Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Latin

Dies irae

Recommended Posts

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply
Posted

<besserwisser läge>

Hoppar på lite stackare i tråden slumpvis. Hoppar medvetet över alla nylatinska konstruktioner.

dies irae - betyder inte guds vrede utan vredens dag. (det vill säga den yttersta dagen, domedagen). Guds vrede borde bli Ira dei.

Filis Pro Patria Occisis - Petigt? Javisst! men kan vara bra att veta om någon skulle vilja använda det. Finns ju få saker som ser like fånigt ut som ett felstavat motto el motsvarande.

Nunc est bibendum, nunc pede libero

pulsanda tellus;... - Från det av Horatius romaroden som handlar om segern över Kleopatra. Översättning som gavs i den senare delan var dock kanske lite väl ordagrann. Det han menar är ju nu är det tid för dans (det är inte utan man blir lite sur över att svenskan saknar gerundivum ;)) Horatius ligger ju bakom ett närmast oräkneligt antal bevingade ord såsom det uttjatade "carpe diem" och det äckelpatriotiska "Dulce et decorum est, pro patria mori" "Det är ljuvt och hedrande att dö för sitt land". Läs gärna Wilfred Owens pendang till detta uttryck.

Per rectum, ad astra - Är ju lite lustigt. Det kan ju faktiskt betyda "genom rektum till stjärnorna" (dock endast i senare latin (typ senare en 1500-talet)) Annars betyder det "genom dygden till stjärnorna". Rectum betyder ordagrant rak,rät och det är den betydelsen som förts över till betydelsen ändtarm (av någon för mig okänd anledning. Jag är ju inte någon medicinare direkt) men har även betydelsen rätt, det rätta, dygd med mera. Tror faktiskt att denna senare tolkning är den normala och att den förra (med ändtarmen) är en mer eller mindre skämtsam illvillig tolkning av denna.

Det är lite kul med latincitat om man kan lite latin. Det är lätt hänt att det blir ganska kraftiga idiomatiska fel. Tror att det var på detta forum jag läste i någons .sig att han "alltid snuddar rundningsmärket" vad jag antar att han menade var att han "alltid träffar målet"...

</besserwisser läge>

Posted

Recedite, plebes! gero rem imperialem! -Undan Simpla människor! Jag har ett viktigt kejserligt uppdrag

Deus ex machina- Anden i maskinen (eller om det är Gud genom maskinen)

Noli me vocare, ego te vocabo- Kontakta inte mig, jag kontaktar dig (ungefär)

Morituri te salutamus -Vi som är på väg att dö gör honnör för dig.

Sentio aliquos togatos contra me conspirare - Jag tror några personer i toga konspirerar sig mot mig.

Posted

Mitt latinska intresse uppstod då jag började läsa Asterix.

"Errare humanum est." - Att fela är mänskligt.

"Errare humanum est, ignoscere divinum." - Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

"Errare humanum est, perseverare diabolicum." - Att fela är mänskligt, att göra om felet är djävulens verk.

"Alea jacta est." - Tärningen är kastad.

"Oderint dum metuant." - Låt dem hata, bara de fruktar.

"Panta rei." - Allt flyter.

"O sancta simplicitas!" - O heliga enfald!

Lv6 motto:

"Semper metam contingimus." - Når alltid målet.

Och som gammal scout ligger detta närmast hjärtat:

"Semper paratus!" - Alltid redo!

Posted
Lv6 motto:

Ah det var detta citat jag syftade på ovan, då jag trodde det var träffar målet som avsågs. Dock måste jag säga att det låter lite väl poetiskt för att vara ett förbandsmotto. Ett försök till översättning till svenska med någotsånär samma stilnivå skulle kunna vara "Vi spräcker alltid målsnöret". Men visst det kanske funkar...

/fluff

ps Panta Rei är så vitt jag kan se rena grekiskan.

Posted

Jag har aldrig fattat vitsen med att slänga sig med latinska uttryck. Skulle det vara häftigt att kunna en fras på ett språk som ingen förstår eller pratar?

Och varför i så fall just latin? Hebreiska, arabiska, kinesiska då? Eller varför inte något afrikanskt urinvånarspråk?

Finns väl massor av svenska uttryck som duger; "Utan spaning, ingen aning." :ph34r:

Posted
Jag har aldrig fattat vitsen med att slänga sig med latinska uttryck. Skulle det vara häftigt att kunna en fras på ett språk som ingen förstår eller pratar?

Och varför i så fall just latin? Hebreiska, arabiska, kinesiska då? Eller varför inte något afrikanskt urinvånarspråk?

Finns väl massor av svenska uttryck som duger; "Utan spaning, ingen aning." :ph34r:

Håller faktiskt med lite grann där...

