Jump to content

SoldF Forum 20 år!


henke

Recommended Posts

  • Forumsledning

Det har idag gått 20 år sedan vi formellt slog upp dörrarna 2002-04-30. Otroligt!

 

Så hur började allt?

Efter att jag startade Vapen-sidorna 1997-07-24 som sen blev SoldF, fick jag fler och fler mails om frågor rörande mönstring och olika faktauppgifter. Det hade då varit perfekt att kunna ha något ställe att ställa dessa frågor på istället för att hantera allt själv via email. 

 

Det kan vara svårt för många unga som inte var med då, men 1997 fanns inte digitalkameror av någon vidare kvalitet till rimliga priser. Alla foton på SoldF skannades in för hand från mina egna lumpenbilder från papper, foton från andra skickades på CD-R via fysisk post. Wikipedia (grundades 2001) fanns inte och Försvarsmaktens egna webbsidor var i princip enbart kontaktuppgifter, inga fakta om vapen eller fordon.

Alla fakta-uppgifter jag hade kom från mina anteckningar från min egen värnplikt, kopierade stenciler och pappersböcker jag kommit över eller från bibliotek. Tekniken att bedriva forum och databaser var inte mogen då. Sociala medier kom först flera år senare. De första fem åren var jag helt själv med tekniskt stöd av @johan och vissa MÖPar som mailade mig uppgifter.  

 

2001 Webvoter - första forumet

2001 hittade jag ett ställe som erbjöd ett gratisforum - WebVoter. Redan från start visade det sig finnas ett intresse av andra att diskutera.

Kolla in gamla SoldF forumet 2001 Webvoter-forumet som funkade mer som en gästbok.

2001-04 Webvoter SoldF.png

 

2002 SoldF Forum öppnar

Webvoter-forumet höll inte måttet och vi behövde något mer avancerat. 2002 hjälpte @johan mig att skapa ett "riktigt forum" baserat på gratisprogrammet Ikonboard som han hostade på sin egna PC i garderoben, vilket inte alltid uppskattades av hans flickvän när när vi pressade hårdvaran under sena nätter. :)

 

2002-04-30 kunde vi slå upp portarna efter en tids test med de som visat prov på mognad från Webvoter-sidan.

https://web.archive.org/web/20020603025511/http://bluenine.tv:8080/ikonboard/cgi-bin/ikonboard.cgi

Ikonboard blev sedan 2002 Invision och de firade 20 år nyligen , det är också den programvaran vi legat på sedan dess. 

 

2002_SoldF Forum.png

Screenshot SoldF Forum 2002-06-03

 

2002 Kosovo KS06
Jag hade i slutet av 2001 blivit antagen till utlandstjänstgöring i Kosovo KS06. Ett utmärkt tillfälle att införskaffa nya foton och fakta-underlag till SoldF då IT-företaget jag jobbade på hade gått i konkurs i it-bubblan. Nästan i samband med öppnandet av forumet blev det dags för mig att rycka in, men det fanns redan då ett antal BlåGula som kunde anförtros uppgiften att moderera i min frånvaro. 

 

När jag skulle skapa en sida om terrängbil 11 mailade jag en kille om tillstånd att använda en bild han hade på internet. Det visade sig vara @Kimster och som just då var nere på KS05 i Kosovo på samma Vakt & Eskort-pluton som jag skulle avlösa. Vi träffades som hastigast på min Pinkyceremoni. Kimster blev sen väldigt drivande i utvecklingen av Forumet tillsammans med de tidiga BlåGula under den tid jag själv tjänstgjorde i KS06.

 

2003 och forum.soldf.com

Efter hemkomsten i december 2002 kunde jag börja uppdatera faktasidorna på SoldF. Nu fanns 1000-tals bilder tagna med 2 Megapixel digitalkamera. Mer kunskap och ett forum som kunde hjälpa till med fakta. 

 

2003_2_Soldf_forum.jpg

Screenshot SoldF Forum 2003-11-30


Vi flyttade forumet till ett riktigt webbhotell, medlemmarna strömmade in och med det blev trådarna, inläggen, underforumen allt fler. Flertalet av de som kom att jobba bakom kulisserna och som blågula träffades för första gången på en köttrestaurang i Stockholm. 

 

Kim och Henke.JPG

Kimster och Henke 2003

 

Första årets grattistråd år 2003

 

Forumens era före sociala medier

Internet forumets guldålder var 2004-2008, innan sakteliga de sociala medierna med facebook, twitter i täten började erbjuda grupper och lättare åtkomst till redan inloggade användare. Många användare har dock föredragit diskussionsforumen för särskilda intressen pga den mer strikta uppdelningen av underforum och att moderatorer aktivt kan hålla ordning på medlemmar och ämnen. 

 

 

För mig personligen har det varit väldigt utvecklande och givande att driva SoldF, en erfarenhet jag tror jag delar med flertalet av de Blågula. 

Genom åren har haft otaliga dispyter med medlemmar, upphovsrättsproblem och inte minst tekniska problem av alla slag. 

Vi var alla rätt unga när det började, träffades och hade roligt tillsammans. Idag är vi inte fullt lika unga.

En del har tom barn i samma ålder som när vi träffades första gången. :)

 

Vi hoppas att du som forumsbesökare uppskattar att vi driver plattformen och att du fortsätter att bidra till upplevelsen.

I sommar 2022-07-24 fyller SoldF som helhet 25 år. 

 

Grattis forumet och skål!

/Henke

  • Like 4
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...