Jump to content

Recommended Posts

Med risk för tragikomedi vill jag ta upp ett ämne som fått mig att fundera lite grann. Många gånger får man höra att "MÖP:ar" är inget man vill ha på ett förband, FM riskerar numera att fyllas av dem iom kassering av vpl. Att vara MÖP är i min värld ett ganska litet steg att ta... Typ att hänga här... räcker ju för att vara mer militärt intresserad än 90% av dina kollegor.

Bilden jag får är en kaxig översittartyp som alltid ska ha rätt men som varken kan prestera eller vara en dräglig människa i allmänhet. Problemet är att jag aldrig stött på en sådan "MÖP" IRL. Och de personer jag stött på som jag skulle kategorisera som möpar har i samtliga fall varit roliga och pålästa personer som bidragit till gruppen.

Det jag nu behöver är att en o-möp träder fram och förklarar vad som är oönskvärt med en person som ägnar (kanske lite för mycket av) sin fritid åt krut och kulor? Och gärna ger skräckexempel på en vedervärdig MÖP till människa :)

Nu reder vi ut begreppen!

Edited by Dansk_skalle

Möp möp möp möp, suck.

Ungdom som jag så blir man kallad för möp så fort man kan nåt om ett vapen utantill. Tex vad är räckvidden på artillerisystem 08? Jag blir kallad möp till och från pga att jag läser här på SoldF och läser om vissa vapensystem pga att jag bara är intresserad. Tror jag är en MIP(militärt intresserad person) än möp. :rolleyes: Jag gillar att sprida fakta till mina kamrater inom föreningen om random grejer. Alltid kul att hjälpa folk på ett schysst sätt. Enligt mig så är man MÖP när man hela tiden ska rätta folk hela tiden. Tex "vpl lades vilande 09" och så kommer möpen lite surt och säger att det var 2010 med en bestämd ton och trycker ner stakarn som sa fel. Samma sak om nån säger fel fakta om vapen, uniforms bestämmelser osv. Alltid ska den där stjärnan komma och vara viktigpetter.

Hatar alltid när när våra stakars GK'are (grundkurs inom ungdom) blir ner trycka när dom säger fel eller gör nåt. 4 fall av 10 som lämnar är antagligen pga av att MÖP'en är vresig.

"Den trevliga MIP'en och den otrevliga MÖP'en" Eller vad ska man säga? :Malaj:

Jag passa på tillfället att vara dryg...

För mig är en MÖP en person som själv tycker han har riktigt bra detaljkunskap om militära saker, som dessutom framställer sig som den som kan och vet. Dock är ofta sanningen den att personen är för oerfaren och ung för att ha tillräcklig kunskap att bedöma sin kunskap, eller snarare brist därav..

Inte sällan finns det massor med detaljkunskap som är helt meningslös för att personen inte har nog erfarenhet att se helheten utanför detaljkunskapen.

Brist på erfarenhet och ungdom är inte allltid relaterad till ålder, men ganska ofta..

Ganska många av oss som verkar inom FM, eller har vilja att verka inom FM har alla gånger varit i MÖP facket någon gång, av ren okunskap eller brist på självinsikt.

De flesta MÖP'arna har jag träffat inom frivillgverksamheten, men även inom FM.

Så är min erfarenhet av MÖP'andet...

Edited by 2Sharp
  • Like 3

Måste själv bara förstärka det som Dippo säger, är ganska trött på att de ungdomar inom ungdomsverksamheten blir kallade MÖPar. Delar likaså hans bild av vad en MÖP är. Vet ett par andra inom föreningen som jag är med i som är s.k. "viktigpettrar" eller som vi kallar dem "fick-hitler" på grund av tjatet om att stänga fickan även om man t.ex. precis, för 5 sekunder sedan tagit ut sitt anteckningsblock. (Det är självklart inte det enda de tjatar om.) Dem skulle jag kalla MÖPar. Det verkar som om allt de gör är att ha hand om sin tilldelade militära utrustning, även om vi bara har övning ca 7 eller 8 gånger per år. Har även ett antal befäl som ger det intrycket.

Alltså, bara för att man åker i väg en helg var 6-8:e vecka för att dra på sig grönkläderna och träffa kompisar (som man aldrig träffar annars) osv. betyder det inte att man är en s.k. MÖP.

Så snälla förknippa inte ungdomar i ungdomsverksamheten med MÖPar. (finns ju dock undantag, men generalisera inte!)