Dock är det coolare med latin än som fjortisarna kör med engelska, hur skoj är det på en skala? :P

Posted

Coolt uttryck på gammal-grekiska:

MOLON LABE!!

Vad det betyder kan ni se HÄR!

Posted

Lv6 motto:

Ah det var detta citat jag syftade på ovan, då jag trodde det var träffar målet som avsågs. Dock måste jag säga att det låter lite väl poetiskt för att vara ett förbandsmotto. Ett försök till översättning till svenska med någotsånär samma stilnivå skulle kunna vara "Vi spräcker alltid målsnöret". Men visst det kanske funkar...

/fluff

ps Panta Rei är så vitt jag kan se rena grekiskan.

Jag måste erkänna att jag inte har lagt mer någon större energi på att ta reda på vad "Semper metam contingimus" egentligen betyder. Regementschefen drog det i ett tal vid inryck och jag hade ingen större anledning att ifrågasätta det.

Vad gäller "Panta rei" så hittade jag det i ett Fransk-Latinskt lexikon för en massa år sedan, så det borde ju vara latin. Men låneord förekommer ju allt som oftast.

Och angående rectum så kan man ju tänka sig att avslutningen av tarmsystemet fått detta namn eftersom det avslutas ganska så rakt (sett framifrån). Det är ju ganska lätt att föreställa sig ett par medicinare i Lund på en sittning (med några centiliter läkarsprit innanför västen) som leker med frasen "Per rectum, ad astra" och kopplar rectum till röv isf dygd.

Posted

hmm min kommentar kring Panta Rei var ett, uppenbarligen lite misslyckat, försök att vara rolig. Det ÄR grekiska och kommer ifrån Herakleitos yttrande att man inte kan stiga ner i samma flod två gånger.

Ett annat intressant latincitat jag sett på forumet är Ciceros:

Nam si violandum est ius, regnandi gratia violandum est: aliis rebus pietatem colas

Någon som vet vad det betyder? (lite knepigare än per rectum...)

Posted
hmm min kommentar kring Panta Rei var ett, uppenbarligen lite misslyckat, försök att vara rolig.

Hehe. Jodå, jag såg lustigheten i ditt inlägg. Och om du säger att det är grekiskt, så är det säkert så. Men det behöver ju inte betyda att det inte är inlånat till latinet, trotts att det är helt olika språkgrenar (samtida?).

Edit: Ändrade från "av latinet" till "till latinet" för att förtydliga...

Posted

Jag tror inte jag ska översätta det :P

Varför Latin? Det är grund till de flesta av de stora västerländska språken (tyskan undantaget). Sentenserna utgör grunden för vår politik och vårat juridska system. Romersk historia rör alla i väst på många nivåer.

Exempel på juridiken (den svenska) som uttrycks på latin;

bonus pater familias.

a dato

ab initio

ad hoc

bona fide

casus

causa

in dubio

in fidem

inter alia

och många många fler, måste stänga av datorn på grund av denna insikt;

"Di! Ecce hora! Uxor mea me necabit!"

Posted
"This is me thinking"

Nån som kan översätta det till latin?

Borde bli: Hic/Haec est ego cogitans. Beroende på om man är man/kvinna.

Och varför man skall citera på latin? Tja en bra anledning kan vara latinets markanta ordböjningar gör att man kan få slagkraftiga uttryck med få ord. Det ger också en friare ordföljd vilket gör att man kan framhäva det ord man vill betona. Det främsta skälet är nog trots allt att det låter högtidligt och hemligt, nästan som en sorts kod.

Ett fint exempel på hur kortfattat och uttrycksfullt latin kan vara ges av Vergilius i det stora eposet Aeneiden: Fuimus Troes, fuit Ilium. Ordagrant: Vi har varit Trojaner, Troja har varit. Innebörden är: Vi som har varit Trojaner har nu inget fosterland. Troja finns inte längre.

Posted

Initia tua, noster successus - Din insats, vår framgång, 1. KA-bataljonen :baskerHV::camo::navy:

Accuratio et fortitudo - Precision och styrka, 3. KA-bataljonen :navy:

Fortitudo et sapentia - Styrka och ödmjukhet, Möre Hvkomp :navy:

Posted

Jag brukar inte gilla engelska deviser på svenska förband, men har ett undantag som är min absoluta favorit och för mig alla devisers devis bland de förband och enheter jag tjänstgjort i.

MP-troppens, BA01.

Alla plutoner fick under BA01 i uppdrag att förfärdiga ett stycke plutonssköld som skulle hängas i mässen/matsalen på campen. Varsina formskurna plywoodskivor delades ut och plutonerna började skissa, måla och kladda (själv kladdade jag i ett sällsynt ögonblick av inspiration ihop Vakt/Eskorts emblem med grå Sleipner/Oden på svart/vit styckad sköld jag till min glädje sett återanvändas i åtskilliga bataljoner senare).

