Jump to content

Öva skytte hemma


Recommended Posts

Jag är helt rudis på skytte, och skall om allt går bra bli med i ett insatskompani till hösten.

 

Så då undrar  jag om tilldelad utbildning är tillräcklig utbildning, eller om man på något sätt kan bli bättre på att öva hemma?

 

Hemvärnets ak4 får man vad jag inte förstått öva med utanför Hemvärnets ram.

 

Är det en dum ide att ta jägarexamen, skaffa en halvautomat, och på egen hand springa runt i min skog och panga på en "tillfällig skjutbana" med uppsatta "björn"-figurer? :uzi

 

Eller kommer insatsstyrkan sättandes direkt och jag blir utsparkad ur hemvärnet?

 

Kanske lite drastisk formulerat, men

... Har en polare som jagar, och funderat lite på jägarexamen ändå för att det är kul att skjuta. Själva jakten har jag nog inte tid till.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kommer inte bli utsparkad och du kommer få öva med kompaniet. Speciellt om du är beredd att vara med på övningsdagarna som inte är del av avtalet.

 

Jag har tänkt på samma sak med övning hemma dock och börjat kika lite på dynamiskt skytte framförallt ipsc minigevär. 

 

Som jag har förstått det går utvecklingen mot att man ska skjuta snabbt och "tillräckligt" pricksäkerhet och inte hål i hål. 

Att öva på den typen av skytte med jaktgevär kan vara utmanande. Därför kan nog ipsc:s gevär discipliner vara något tror jag. 

 

Om du går in på https://sdssf.se kan du se om det finns någon skytteklubb som håller på med dynamiskt skytte i närheten av dig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har inte bestämt mig hur jag skall göra riktigt, inser att vapen och ammunition inte är direkt gratis...

 

För att börja någonstans, kan man ta ett vanligt luftgevär med fjäder och öva skytte med det på sin egen mark? Eller lär man in grejer som är helt tvärt emot karbinen?

 

Billigast av det jag tittat på är det i alla fall.

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/30/2023 at 9:51 PM, Mag70 said:

Jag är helt rudis på skytte, och skall om allt går bra bli med i ett insatskompani till hösten.

 

Så då undrar  jag om tilldelad utbildning är tillräcklig utbildning, eller om man på något sätt kan bli bättre på att öva hemma?

 

Hemvärnets ak4 får man vad jag inte förstått öva med utanför Hemvärnets ram.

 

Är det en dum ide att ta jägarexamen, skaffa en halvautomat, och på egen hand springa runt i min skog och panga på en "tillfällig skjutbana" med uppsatta "björn"-figurer? :uzi

 

Eller kommer insatsstyrkan sättandes direkt och jag blir utsparkad ur hemvärnet?

 

Kanske lite drastisk formulerat, men

... Har en polare som jagar, och funderat lite på jägarexamen ändå för att det är kul att skjuta. Själva jakten har jag nog inte tid till.

 

Skyttet grundar sig normalt sett på samma mekanismer oavsett disciplin och tidspress, det handlar mest om att göra samma sak hela tiden och sen snabbare och snabbare.

 

Om du övar med luftgevär eller något annat vapen spelar inte så stor roll egentligen.

 

Sen är ju frågan hur högt du ska lägga ambitionen, sen vet inte jag hur bra du skjuter sedan innan, men har du inte kunskapen att lära dig själv och komma förbi vissa hinder så behöver du hjälp av någon kunnig lärare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...