Dies irae Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 Ser en hel del latin i era signaturer, e det någon som är intresserad att skriva några fraser + den svenska varianten.
Lill Krigarn Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 Det här kanske kan vara till hjälp..... http://forum.SoldF.com//i...t=3302&hl=latin
Cinnes Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 någon som kan översätta "semper fi" till mig? Semper betyder väl om jag inte har helt fel alltid... men vad betyder fi?
Doyle Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 Semper Fi är en förkortning av Semper Fidelis vilket betyder "Alltid trogen"
Dies irae Posted July 16, 2003 Author Report Posted July 16, 2003 Hittade en länk Latin En massa kul fraser...
Dies irae Posted July 16, 2003 Author Report Posted July 16, 2003 Någon som hittar en slagkraftig fras......
Elfgren Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 "Citius, alius, fortius" - Snabbare, högre, starkare "Dies irae" - Guds vrede "Filis Pro Poatria Occisis" - till fosterlandets fallna söner. (står inristat påpoltavamonumentet i sthlm)
Wendisten Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 "Cave ne ante ullas catapultas ambules" - Om jag var du så skulle jag inte gå framför några katapulter.
valiant Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 Fyhr , tänk ut vad du skulle vilja ha (på Svenska) därefter mejlar du detta tiill Latinska Instutionen Lunds Universitet och voilá i retur får du det på latin. Detta får naturligvis inte missbrukas så att man överöster Instuitionen med en massa strunt mail, utan bör ex om Ni vill ha en devis till Ert kompani,Plut etc. Hälsningar -Valiant-
Guest Fågel Fenix Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 (vet inte om de här var med på sidan men jag orkar inte kolla igenom allt) En "fin" skärmdump! ;)
Pansardvärg Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 Iam ego sum necare te - Nu skall jag döda dig!! Bra att säga innan man trycker av.....så att fienden vet
Dies irae Posted July 16, 2003 Author Report Posted July 16, 2003 Fyhr , tänk ut vad du skulle vilja ha (på Svenska) därefter mejlar du detta tiill Latinska Instutionen Lunds Universitetoch voilá i retur får du det på latin. Detta får naturligvis inte missbrukas så att man överöster Instuitionen med en massa strunt mail, utan bör ex om Ni vill ha en devis till Ert kompani,Plut etc. Hälsningar -Valiant- Bra tips, tackar så mycket Valiant...
Dies irae Posted July 16, 2003 Author Report Posted July 16, 2003 Qui desiderat pacem, praeparet bellum- Den som önskar fred, må förbereda sig för krig Lupus in fabula - Vargen i sagan (När man talar om trollen) Nil volentibus arduum - In i döden trogen Silent leges inter arma - Bland vapen tiger lagarna
Vysotskij Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 Mina favoriter från det militära är såklart "Pergite" ("Framåt"), från GSUn på K 3 husarbataljon (dåvarande Kavallerienheten) och "Verba Arma Nostra" ("Orden är vårt vapen") från resterande 10 månader på TolkS.
JTS Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 Den har maste vara den basta: CATAPULTAM HABEO. NISI PECUNIAM OMNEM MIHI DABIS, AD CAPUT TUUM SAXUM IMMANE MITTAM I have a catapult. Give me all the money, or I will fling an enormous rock at your head.
Bronson Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 http://www.yttermera.se/reshosta/sprakguid...llfallen_1.html http://www.yttermera.se/reshosta/sprakguid...llfallen_2.html http://www.yttermera.se/reshosta/sprakguid...llfallen_3.html Men min absoluta favorit är ändå: QUANDO OMNI FLUNKUS MORITATUS When all else fails, play dead.
1MPJ Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 Osfrontale Pergite -Pannben frammåt! 1 MPJ 2000 valspråk Curras sed fatigatus morieris - You can run but you will only die tired
Ingbat/I19 Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 Q.E.D. - Quod erat demonstrandum - Vilket skulle bevisas.
valiant Posted July 20, 2003 Report Posted July 20, 2003 dei vult - Gud vill det Inte så lite coolt Deus Vult är Tempelherreordens stridsrop. Orden grundades 1118. Det finns ett Storpriorat i Stockholm, om man vill kan man läsa mer på deras hemsida. Nuförtiden ägnar man sig med kraft åt hjälpverksamhet i Östländerna , en av de få organisationer , som genomför projekt själva och inspekterar också själva. Skänk gärna en slant till dem. www.tempelherreorden.org -VALIANT-
Sillen Posted July 21, 2003 Report Posted July 21, 2003 På svärdet som Arn i Jan Guillous riddartrilogi har: In Hoc Signo Vinces "I detta tecken skall du segra"
mjukis Posted July 21, 2003 Report Posted July 21, 2003 dei vult - Gud vill det Inte så lite coolt Det här må lika gärna vara mina kunskaper som tryter, så se följande som en fråga... Var inte "Deus Vult" den katolska inkvisitionens, och då speciellt deras elitgrupps, slagord? Vad jag vill minnas hette denna vältränade grupp "Gladius Dei", Guds Svärd.
Hotel Charlie One Posted July 21, 2003 Report Posted July 21, 2003 NUNC EST PEDE LIBERO TERRAM PULSANDAM Nu är tid att stampa jorden med fri fot
Ing Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Återupplivar den här med lite nyttiga uttryck från Skrattnet Ancilla, face mea laganum! - Slavkvinna, gör pannkakor!! Radix lecti. - Soffpotatis. <<-- schysst plutonsdevis? Mer finns under länken.
Lockwed Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Min signatur är väll mitt bidrag. Det var en lumparkompis som letade reda på den
Vargas Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 "Per rectum, ad astra" Blir ungefär: Ur röven, mot stjärnorna. Används med fördel om folk som sparkas snett uppåt i karriären.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.