MP-troppen (vilken jag inte tillhörde då, men senare bytte till) hade en sköld designad av en viss MP med åtskilligt av "glimt i ögat" och sällsynt tecknarförmåga. Han är nu studierektor vid en av polisutbildningarna i Sverige.

Skölden var stilren, blå, med korslagda gula fasces, MP-emblem och nedtill i ett vitt band MP-troppens:s (av en storväxt och Skelleftefödd MP) lånade, smakfulla, synnerligen träffande och fortfarande giltiga devis - som blev MP-troppens gemensamma:

"MAKE MY DAY"

Oslagbart. Tyvärr målade någon som inte insåg ironin i en senare bataljon över devisen med en mer konventionell och tråkig latinsk sådan.

Blaspheeeeemer...!!!

Posted

OT/

"... Skölden var stilren, blå, med korslagda gula fasces, MP-emblem och..."

Det enda som ALDRIG får vara på ett sköld -enligt jag- är just facses.

Vart tror ni ordet fascism kommer fra? Visst, Mussolini arbetade inte på att sprida detta symbol lika mycket som Hitler gjorde med solkorset. Men ni ser inte "swastika'et" i nya vapensköld... Eller?

/OT

@Fluff

Finns det noget "äkta" latin i följande:

CUM PODEX CARMEN EXTULIT HORRIDULUM... ?

(Kanske några stavfel där?)

MVH

Troels

Posted

Kopplingen MP/Polis och fascine är betydligt äldre än Musses inblandning i saken. Redan dom gamla profosserna var utrustade med en förgylld yxa som ämbetstecken.

Posted
Finns det noget "äkta" latin i följande:

CUM PODEX CARMEN EXTULIT HORRIDULUM... ?

(Kanske några stavfel där?)

Jodå, det är allt riktigt latin. Tvivlar dock på att det är klassiskt. Inte för att Romarna var särskilt pryda av sig (tvärtom!) utan för att deras obsceniteter oftast är av explicit sexuell natur (inte så mycket kiss o bajs).

Betydelsen är iaf:

Då röven/rumpan/stjärten (osäker på stilnivå) har utstött en fruktansvärd sång...

Kan det vara så att det skall vara Tum istf cum i början? (se den tråkiga utläggningen) Isf blir det:

Då utstötte röven/rumpan/stjärten en fruktansvärd sång.

Varning! tråkig utläggning följer (endast för riktigt insöade):

Med cum i början blir det faktiskt fel rent grammatiskt, iaf så vitt jag kan se. Detta eftersom cum inleder en bisats jmf svenska "när". När jag spelade fotboll... Detta plus det faktum att verbet står i perfekt indikativ gör att det blir problem med hela konstruktionen. Om det hade varit imperfekt konjunktiv hade det varit betydligt roligare. Då hade man kunnat tänkt sig meningar av typen: När röven utstötte den brölande sången, svimmade samtliga (kausalt). Även imperfekt indikativ hade kunnat gå an: När röven utstötte den brölande sången, hördes ett skott (temporalt). Nu går som sagt inget av detta, vilket får mig att tro att det helt enkelt skall vara Tum vilket alltså gör att uttrycket blir en fullständig mening.

Slut tråkig utläggning. Kom ihåg att jag varnade er...

Posted

Min signatur betyder (på ett ungefär), följande;

"Om du måste bryta mot lagen, gör så endast för att nå makten, i alla andra fall, följ den."

Fluff (som verkar vara en utildad person) kanske gillar det citat jag använde när jag redovisade mina erfarenheter av tyskar häromåret (för att blanda in ännu ett språk, "Plus ca change, plus c'est la meme chose").

"Quotiens bella non ineunt, multum venatibus, plus per otium transigunt, dediti somno ciboque . . . ipse hebent, mira diversitate naturae, cum idem homines sic ament inertiam et oderint quietem."

Posted
OT/

"... Skölden var stilren, blå, med korslagda gula fasces, MP-emblem och..."

Det enda som ALDRIG får vara på ett sköld -enligt jag- är just facses.

Vart tror ni ordet fascism kommer fra? Visst, Mussolini arbetade inte på att sprida detta symbol lika mycket som Hitler gjorde med solkorset. Men ni ser inte "swastika'et" i nya vapensköld... Eller?

/OT

Det är nog en dansk lag, och jag inser först efter ditt inlägg att någon utanför Sverige faktiskt kan få obehagliga associationer till tecknet. De korslagda fasces ingick inte alls i "humorn" och syftade absolut inte till att anspela på någon som helst "-ism". De är helt enkelt det sedan urminnes tider fastställda officiella militära svenska kännetecknet för militärpolis (eg rättsskipning).

