Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag bor i lund och ska rycka in som MP i slutet av juli, nu när jag sitter och kollar på tåg tider etc undrar jag om man kommer få flyga? känns jäkligt jobbigt att hålla på med nattåg och sånt... visst kan jag låta väldigt bekväm av mig... men jag vill bara veta!

ha de B)

Posted (edited)

Det finns dock undantag. Jag gjorde GU på S3 i Boden och fick åka buss fram och tillbaks, bodde i Härnösand då. När jag var klar med GU hamnade jag på milostaben i strängnäs. Första resan ner var med tåg, så jag förmodade att det var så jag skulle tillbringa resten av tiden också, men den som var ansvarig för oss på staben ville hellre att vi skulle komma utvilade och pigga till "jobbet" så han fixade så att jag och en kille från Östersund fick flyga istället.

Plutonsbefälen och grabbarna på plutonen tyckte nog att det var alldeles för mycket daltande med oss, men det fick de ta.

edit: Kanske ska nämna att det är ca 50 mil från Härnösand både till Boden och Strängnäs, så att du kan göra en jämförelse med din resa.

Edited by Fosk
Posted (edited)

Min erfarenhet utav LG är att dom är grymt snåla med resor. Om swebus kör turer dit du bor så ser dom helst att du åker med dom :dong:

Tillägg - Naturligtvis får man tågbiljetter för längre resor, men flyga vet jag inte någon som fick göra.

Edited by 1317
Posted

Jämför priser, i vissa fall är det billigare att flyga så då borde de inte ha någonting emot det. Men var inställd på att det blir X2000, det var vad de från Lund fick av SWEDINT under utbildningen (bl a i Kungsängen).

Posted

Jag hade nattåg upp och hem hade jag flyg till arlanda och sen tåg i ~2 timmar. Har ungefär 60 mil till Östersund.

En kille som har ungefär lika långt som jag fick flyg under GSU:n men sen fick han tåg... Lite småskumt men men... Det lönar sig att hålla sig på god fot med adjutanten iaf.

Posted

En annan sak jag tänkte på, är det bara att lämna in den där lappen till SJ så fixar dom det, eller måste man säga att jag ska dit och dit, den tiden osv? i dessa dagar kan man ju tänka sig att dom har detta inprogramerat på datorn eller något.

Guest Old No.7
Posted (edited)

@gonzo

Gå till stationen med lappen, säg var du åker ifrån och när du senast måste vara på plats så fixar de det..... var en tråd om detta för inte så länge sedan

@Lt. payne

Gäller det verkligen alla :huh:

"Hill som vill sen kunna se sig som en riktig soldat men är inte såå keen på att åka tåg ca 140mil" :D

Flipp. I stand corrected.

Edited by HILL
Posted

När jag låg inne (F21-1996) så var det flyg var fjärde hemfärd. Om jag inte minns helt fel så låg "gränsen" för att flyga hem varje helg (till stockholm) 10 mil norr om Boden.

Har en polare som precis ryckte in på I19, och dom får visst flyga varannan helg.

Posted

Där jag gjorde GU var det som regel att soldaten skulle vara hemma senast 00.00 hemresedagen.

Därav styrdes det om man behövde flyga, åka tåg osv för att hinna hem i tid.

Posted

Det hela bestäms av hur många timmar du kommer att vara hemma.

Tror att det är 36 h hemma som gäller.

Är jag låg inne (F21-2000) gällde detta:

Norr Stockholm: Tåg eller buss om det finns förbindelse. Annars bil.

Stockholm: Tåg 3 ggr/mån , flyg 1 ggr/mån

Göteborg: Flyg alla resor utom inryck och muck.

Målis

Posted

Flyg eller tåg...

Jag hade flyt och fick flyg, och flygbuss, T&R varannan vecka när jag låg inne.

Bodde då i Halmstad och låg på F16 Uppsala och det visade sig då att jag fick 6 timmar extra tid hemma på söndagen och det gick jämt upp för "kungen" med resekostnaderna.

En annan viktig sak i frågan är att du som värnpliktig SKA he ett visst antal timmar på hemorten under helgpermissionen, om du nu väljer att åka hem....

B)

Posted

Målis

När jag låg inne 02/03 på F21 så fick vi flyg varje helg till Göteborg, men om det var längre ledighet än 5 dagar så blev det natttåg fram och tillbaka... 19 timmar.

Har för mig att F21 skulle ändra system nu dock, de skulle gå ihop med Boden.

Posted

Målis

När jag låg inne 02/03 på F21 så fick vi flyg varje helg till Göteborg, men om det var längre ledighet än 5 dagar så blev det natttåg fram och tillbaka... 19 timmar.

Se där. Man lär sig något nytt varje dag.

Tar ett steg bakåt och låter de som har ny information prata.

/MÅLIS

Posted

Fråga snällt om du kan få flyga :navy:

Jag menar allvar. Låg 4 månader i Strängnäs. Flög från Sturup till Arlanda från Bromma till Sturup.

Visst, vissa helger blev det tåg, fast det blev lättare att ta när man kunde skära ner på resandet med 5 timmar några helger. Flygvärdinnorna på Malmö Aviation är fan så mycket snyggare än de på SAS :Malaj:

Det blir naturligtvis tåg första gången.

Gissar på att du kommer att ligga vid Livgardet?

De ska tydligen ha ett kul sätt attt säga "gardet på" :P

Posted

Målis

Då blir det ingen större skillnad eftersom Boden har i princip identiskt system. När jag låg inne fick gbg:arna flyg om ledigheten inte var längre än 5 dagar. Vi från Sthlm fick flyg om vi var lediga över helg. Detta gällde även dalmasar, tom Östersundare ett tag. Östersundarna lyckades övertygade resedetaljen efter att de hittat flyg som var billigare än tåget.

Posted
Då blir det ingen större skillnad eftersom Boden har i princip identiskt system. När jag låg inne fick gbg:arna flyg om ledigheten inte var längre än 5 dagar. Vi från Sthlm fick flyg om vi var lediga över helg. Detta gällde även dalmasar, tom Östersundare ett tag. Östersundarna lyckades övertygade resedetaljen efter att de hittat flyg som var billigare än tåget.

Stockholmarna tjänar på bodens system då F21:arna bara fick en flygresa hem eller tillbaka varannan helg... om ens det.