjer.se ;)
Lindeberg Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Jag repeterar Jag hjälper dig lite på traven:
Mattsson Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Och det ska du ha ett stort tack till , det jag menade var det att jag inte kan latin, och det är därför jag behövde hjälp med översättningen.
Fluff Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Lite ytterligare ledtrådar kan vara att ackusativ av musculus är musculum (det som skall besegras). Skall segra kan översättas lite olika. Vincet - kommer att segra (d.v.s vanlig futurum) Vincat - Må det segra (pres. konjunktiv) eller det som jag nog tycker är bäst Victurum est - Är skolande besegra (futurum infinitiv) jmf Ave Caesar, morituri te salutant. (de som är skolande dö hälsar dig). Detta skulle då alltså bli: Os frontale musculum abdominis victurum est. Angående de anatomiska namnen på ben och dylikt svär jag mig fri då denna nomenklatur är en vetenskap för sig. Fast lite kul är det ju att musculus egentligen byter liten liten råtta eller mus. Frågan är dock om poängen går fram när man översätter tillbaks det till svenska. "Pannbenet skall besegra magmuskeln". Jag vet inte riktigt vad jag får för associationer till detta men å andra sidan vet jag inte riktigt vad man vill säga med det ursprungliga uttrycket heller. "Viljan är starkare än kroppen" kanske? Jaja det där är ju faktiskt en helt annan diskussion. Tidigare citat med ungefär samma betydelse är ju dels bibelns (på lite taffligt latin): Spiritus quidem promptus est, caro autem infirma. Fast anden är villig är köttet svagt. Eller Ovidius lite roligare hexameter: Ut desint vires tamen est laudanda voluntas Även om krafterna sakas bör dock viljan berömmas. Nåja, ruta heter på latin quadratio men att använda något i stil med quadratio abdomins är nog inte att rekommendera. För att förstå det måste man nog vara både latinkunnig och svensk. /fluff - som sina vana trogen skrivit ytterligare ett alltför lång inlägg
Mattsson Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Oj, det blev en liten latinlektion, tack för hjälpen Fluff!
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.