Så här ser det svenska militärpolistecknet ut, vilket återgavs exakt på skölden:

fasciner.jpg

De ingår även i bakgrunden till svenska polisens vapensköld:

polis1.jpg

Och den nya vapenskölden var likadan. Den enda okonventionella med den ursprungliga, åtminstone ur svensk synpunkt, var just devisen. Det var följdaktligen också bara devisen som ändrats.

Posted

@ Fluff

Då hadde jag (nästan) rätt. Roligt är det iaf. :/

OT/

@Vargas & Unicorn

Som jag skrev, var det bara min egen synnespunkt.

"Kopplingen MP/Polis och fascine är betydligt äldre än Musses inblandning i saken. Redan dom gamla profosserna var utrustade med en förgylld yxa som ämbetstecken."

... Och det var just därför att jag liknade fasces med solkorset. Sidstnämnda har nyttjats av det gamla häderliga Carlsberg bryggeri. (vars motto -laboremus pro patria- nyttjas även idag) Men plötsligt var det nå'n äcklig liten korporal från Österrike som hadde en "vision": Han kallade det gamla indiska solkors för schwastika (-stavning?) og då var det symbolet inte roligt längre!

Att några elever på en kurs skal göra eget vapenskjöld har jag själv varit med om två gångar: Hjemmeværnets Gruppefører-kursus 1 & 2 hadde samma krav. Och något bredvid detta ämnet irriterades jag av med-kursisternes bruk av tecken och symboler från voran nordiska mytologi.

... Utan att kunde redovisa för varifrån det kom eller vad det betyder!

Men-men-men: Jag håller inte Danmark som varande "bättre". Kolla på T. S. Knudsen under "regimentsmærker", "nuværende", "Forsvarets auditørkorps" och där vill ni se korslagda fasces /ME NO LIKE :-(

... Om auditørerne en dag skulle ha nytt märke då? Ja så hoppas jag bara att dom tänker till lite!

/OT

MVH

Troels

Posted
"Om du måste bryta mot lagen, gör så endast för att nå makten, i alla andra fall, följ den."

Fluff (som verkar vara en utildad person) kanske gillar det citat jag använde när jag redovisade mina erfarenheter av tyskar häromåret (för att blanda in ännu ett språk, "Plus ca change, plus c'est la meme chose").

Precis. Och skall man välja ett motto på latin är det en ganska god idé att välja Cicero. Dels för att det finns mycket att välja på dels för att han anses vara den främste prosastilisten. Faktiskt är hans inflytande sådant att den latinska grammatik som vi använt som ideal sedan renässansen till stora delar bygger på hans exempel.

"Quotiens bella non ineunt, multum venatibus, plus per otium transigunt, dediti somno ciboque . . . ipse hebent, mira diversitate naturae, cum idem homines sic ament inertiam et oderint quietem."

Hehe var dom verkligen sådana tyskarna :/ Ett snabbt försök till översättning skulle kunna vara: Såfort de inte krigar ägnar de sig mycket åt jakt och mer åt att lata sig inställda på sömn och festande... Själva slappar de, så underligt stor är skillnaden i sinnelag, att samma män både älskar overksamhet och hatar lugn.

Vem är det, Caesar? Tacitus? Känner inte igen det från Caesar, så det borde väl nästan vara Tacitus eller? Helt lätt är det inte iaf. Han skriver väldigt kondenserat. Att det handlar om germaner står iaf klart. En rolig passage om germaner finns i Caesars "Om det galliska kriget" bok 6 (typ kapitel 15 och framåt). Där får man lära sig ett och annat om älgjakt till exempel. (Finns i åtminstone engelsk översättning på nätet)

Apropos fasces så var det en romersk (från början etruskisk) maktsymbol. Själva spöknippet symboliserade makten att utdömma spöstraff, den instuckna yxan dödsstraff. Den bars av de högsta ämbetsmännens hedersvakt "lictores". Makten att utdömma dödstraff gällde dock bara utanför Rom (i allmänhet i fält alltså) så innanför stadens murar plockade man alltså ur yxan. Tror inte den någonsin har haft ett praktiskt användningsområde. Svårt att se vad de skulle vara i så fall

/fluff

Posted

Så klart det är Tacitus :rocketl:, De Germania kapitel 15.

och väl översatt må jag säga.

Annars blir det ofta väldigt roliga felöversätningar, både till, men framförallt ifrån Latin.

Den mest klassiska har jag för mig att jag citerat här tidigare men jag tar den igen;

Caesar gubernatorem trepidantem interrogavit: "Quid times?"

översättningen löd,

Caesar frågade den trefotade landshövdingen, "Vad är klockan?"

E longinquo major reverentia lär ha översatts med En major hälsas på avstånd.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...