Jump to content

GMY/MYT

Rokare

Recommended Posts

Godafton

Eftersom jag, och många med mig, ofta avslutar inlägg här på forumet

med GMY så tänkte jag försöka bringa lite klarhet i detta begrepp. Jag själv

läste det första gången i en av Guillous böcker och det har sedan blivit en

standard bland mig och kollegor i olika föreningar och sällskap som jag är med i.

Det tycks nu dock vara så att den förklaring som Guillou gav inte riktigt stämmer.

Istället har personal på 3.e Ytstridsflottiljen (3.Ysflj) under en tid rotat i detta

lilla begrepp och kommit fram till att det antagligen är en högst svensk företelse.

Jag rekommenderar er alla att läsa nedanstående länkar i just den ordning som

de står.

GMY/MYT blir helt plötsligt GMY/MYA - Allmän Info

GMY/MYA Blir Svenskt

Då så mina herrar, som vanligt är ju inte vetenskap just vetenskap längre än att

det överbevisas, vem vet i morgon är kanske GMY/MYA åter tyskt. Hoppas ändå

att jag bringat en smula klarhet i de tre bokstäverna som pryder slutet på många

medlemmars inlägg.

GMY

Inte tror jag iaf på guillou's förklaring.

Hur skulle dom (engländare o tyskare) finna ut av vem som menade va?

Självklart tror jag på en sorts gemensam respekt dom imellan...

Men dom klev nog inte ut av deras u-båtar, för at dansa runt julgranen o göra avtal om diversa morse-koder! :baskerKav:

Jag har en kollega som brukar kalla Jan Guillou för "Sveriges Rikaste Mytoman".

Min åsikt är att han är författare och såna har till jobb att "ljuga". Det som dock är skrämmande är att folk tar Guillous skriverier som sanning, dels för hans journalistiska bakgrund och det faktum att han blandar in fakta i sina berättelser för att öka underhållningsvärdet och till viss del trovärdigheten. Missförstå mig inte nu, Jan Guillou är en bra författare om något enkel i mina ögon. Där det brister är att folk ser honom som den auktoritet på allt möjligt som han faktiskt inte är.

Trovärdigheten är ju annars hög i hans berättelser :D

Vem det än är är personen alltid bäst.

Onskan ska ju tydligen handla om honom själv, och tror inte Jan Guillou drog 100 m på under 11 sek eller var bäst i alla idrotter.

Såg en annan rolig grej i aftonbladet för länge sedan. Då var det en person som legat som kustjägare som varit med i en knarkhärva i danmark och lyckats fly när polisen dök upp. Han gömde sig i en stor skog och polisen hade inte hittat honom.

Så i artikeln fanns även info om KJ och experten man hade tillfrågat ang. KJ och deras utbildning var Jan Guillou.

Seriöst...

Guest J-Star

Jag skulle tro att Guillou är som Tom Clancy: djävligt påläst... har god koll på det han skriver om... och är på tok för upptagen av sin egen förträfflighet vilket gör att ibland blir det praktmissar och väldigt mycket skönmålande.

/J

Trovärdigheten är ju annars hög i hans berättelser :blink:

Vem det än är är personen alltid bäst.

Onskan ska ju tydligen handla om honom själv, och tror inte Jan Guillou drog 100 m på under 11 sek eller var bäst i alla idrotter.

Såg en annan rolig grej i aftonbladet för länge sedan. Då var det en person som legat som kustjägare som varit med i en knarkhärva i danmark och lyckats fly när polisen dök upp. Han gömde sig i en stor skog och polisen hade inte hittat honom.

Så i artikeln fanns även info om KJ och experten man hade tillfrågat ang. KJ och deras utbildning var Jan Guillou.

Seriöst...

Det konstiga var att den så kallade KJ killen inte hade legat vid KJ. Vet detta med säkerhet då han kom ifrån min stad och polisen har berättat att han legat vid ett annat förband. eftersom jag inte har för avsikt att uppvisa något förband i dålig dager tycker jag det är ointressant att berätta vilket.

• 2 years later...

Intressant läsning. Har som signalmatros signalerat med diverse fartyg från andra nationer, och när man skilts åt ofta fått eller givit GMY. Har i samtliga fall fått tillbaka MYA. Så om det nu är en svensk "uppfinning" så har de haft bra underrättelser...

Och innan ni anmärker på det här vill jag bara klargöra att det inte är signalmatrosen som bestämmer vad som skall signaleras... :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...