TEN Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 (edited) Är det någon vet som hur fasen de funkar? 719 infördes väl i början på -70 talet på lite olika batterier. 15,2cm m/98-50, 15,2cm m/40 samt 7,5cm m/57 serie 3. ??? 724 på samtliga ERSTA 12/70 och även batt BN 15,2cm m/51 ??? EDIT: Tappat ord infogat Edited July 15, 2003 by TEN Quote
Klinken Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 (edited) Det är en hel del som skiljer dom åt och jag kommer börja med att gå in på Mätstation 719. Chef: ro/Lt Stf: Serg Målföljare Adam resp Bertil: Furir Ytobservatör ggr 3 : Menig Samband: Furir Eldledningstekniker: Serg Skjutmetoder: Normalmetod 1 (N1) Lägesbestämning: Bäring = TV. Avstånd = Radar Fartbestämning: Målföljare Adam eller Bertil Anmärkning: Kontinuerlig följning av ett mål Normalmetod 2 (N2) Lägesbestämning: Bäring = Radar. Avstånd = Radar Fartbestämning: Målföljare Adam och/eller Bertil Anmärkning: Kontinuerlig följning av två mål Normalmetod 3 (N3) Lägesbestämning: Bäring = TV. Avstånd = Laser Fartbestämning: Målföljare Bertil Anmärkning: Kontinuerlig följning av ett mål Reservmetod 1 (R1) Lägesbestämning: Bäring = Kikare. Avstånd = Laser Fartbestämning: Måldatainstrumentet (fantastisk låda som jag inte har en aning om hur den funkade) Anmärkning: Genomfördes med hjälp av AML 701 som var sidogrupperat från MSTN. Diskontinuerlig följning av ett mål. Mer frågor om 719? Fridens liljor // Fk Klinken Edit: Trams...får inte understrykning och fet text att funka! Lösning...skiter i det! Edited July 15, 2003 by Fk Klinken Quote
TEN Posted July 15, 2003 Author Report Posted July 15, 2003 Utmärkt svar! Har bara en fråga. Hur många 719 var det per batteri? Quote
Klinken Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 Utmärkt svar! Har bara en fråga. Hur många 719 var det per batteri? En 719 per batteri. Fanns även en rörlig 719 till 7.5 m/65....den blev det varmt i kan jag lova! Fridens liljor // Fk Klinken Quote
jonte72 Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 Utmärkt svar! Har bara en fråga. Hur många 719 var det per batteri? En 719 per batteri. Fanns även en rörlig 719 till 7.5 m/65....den blev det varmt i kan jag lova! Fridens liljor // Fk Klinken hur många pjäser 7,5/65 fanns det? Var det samma pjäs som 7,5/57 fast rörlig. Quote
Klinken Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 Utmärkt svar! Har bara en fråga. Hur många 719 var det per batteri? En 719 per batteri. Fanns även en rörlig 719 till 7.5 m/65....den blev det varmt i kan jag lova! Fridens liljor // Fk Klinken hur många pjäser 7,5/65 fanns det? Var det samma pjäs som 7,5/57 fast rörlig. Vet faktiskt inte hur många som tillverkades, men...ja det var den rörliga varianten av 7.5-pjäsen. Ska se ifall jag kan rota fram nån bild nånstans....! Fridens liljor // Fk klinken Quote
TEN Posted July 15, 2003 Author Report Posted July 15, 2003 (edited) En 719 per batteri. Då var alltså den enda 719 placerad i E-platsen (heter det så?). Vet faktiskt inte hur många som tillverkades, men...ja det var den rörliga varianten av 7.5-pjäsen.Ska se ifall jag kan rota fram nån bild nånstans....! Ja tack! Edited July 15, 2003 by TEN Quote
Gotcha Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 Fartbestämning: Måldatainstrumentet (fantastisk låda som jag inte har en aning om hur den funkade) Var inte det en svart/grön box som man med vred matade in X/Y-värden som skickades till e-led på nåt vis? Man var tvungen att mata in med jämn hastighet annars blev målfarten ryckig och pjäsbesättningens värden blev ryckiga? (de hade väl något som såg ut som en manometer som skulle ligga så still som möjligt?) Fasen, det är för LÄNGE sedan..! Och de små grå har stuckit iväg på semester tills vidare... Quote
Klinken Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 Fartbestämning: Måldatainstrumentet (fantastisk låda som jag inte har en aning om hur den funkade) Var inte det en svart/grön box som man med vred matade in X/Y-värden som skickades till e-led på nåt vis? Man var tvungen att mata in med jämn hastighet annars blev målfarten ryckig och pjäsbesättningens värden blev ryckiga? (de hade väl något som såg ut som en manometer som skulle ligga så still som möjligt?) Fasen, det är för LÄNGE sedan..! Och de små grå har stuckit iväg på semester tills vidare... Det stämmer bra det Gotcha.....du har bra koll på ditt KA....även fast du råkar vara en skogsmatros Fridens liljor // Fk Klinken Quote
Fu Bagarn Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 Endumen undrar Vad är "ARTE" & "ERSTA" ? -Man slutar inte lära förrän man dör- Quote
Klinken Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 Endumen undrar Vad är "ARTE" & "ERSTA" ? -Man slutar inte lära förrän man dör- ARTE = Artillerieldledning ERSTA är namnet på ett pjässystem dvs 12/70. Exakt vad ERSTA står för minns jag inte, men det är det säkert någon annan här som kan. Fridens liljor // Fk Klinken Quote
Fosk Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 ERSTA är namnet på ett pjässystem dvs 12/70. Exakt vad ERSTA står för minns jag inte, men det är det säkert någon annan här som kan. Vad står 12/70 för då? Jag gissar att den första siffran är 12 cm, men den andra? Årtal, alltså m/70 eller liknande? Quote
Doyle Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 Vad står 12/70 för då? Jag gissar att den första siffran är 12 cm, men den andra? Årtal, alltså m/70 eller liknande? Som jag har förstått det så står det för m70, och givetvis m80 på 12/80. Quote
Klinken Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 Vad står 12/70 för då? Jag gissar att den första siffran är 12 cm, men den andra? Årtal, alltså m/70 eller liknande? Som jag har förstått det så står det för m70, och givetvis m80 på 12/80. Stämmer....om jag har förstått saken rätt så är det projekteringsåret som anges efter /. Quote
TEN Posted July 16, 2003 Author Report Posted July 16, 2003 Exakt vad ERSTA står för minns jag inte, men det är det säkert någon annan här som kan ERS = Ersättning TA = Tungt artilleri ERSTA! Projektet med att ta fram ersättare till de äldre tunga batterierna kallades ERSTA. Den benämningen blev visst populärare än den riktiga namnet. Quote
Fu Bagarn Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 Jag säger bara " Fråga, och du skola bliva upplyst " Quote
KalleSWE Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 Nej Bagarn, i dessa sammanhang heter det belyst Quote
Gotcha Posted July 16, 2003 Report Posted July 16, 2003 Nej Bagarn, i dessa sammanhang heter det belyst LOL!!! Klinken: Tja, du vet ju hur kunskaper riktigt TRYCKS in i huvudet med lite kinesisk båge..!! KA är sexigt - det går inte att komma ifrån, det måste ju även en förhärdad kryp- å stryp'are som jag erkänna..!! Quote
Recommended Posts