En viktigpetter eller mini-hitler är en sådan oavsett om det är civilt eller militärt. En jobbig typ, ett pucko, irriterande, osv. Inte något specifikt för militären, men förmodligen jobbigare än i det civila eftersom det finns så många specifika regler om utrustning, uppställning osv. Lätt att hitta något att påpeka.

En MÖP för mig är den som läser och tittar på "allt" militärt. Det kommer ju att upplevas som drygt om man kan årtal, händelser, fordonstyper-namn-beväpning-användarland, nya prylar, 100 % deltagande i övningar (Hv/FBU), bruk av militärprylar civilt, osv. Ni förstår. Hoppas jag.

Det finns vapenfantaster bland MÖP:ar också, men vapenFIXERADE är oftast just det, fixerade på vapen. Typ fjortisarna i CoD och Bf.

Jag kallar mig MÖP utan att skämmas.

Med tanke på hur bred definitionen av MÖP är och alltid varit så kan man leka lite med tanken att Försvaret inte vill ha personer som är intresserade av sitt jobb och allting kring det.

Jag har kallats MÖP en hel del, och det kan jag i viss mån förstå även om jag ogillar ordets negativa klang. Säkerhetspolitik, Militär Hårdvara (speciellt flygplan) och vapen har alltid varit ett intresse hos mig och jag skulle beteckna mig som hyfsat kunnig inom området. Det sagt så är det fullt jämförbart med hur mycket vad vet inom mina andra intressen. Likt Dippo gör jag helst skillnad på MIP och MÖP. Att det sedan inte ligger i mina ögon att definera ett överintresse, det accepterar jag men ingen har någonsin kallat mig ett Marinbiologiskt Överintresserad Person. Kanske har det inte samma klang?

Som jag ser det så är en MÖP precis som vilken nörd som helst. I förkortningens sanna bemärkelse så är det ju en person som har ett mycket stort intresse för militära ting, precis som tekniknördar har ett mycket stort intresse för tekniska prylar. Jag tycker nog det är ganska riktigt att säga att många personer som grottar ner sig så mycket i ett specifikt område är ganska enkelspåriga och FM söker folk som är flexibla i sitt uppträdande och beteende.

Anledningen till att MÖP är ett negativt laddat ord är att personen de facto har ett intresse för saker som är gjorda för att släcka liv, kombattanter eller ej.

Dessutom finns det ju inget som säger att man är en viktigpetter bara för att man är en MÖP.

JonathanRL: Det är självklart att FM vill ha folk som är intresserade, annars hade ju leden varit gapande tomma. Men det är skillnad på att ha ett intresse och ett överintresse. Om man inte råkar vara ett geni så är det ganska svårt att vara djupt insatta i väldigt många grejer och då kanske andra egenskaper som är mer önskvärda för FM blir lidande. I den bemärkelsen så är det ingen skillnad i urvalsprocessen mellan folk som har lindriga allergier, gamla skador/sjukdomar osv.

Edited by linush

Jag är inne på linush linje. En MÖP är som vilken nörd som helst. Besitter en massa konstiga kunskaper som vederbörande gärna skjuter fram i tid och otid. Alltså personen i fråga besitter minimal social kompetens vilket bidrar till att man gärna skjuter möpen ifrån sig. OFTAST, men inte alltid, så vill nörden hävda sig och är gärna snabb med att påpeka faktafel hos en motpart vilket snabbt kan leda till irritation just pga den bristande förmågan att förhålla sig till sociala regler och känna av "läget".

Så nu sitter säkert några och känner "men sån är ju inte jag", well om så är fallet. Grattis, du tillhör den kategori människor som klarar av att besitta kunskap utan att trycka den på andra människor i tid och otid. ;)

För mig är en MÖP en person som själv tycker han har riktigt bra detaljkunskap om militära saker, som dessutom framställer sig som den som kan och vet. Dock är ofta sanningen den att personen är för oerfaren och ung för att ha tillräcklig kunskap att bedöma sin kunskap, eller snarare brist därav..

Bra poäng. Ser framför mig typ GMU-rekryten som vill använda en egen stridsväst :rockon:

Som jag ser det så är en MÖP precis som vilken nörd som helst.

