Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Latin

Dies irae

Recommended Posts

Posted

Ser en hel del latin i era signaturer, e det någon som är intresserad att skriva några fraser + den svenska varianten.

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply
Posted

någon som kan översätta "semper fi" till mig?

Semper betyder väl om jag inte har helt fel alltid... men vad betyder fi?

Posted

"Citius, alius, fortius" - Snabbare, högre, starkare

"Dies irae" - Guds vrede

"Filis Pro Poatria Occisis" - till fosterlandets fallna söner. (står inristat påpoltavamonumentet i sthlm)

Posted

Fyhr , tänk ut vad du skulle vilja ha (på Svenska) därefter mejlar du detta tiill Latinska Instutionen Lunds Universitet

och voilá i retur får du det på latin. Detta får naturligvis inte missbrukas så att man överöster Instuitionen med en massa strunt mail, utan bör ex om Ni vill ha en devis till Ert kompani,Plut etc.

Hälsningar

-Valiant-

Guest Fågel Fenix
Posted

(vet inte om de här var med på sidan men jag orkar inte kolla igenom allt)

En "fin" skärmdump! ;)

fba7feda.jpg.orig.jpg

Posted
Fyhr , tänk ut vad du skulle vilja ha (på Svenska) därefter mejlar du detta tiill Latinska Instutionen Lunds Universitet

och voilá i retur får du det på latin. Detta får naturligvis inte missbrukas så att man överöster Instuitionen med en massa strunt mail, utan bör ex om Ni vill ha en devis till Ert kompani,Plut etc.

Hälsningar

-Valiant-

:baskerKav: Bra tips, tackar så mycket Valiant... :)

Posted

Qui desiderat pacem, praeparet bellum-

Den som önskar fred, må förbereda sig för krig

Lupus in fabula -

Vargen i sagan (När man talar om trollen)

Nil volentibus arduum -

In i döden trogen

Silent leges inter arma -

Bland vapen tiger lagarna

:baskerKav:

Posted

Mina favoriter från det militära är såklart "Pergite" ("Framåt"), från GSUn på K 3 husarbataljon (dåvarande Kavallerienheten) och "Verba Arma Nostra" ("Orden är vårt vapen") från resterande 10 månader på TolkS.

Posted

Den har maste vara den basta:

CATAPULTAM HABEO. NISI PECUNIAM OMNEM MIHI DABIS, AD CAPUT TUUM SAXUM IMMANE MITTAM

I have a catapult. Give me all the money, or I will fling an enormous rock at your head.

Posted

Osfrontale Pergite -Pannben frammåt!

1 MPJ 2000 valspråk

:lol:

Curras sed fatigatus morieris - You can run but you will only die tired

Posted
dei vult - Gud vill det

Inte så lite coolt

Deus Vult är Tempelherreordens stridsrop. Orden grundades 1118. Det finns ett Storpriorat i Stockholm, om man vill kan man läsa mer på deras hemsida. Nuförtiden ägnar man sig med kraft åt hjälpverksamhet i Östländerna , en av de få organisationer , som genomför projekt själva och inspekterar också själva. Skänk gärna en slant till dem.

www.tempelherreorden.org

-VALIANT-

Posted
dei vult - Gud vill det

Inte så lite coolt

Det här må lika gärna vara mina kunskaper som tryter, så se följande som en fråga...

Var inte "Deus Vult" den katolska inkvisitionens, och då speciellt deras elitgrupps, slagord? Vad jag vill minnas hette denna vältränade grupp "Gladius Dei", Guds Svärd.

• 1 year later...
Posted

Återupplivar den här med lite nyttiga uttryck från Skrattnet

Ancilla, face mea laganum! - Slavkvinna, gör pannkakor!!

Radix lecti. - Soffpotatis. <<-- schysst plutonsdevis?

Mer finns under länken.

Posted

"Per rectum, ad astra"

Blir ungefär: Ur röven, mot stjärnorna.

Används med fördel om folk som sparkas snett uppåt i karriären.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...