Jump to content

Pimpa kavaj?

Chassi

Recommended Posts

Tänker du på en klassisk clubblazer så kan ju den förses med förbandsknappar, eventuellt ett blazermärke på bröstfickan och rentav förbandsslips - om den sedan används i utvalda samband, såsom militäta kamratföreningar.

• 7 months later...
On 9/17/2018 at 1:19 PM, Lt P said:

Tänker du på en klassisk clubblazer så kan ju den förses med förbandsknappar, eventuellt ett blazermärke på bröstfickan och rentav förbandsslips - om den sedan används i utvalda samband, såsom militäta kamratföreningar.

Hur är traditionerna kring detta? Vår gemensamme bekante fältmajoren tyckte att man bör ha varit officer vid regementet för att kunna bära dess knappar på blazer. Och Södermanlands grip som är så snygg... ;) 

Det beror väl lite på hur man ser på det. Blazerkulturen får nog anses lånad från England, och där bär ju samtliga soldater regementsknappar, inte enbart officerare.

Man kan ju å andra sidan som majoren säger se en svensk förbandsknapp enligt reglementet, dvs från 1:e sereant och uppåt med modern terminologi. 

• 2 weeks later...
On 5/11/2019 at 6:49 PM, jonar242 said:

Hur är traditionerna kring detta? Vår gemensamme bekante fältmajoren tyckte att man bör ha varit officer vid regementet för att kunna bära dess knappar på blazer. Och Södermanlands grip som är så snygg... ;) 

Rent personligen kan jag tycka att om man varit anställd som exempelvis underofficer när det begav sig vid valfritt regemente i vårt avlånga land, så borde man väl ändå kunna ha en sådan pimpad blazer också? Det är min personliga åsikt..

Tycker nästan det känns mer stilfullt med en sådan blazer på en grånad gammal pensionerad fanjunkare, än en herre som tjänstgjort som fänrik vid regementet ett par år i ungdomen. Åter igen.. personlig åsikt bara.

On 5/16/2019 at 1:00 PM, Lt P said:

Det beror väl lite på hur man ser på det. Blazerkulturen får nog anses lånad från England, och där bär ju samtliga soldater regementsknappar, inte enbart officerare.

Man kan ju å andra sidan som majoren säger se en svensk förbandsknapp enligt reglementet, dvs från 1:e sereant och uppåt med modern terminologi. 

Alla får väl göra som dom vill ändå, för det är nog inte i lag förbjudet att sy på regementsknappar på en civil kavaj. Kul grej om inte annat, om någon nu känner för det.. Annars är väl medelvägen runt problemet att ha knappar för menig med de tre kronorna? :)

Men för alla oss ofrälse kanske ett aningen mera säkert alternativ är att ha klubbkavajen med orginalknapparna i plast eller ben kvar, och nöja sig med ett broderat märke på bröstfickan?

Möjligen regemetsslips också då, men där tvekar jag lite. Känns lite för mycket som en krystad och importerad låtsastradition.

• 6 months later...

Nu har sonen som just lämnat LG Livskvadron som menig 1 uppgraderat sin blazer med LG-knappar (utan faders hörande). Eftersom jag finns i försvarsanknuten verksamhet så vore det fint att kunna byta även för egen del. Någon som har knappar från Södermanlands regemente?

• 5 months later...

Ping igen! Finns det någon som har:

M7670-413100.jpg

KNAPP FD P 10 STOR BOTTNAD M7670-412100

önskar 5 st

KNAPP FD P 10 LITEN M7670-411100

önskar 10 st

Någon som vet hur man kan skaffa?

• Har trålat på Tradera men det har inte gett något.
  • Tillverkaren Sporrong har rakt rör till FMV:s Marknad & Inköp, som överlämnar till FM, och Sporrong får inte sälja vid sidan av.

• 1 month later...
  • Forumsledning

Tror du får lägga in en bevakning och regelbundet kolla på Tradera

https://www.tradera.com/knappar-c3_302350

Verkar ganska poppis enligt dessa två auktioner

8 st P 10 knappar 2,5 cm slutpris 268 kr

https://www.tradera.com/item/302350/393030127/8-st-fina-uniformsknappar-p10-sodermanland-2-5-cm-i-diameter-sporrongs

4st P10 knappar 1.2 cm slutpris 315 kr

https://www.tradera.com/item/302350/393033423/4-st-sma-uniformsknappar-p10-sodermanland-1-2-cm-diameter-sporrongs

Lt P hjälpte mig att få fatt på stora knapparna och jag lyckades tidigare i somras får fatt på de små via Tradera, så nu är jag kitad och klar. Tack för tipset om bevakning på auktioner, det hjälper nog fler! :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...