Mmmm, men det känns lite som att det faller in under "allmänt konstiga personer", vilket vi hade flera av under min utbildning... Ingen av dom var särskilt möpiga, och min frågeställning gäller mer vad i själva överintresset som är ej önskvärt. Men jag förstår din poäng, är man duktig på något är man oftast dålig på nåt annat.

Jag tycker bara att det hela känns som ett överdrivet problem. Har hört flera y-off säga "FM kommer svämma över av möpar" men alla verkar mena olika saker. Hjärndöda, vapenfixerade idioter kommer ju knappast igenom pliktverket i nuläget i vilket fall.

Ang. viktigpettrar så är min erfarenhet att dessa ofta inte är så pålästa som de tror utan mer gör det för att hävda sig själva.

Om någon är möp eller inte beror ju lite på vem som kallar vem för det. Under värnpliktstiden kunde ju inprincip alla som inte ansåg att värnplikten var något som skulle tas igenom för möp. viste du dessutom mer än vad du behövde för att klara av tjänsten så...

De känns dock lite som FM har en ångest öve de att de anser sig nödvändiga att förklara att de söker vanliga mäniskor till en ganska speciel grupp yrken. själv anser jag de lämpligare att FM skall rekrytera soldater som vill vara soldater, inte folk som är de iväntan på en chans att få sitt egentliga drömyrke. att sen delar av befolkningen anser dem vara möpar är inte FMs problem.

I ren allmänhet är MÖP ett skällsord och är väl bland annat ett begrepp där man kan kasta in i princip alla oönskvärd egenskaper man kan komma på. Sen är det ju inte helt ovanligt heller att man överdriver för att bringa ljus över något man anser är ett problem, ett klassiskt exempel är ju att man gärna drar till med 6-siffriga belopp för att beskriva stora mängder av något.

Jag känner personligen till två icke militära arbetsplatser där det finns ganska många medarbetare som har ett stort privat intresse för samma område som de jobbar med. Ibland är detta litet udda personer, ibland inte, men jag tror att de verksamheter jag tänker på inte skulle vara lika framstående om alla hade en rent professionell inställning till jobbet.

Inom Försvarsmakten har man en avvaktande inställning till personer som har ett starkt intresse för verksamheten, kallar dem möpar, och menar det som en nedsättande benämning. Jag kan se två skäl. 1) Man tror inte att personer som är det minsta udda klarar helheten i det militära med växlande krav, påfrestningar, kamratrelationer osv. 2) Man är rädd för en PR-härdsmälta om det visar sig att personer söker sig till försvaret för att de är attraherade av väpnad strid.

Jag tror att det ganska mycket handlar om att politiker, allmänhet och journalister har en kluven inställning till Försvarsmakten. På invasionsförsvarets tid var försvaret bara avsett att användas i den extrema situationen att folk kom hit och sköt på oss, och då föll frågan om det var legitimt att döda för de flesta. Nu har vi en organisation som deltar i skarpa operationer och ibland hamnar i väpnad strid. Ska vi då anställa personer som vill delta i strid, eller i alla fall är beredda att göra det? Det vore ju osvenskt. En svensk soldat bör låta sig skjutas i bitar utan vare sig ett opassande militärt intresse eller en ordentlig lön!

edit tillägg: på min tid hette det "stridis", en benämning som bland annat användes på alla som inte visade den motvilja mot att göra lumpen som då var den sociala normen. Vad är egentligen skillnaden mellan en "stridis" och en "möp"? Jag känner nog att en "stridis" är litet mer för att ligga ute i skogen, medan en "möp" har läst reglementen på sin kammare och kommer och lägger sig i vilken mössa man har på sig.

Edited by Cykelskytt
  • Like 1

...edit tillägg: på min tid hette det "stridis", en benämning som bland annat användes på alla som inte visade den motvilja mot att göra lumpen som då var den sociala normen. Vad är egentligen skillnaden mellan en "stridis" och en "möp"? Jag känner nog att en "stridis" är litet mer för att ligga ute i skogen, medan en "möp" har läst reglementen på sin kammare och kommer och lägger sig i vilken mössa man har på sig.

Jag delar din uppfattning och uppdelningen. "Stridisen" är den som gillar själva hantverket, att själv och tillsammans med sin grupp lösa uppgifter. "MÖP'en" är den som läser en förbannad massa bloggar och böcker om alltifrån Romerska legioner till huruvida 14,5 eller 18 tums pipa är bäst för 5,56. Nämnvärt är att någon kan vara både och, i min erfarenhet är just de personerna väldigt mycket värda ett militärt förband.

