Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lagt in om byte till annat kompani. Mottagande är positivt, nuvarande KC håller emot, handlar om bemanning. Vill att jag väntar "tillsvidare". Vad gäller egentligen? Vilka möjligheter har jag att trycka på? Varit med ett par år nu.

Posted

Finns det plats på det kompani du byter till är det inga konstigheter, så länge du inte har en högre befattning som gör att det skorpar till sig i nuvarande kompani.

Men sagt att du byter kompani till nästa år finns inga hinder emot.

Posted
23 hours ago, hvbef said:

Men kan jag trycka på, om KC håller emot?

Javisst, han kan inte och "bör" inte sträva emot.

Posted

Du bör kontrollera så ditt vapen är inlämnat och avskrivet om ditt byte innebär annan bataljon eller MR. Byter du inom samma bataljon bör det inte vara ett problem.

MIn erfarenhet vid byten är att det som kan ställa till det är eventuellt vapen utskrivet på dig. Det verkar inte gå hur enkelt som helst att flytta vapen mellan bataljoner och MR.

Posted

Så hur gör jag för att "driva på"? Inget utlämnat vapen, det ligger i kasun. Finns det något reglemente eller motsvarande jag kan stötta mig mot? HR? Gå över honom i organisationen (vill jag ju ogärna, han kanske inte tar det så bra om BatC ringer honom om detta).

Posted
On 11/26/2023 at 10:25 PM, hvbef said:
7 hours ago, hvbef said:

Så hur gör jag för att "driva på"? Inget utlämnat vapen, det ligger i kasun. Finns det något reglemente eller motsvarande jag kan stötta mig mot? HR? Gå över honom i organisationen (vill jag ju ogärna, han kanske inte tar det så bra om BatC ringer honom om detta).

Jag skulle hört av mig till utbildningsgruppen.

Posted
On 11/28/2023 at 11:02 AM, hvbef said:

Har du ett vapen skrivet på dig spelar det ingen roll om det finns hemma hos dig eller förvaras i plutonens/kompaniets kassun. Det är ditt vapen enligt listorna och du ansvarar för att det kommer tillbaka till förrådet. Lite avigt men tyvärr så det fungerar vad jag förstått. 

Men om du ändå inte ska vara kvar spelar väl inte det någon roll om han blir sur för att du kontaktar hans chef.