• Like 1

Måste själv bara förstärka det som Dippo säger, är ganska trött på att de ungdomar inom ungdomsverksamheten blir kallade MÖPar. Delar likaså hans bild av vad en MÖP är. Vet ett par andra inom föreningen som jag är med i som är s.k. "viktigpettrar" eller som vi kallar dem "fick-hitler" på grund av tjatet om att stänga fickan även om man t.ex. precis, för 5 sekunder sedan tagit ut sitt anteckningsblock. (Det är självklart inte det enda de tjatar om.) Dem skulle jag kalla MÖPar. Det verkar som om allt de gör är att ha hand om sin tilldelade militära utrustning, även om vi bara har övning ca 7 eller 8 gånger per år. Har även ett antal befäl som ger det intrycket.

Alltså, bara för att man åker i väg en helg var 6-8:e vecka för att dra på sig grönkläderna och träffa kompisar (som man aldrig träffar annars) osv. betyder det inte att man är en s.k. MÖP.

Så snälla förknippa inte ungdomar i ungdomsverksamheten med MÖPar. (finns ju dock undantag, men generalisera inte!)

Haha, herregud detta tjat om fickor hit och dit. Det är ju bra att folk säger till så man inte tappar nåt men att bli dumförklarad för att fickan är öppen är ju bra mycket drygt. Precis som du säger så har vi ungdomar bara runt 8 övningar per termim(det har vi) och vi ska väl för fasen ha kul. Det är ju det som är meningen med Fu/HvU/FVR-F etc. Oftast så vill ju MÖP-ligan att allt ska ske 100% ORAS och korrekt och fel får inte förekomma efter som att vi är så combat och bättre än GMU'arna och övriga inom FM. Enligt dom vill säga. Det är ju inget scout läger vi är på men ändå. Man gör ju det för att det ska va roligt.

Haha, herregud detta tjat om fickor hit och dit. Det är ju bra att folk säger till så man inte tappar nåt men att bli dumförklarad för att fickan är öppen är ju bra mycket drygt. Precis som du säger så har vi ungdomar bara runt 8 övningar per termim(det har vi) och vi ska väl för fasen ha kul. Det är ju det som är meningen med Fu/HvU/FVR-F etc. Oftast så vill ju MÖP-ligan att allt ska ske 100% ORAS och korrekt och fel får inte förekomma efter som att vi är så combat och bättre än GMU'arna och övriga inom FM. Enligt dom vill säga. Det är ju inget scout läger vi är på men ändå. Man gör ju det för att det ska va roligt.

Menar dock att de säger till även om man var på väg att stänga fickan, sker även när fickan är öppen någon centimenter eller lite öppnad för att precis få plats med dagelevsbrickan, men whatever, I rest my case xD

Edited by sillmackan94

HvU har på senare år blivit offer för CoD spelande datanördar, som klagar på all slags fysiskprestation. Och är BESATTA av vapen, istället för de militärt intresserade friluftsungdomarna som fanns när jag kom in i verksamheten. Tragiskt, och jag förstår FM's rädsla för möpar. Vem vill krigsplacera någon när denne har blivit uppfostrad med tv-spel, och saknar helt rationellt tänkande.

I såna fall så fungerar ju faktiskt HvU som ett bra filter, när de friluftsintresserade ungdomarna (vilka med rätta) får ner CoD nördarna på jorden ute i terränglådan så sker det allt som oftast en omvärdering av vad ett liv i FM faktiskt går ut på.

Menar dock att de säger till även om man var på väg att stänga fickan, sker även när fickan är öppen någon centimenter eller lite öppnad för att precis få plats med dagelevsbrickan, men whatever, I rest my case xD

Jo det med. Någon ska alltid komma fram och rycka upp blixtlåset. Tss :Malaj:

HvU har på senare år blivit offer för CoD spelande datanördar, som klagar på all slags fysiskprestation. Och är BESATTA av vapen, istället för de militärt intresserade friluftsungdomarna som fanns när jag kom in i verksamheten. Tragiskt, och jag förstår FM's rädsla för möpar. Vem vill krigsplacera någon när denne har blivit uppfostrad med tv-spel, och saknar helt rationellt tänkande.

Det är la trevligt med lite nördar(som jag själv) att få komma ut i stora läskiga skogen och resa det där förbannade tältet i kolmörker. Medans instruktörerna står 10 m ifrån och fnissar i GN1 och dricker kaffe. :rolleyes:

• Haha 1

OT: känns som om det glider in lite starkt till ungdomsvht just nu :happy: slut OT

Det känns nästan som om vi mer diskuterar personer med problem för sociala kontakter än just MÖPar, jag resonerar att (liksom det finns dataspelsnördar som fungerar på motsvarande nivå) du kan fungera helt glockrent inom grp/plut, men däremot vara blyg och undandragen i det civila. Men det kanske inte gör dem till dåliga soldater?

Sen så finns det ju även stora skillnader i hur man benämner en MÖP, det finns ju MÖPar i bakgrunden (sitter och lyssnar på kamrats diskussion, hör detaljfel, men lyssnar till själva kontentan i diskussionen) och sen finns det ju även besserwissrar (som anser att det är direkt relevant för samtalet att alla vet exakt vem det var som ledde ryska kavalleriets högra flygel, eller samtliga skillnader mellan m16 och m4)

Något jag kommer att tänka på är vad man skall kalla den som inte är MÖP, för han uppenbarligen inte kan så mycket, men som i övrigt passar in på MÖP i det att han hela tiden skall rätta och komma med fakta? Sådana stötte jag på under min värnplikt iallafall. En fänrik vars farbror var stridspilot som kunde berätta att när dom övade då var det inte någon laddning i nosen på en sidewinder och när man förlorade så krängde man till rejält när ens flygplan blev "bumpat" av en sidewinder som träffade en.

Eller en kadett, blivande officer, som berättade om den nya stridsvagnen M1 som amerikanerna hade som man lika gärna kunde ge upp om man hade emot sig. Han hade bland annat fått se en M1 dra en Golf Gti i en tävling från 0 till 100 km/h. Sen fortsatte han berätta om hur man taktiskt skulle uppträda mot moderna stridsvagnar då han kunde detta ämne.

När jag hör MÖP tänker jag precis som andra också skrivit på en teoretiker som inte kan låta bli att lägga sig i trots avsaknad av erfarenhet. De är irriterande och normalt rökpuffar. Dock kan jag tillägga att jag sett undantag, så man får vara på sin vakt. Ett par gånger hände det att MÖP´ar som inte kan göra 3 armhävningar eller orkar springa tre kilometer och som tjatar om allt förvånande nog utmanövrerat och slog erfarna och "riktiga" soldater. Och det mer än bara en tillfällighet, gång på gång med ren list. Det är extra förnedrande när man under övningar får se sig slagen av regementets ärke MÖP´ar.

Edited by Pal

Vet egentligen bara en person som jag skulle klassa som MÖP, och han utmärker sig med följande:

- Ger order om saker och ting, fast han inte har för något som helst befäl.

- Är en besserwisser, men vet i själva verket väldigt lite.

- Försöker jämt rätta till sina kamrater, särskilt i fält, om skitsaker som till exempel hur stridssäcken säcken bärs ("den är ju sned, det ser ju fördjävligt ut"), hur hjälmen bärs ("den är ju också sned, det ser ju fördjävligt ut"), hur handskar förvaras ("men stoppa dem inte i stridsvästen, för helvete, det ser ju fördjävligt ut") plus en fruktansvärd massa hänvisningar till reglementet, i synnerhet om bärande av vapen och personlig studs och puts.

- Fjäskar för befälen, ett klassiker är: "Fänrik, ni fantastisk ut i M90 Lätt, jag önskar att jag också var lika stilig"

- Misslyckas på allt som han gör

• Haha 1

En bra MÖP är en person som vet och erkänner sina egna samt sin enhets begränsningar. Personen strävar efter att höja sin egen samt andras kompetens för att tillsammans kunna lösa en uppgift på bästa sätt. Är inte rädd för att hjälpa till eller prova nya saker utan att bryta mot gällande bestämmelser.

En dålig MÖP är en person som tror att han/hon samt den enhet denna tillhör är någon form av specialförband.

Springer omkring med div utrustning med motiveringen, "jag har sett en SF kille ha det på ett foto en gång". Har endast andras erfarenheter att utgå från och inga egna. En person som konstant bryter mot bestämmelser eftersom han/hon inte anser att de gäller för dem. Oavsett bärande av uniform eller hanterande av utrustning.

Men det är bara inse. Alla vi som är mer eller mindre aktiva inom det gröna är MÖP i grunden. Ingen normal person skulle frivilligt frysa röven av sig x antal dagar om året. Sen finns det såklart bra och dåliga möpar.

"Bara för att vi är speciella innebär det inte att vi är ett specialförband."

Det känns nästan som om vi mer diskuterar personer med problem för sociala kontakter än just MÖPar, jag resonerar att (liksom det finns dataspelsnördar som fungerar på motsvarande nivå) du kan fungera helt glockrent inom grp/plut, men däremot vara blyg och undandragen i det civila. Men det kanske inte gör dem till dåliga soldater?

Sen så finns det ju även stora skillnader i hur man benämner en MÖP, det finns ju MÖPar i bakgrunden (sitter och lyssnar på kamrats diskussion, hör detaljfel, men lyssnar till själva kontentan i diskussionen) och sen finns det ju även besserwissrar (som anser att det är direkt relevant för samtalet att alla vet exakt vem det var som ledde ryska kavalleriets högra flygel, eller samtliga skillnader mellan m16 och m4)

Ja men det är ju bara för att sätta ett ord på det och enklare kunna kategorisera det. Det är ju likadant i hela samhället, och det är ett fåtal personer bland många som är någolunda snarlika i intressen, beteende osv som ger folk en viss stämpel och varje stämpel kommer med ett antal fördomar. 'Är man intresserad av området X, så är man Y och då besitter man förmodligen egenskaperna: Z, Å, Ä och Ö' t.ex. Ett annat ganska klockrent exempel på detta: När det blev allmänt känt att vissa amerikanska domstolar erbjöd unga personer som begått relativt milda brott att ta värvning istället för att sitta i fängelse ett par månader så blev det ju ganska mycket liv och helt plötsligt hette det att alla möjliga sorters sadister och psykopatiska massmördare som åker till utlandet för att fullfölja sin sjuka drömmar. I Sverige så har man i praktiken inte en chans om man har ett kriminellt förflutet att få göra GMU. Men vad är det som säger att man inte är lämplig som soldat för att man snavat över på fel sida lagen?

Men vad är det som är problemet, egentligen? Dagens samhälle är mer eller mindre genomsyrat av att inte döma folk på vad de gör och att generalisera för mycket. Svaret på det, åtminstone vad gäller de som mönstrar, är att personen som ska bedöma din lämplighet som soldat har ungefär 30-45 minuter på sig och gör det ett par gånger om dagen hela året. Därför måste man egentligen stolpa upp "pros and cons". Jag tycker att man ska vara helt ärlig när man sitter med psykologen och besvara dennes frågor med ärliga svar, istället för att sitta o noja över om det är en kuggis eller vilket svar som tar mig närmare en grön framtid.

Många försöker sätta ett finger på exakt vad en MÖP är, men att göra det är precis som att försöka förklara hur en kvinna är, hur en brottsling är, hur datornörd osv. Det är omöjligt, lika omöjligt att som att säga hur långt ett snöre är. Alla människor är olika och besitter egenskaper som gör dem till olika bra/dåliga soldater, men psykologen har inte den tid att hitta alla dem.

EDIT: Titta genom den här tråden ett par gånger så ser ni att den är full av fördomar om just vad en MÖP är.

EDIT2: En personlig observation på varför FM säger att MÖPar ska hålla sig undan kan vara för att hindra vissa olämpliga människor redan innan de sökt men samtidigt som man öppet konstaterar för samhället att man inte tar in vem som helst och för att locka människor som är intresserade av att bli soldater men som inte söker för att de vill inte hamna med någon som faller in i deras beskrivning av MÖP. Tänker man dessutom: "Hm, jag är ju ganska MÖPig, då kanske jag inte är lämplig" så skjuter man sig själv i foten ganska rejält. Personligen är jag ganska otränad, och hade jag tvekat på att jag skulle klara fyskraven för den tjänst jag nu har så hade jag förmodligen inte klarat det heller.

Luddigare än så här blir det nog inte. Hoppas någon blir klok på det :rolleyes:

Edited by linush

Jag är och har nog alltid varit lite av en MÖP i garderoben. Jag tror att det finns fler som liksom jag ännu inte "kommit ut". Jag har inga planer på att göra det heller, jag är nöjd som det är. Jag har som sagt alltid varit intresserad av det militära. Mitt vapen och utrustningsintresse är inte så märkbart omfattande, men när det gäller uniformer, militär historia, specialfodon och militära flygfarkoster liksom militär organisation och kultur så har detta alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag ÄR en MÖP. Det är bara att erkänna. Däremot så har jag sedan mycket låg ålder förstått att MÖPeri i dess olika former inte fullt ut är socialt önskvärt alla gånger.

Under värnplikten och vid annan militär verksamhet har jag därför legat lågt. Jag förstår att andra inte är lika MÖPiga som jag är, och jag har alltid uppskattat den sociala samvaron i det militära och därför inte velat riskera att förstöra något genom socialt osmidigt detaljkunnande. MÖP bete'ende brukar inte tas emot med öppna armar i det militära (påstås det), men när jag gick med i Hemvärnet för ett antal år sedan fick jag en chock. Jag upptäckte att väldigt väldigt många var just MÖPar i alla dess olika former. Jag kände mig då plötsligt väldigt "vanlig" :mellow:

En typisk MÖP för mig är för övrigt en person som har läst sig till det tekniska detaljkunnandet om olika vapen och materielsystem, men som inte ser helheten. Vi har väl alla mött människor som exempelvis hävdat att den svenska militären har både det ena och andra i utrustningsväg bara för att de sett någon bild på någonting som typ FMV har utvärderat på prov..

Edited by Airboy80

Många försöker sätta ett finger på exakt vad en MöP är, men att göra det är precis som att försöka förklara hur en kvinna är, hur en brottsling är, hur datornörd osv. Det är omöjligt, lika omöjligt att som att säga hur långt ett snöre är.

Du blandar bort korten genom att växla mellan "vad" och "hur". Det går utmärkt att förklara vad en kvinna är; även om det finns fall av oklar könsidentitet så är det tydligt vad som menas med begreppet kvinna, och i de allra flesta fall också tydligt om någon är det eller inte. Det betyder ju inte att man vet om hon samlar frimärken eller inte, men man vet varför hon kallas kvinna. Är möp ett tydligt begrepp? Tillräckligt tydligt för att det ska användas i alla fall, men kanske inte lika tydligt som kvinna.

Det går också utmärkt att förklara vad ett snöre är; längden är inte avgörande för hurvida det är ett snöre.

Att vissa använder möp som ett negativt begrepp och vissa som ett skämtsamt positivt begrepp behöver inte betyda att det är oklart vad ordet betyder, det kan vara så att man har samma uppfattning om vad en möp är, men olika uppfattning om ifall detta är något negativt.

Diskussionen leder osökt till frågeställningen om all detaljkunskap är värd något utan erfarenhet av praktisk tillämpning. Dvs det är först när man vet hur, och kan omsätta mängden av info till något användbart som det blir kunskap. En MÖP är för mig en person som sitter på en massa detaljinformation - men som helt, ofta på grund av bristande erfarenhet, saknar förmåga att omsätta detta praktiskt. Således besitter i mina ögon inte MÖPen någon större kunskap inom området militär verksamhet.

Internet är ett lysande exempel på hur information avkontexutaliseras. Vem som helst kan idag googla vad som helst - men utan att få svaret i något sammanhang. Förr berättade den äldre generationen för den yngre och där kom en kunskapsöverföring in i bilden som saknas idag. Man fick inte bara veta hur lien såg ut, utan även på ett handfast sätt lära sig använda den.

Som lök på laxen är detta varför jag ogillar moderna skolan där man ger 10-åringar en dator för att lär på egen hand. Det funkar uppenbarligen inte så.

/martin

Edited by martinator

• 9 months later...

Intressant läsning om en beteckning jag inte hört förut.

Jag kan dra parallellen till "nörd" som passar i mitt civila jobb. Jag betraktar mig inte som nörd (jag har social kompetens och ägnar mig inte år jobbrelaterat på fritiden), men jag vet ett stort antal människor som definitivt skulle kalla mig det. För att jag är civilingenjör helt enkelt, och kan och är intresserad av teknik.

När jag gjorde GU var jag definitivt en MÖP (jag kunde massor av teori och reglementen utantill och påpekade dem ofta o.s.v.) men jag tyckte inte detta var fel utan att det var något en befälselev skulle kunna.

Många utanför detta forum skulle nog kalla alla här för MÖP:ar, medan de flesta av oss inte kallar oss det.

Jag tror det är relativt helt enkelt.

Edited by Reservingenjör