Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Har hört att pilktverket är noga med ens erfarenhet av grupparbete vid mönstringen. De frågar vilka sporter man bedriver osv.

Det ställs tydligen höga krav på en att man fungerar i grupp speciellt vid jägartjänster.

Käner mig lite orolig eftersom jag alldirig tävlat i grupp.

Har orienterat, simmat, springer, styrketränar,....ensam.

Är mycket social igentligen.. har inga probelm med det, men det känns som jag kan få det lite svart att övertyga pliktverket om det...

är det någon som har lite tips?

Har ju inte lust med att börja spela fotboll nu dirket...

HAr även hört att de vid mönstringen frågar om man varit elevrådsrepresentant i skolan... tror ni det ger något om man har varit det?

/Alex

:winner:

Posted

Alla "förtroendeuppdrag" som man har haft skall man redovisa. Har du varit med i

elevrådet, varit tränare (även för barn/ungdomar) m.m. så är det dig till fördel.

Vad det gäller lagsporter spelar det ingen större roll. Jag fick frågan vilka idrotter jag

hade varit aktiv inom. Som för dig så var det bara individuella sporter. Kommentaren

jag fick om det var: "Ja, så är det för vissa. Det är inget negativt med det". Tala bara

om för psykologen att du har vänner, lätt för att tala med folk m.m. så skall det inte vara

några problem. Dom upptäcker ganska fort om du är social eller inte, dom är utbildade på

att göra det.

För mig blev det inget negativt. Fick fullt på allt hos psykologen. Så det skall nog gå bra

för dig också.

Ett sista tipps: Gör dig inte till för psykologen, var den du är.

Lycka till och hoppas du får en utmanande tjänst.

Posted

jag svarade också "nej" på om vart med i elevrådet, vart ledare i fotbollslaget osv.

Fick ändå fullt hos psykologen.

Posted

Nu kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg vad som sades hos psykologen på mönstringen men jag antar att han gillade mig, fick inga problem med psykologutlåtandet i alla fall.

Ett tips är dock, ljug inte, ändra ingenting, är du nervös så erkänn det osv. Som blivande psykolog kan jag bara säga att vi älskar att gotta oss i lögner, osäkerhet och erfarenheter från barndomen. Ok jag skämtar men som sagt det är oftast ganska lätt att få en känsla av att något inte står rätt till under ett samtal, så håll dig till sanningen.

Personligen skulle jag inte lägga så mycket vikt vid lagsporter kontra individuella grenar osv, det har naturligtvis en viss betydelse men det är mycket man tittar på.

Lycka till

Posted

förtroendeuppdrag...

kom just på att jag faktiskt är klassens "skyddsombud"

låter ju trevligt. Har inte behövt göra någonting under hela 2:an, ska ha ett möte men jag har tappat bort pappret där det stod när det skulle vara

:)

jaja

det ordnar sig

Ska även anmäla mig till elevrådet nästa läsår.

:baskerMusik:

Tack för tipsen!

Posted

Eller så kan du strunta i att anmäla dig till elevrådet och bara springa runt och vara omotiverad och sedan säga på mönstringen att du är med i elevrådet ändå....... :}

Posted
Eller så kan du strunta i att anmäla dig till elevrådet och bara springa runt och vara omotiverad och sedan säga på mönstringen att du är med i elevrådet ändå....... :}

Ajabaja.. inte ljuga.... det är FEL FEL FEL!!!

Posted

Jag har för mig att jag fick en 5:a hos psykologen.

Tror jag bara fick tre frågor faktiskt:

"Vad gör du på fritiden? - Är dina föräldrar skilda? - Vill du göra lumpen?"

Intressant att hon kunde göra den professionella bedömningen av mig på det lilla materialet.

Jag förundras fortfarande :)

Posted

Jag ställer mig väldigt skeptisk till psykologen. Jag fick också tre frågor eller nåt.

Hur mår dina föräldrar?

Vad gör du på din fritid?

Vad har du för hobbies?

Ska du plugga vidare efter gymnasiet?

Har inte förståelse för hur vissa blev GB. En del var helt veliga med social klumpfot. Andra var små mini-hitlers som förmodligen hade blivit kollektivt "vådabekämpade" under en skarp konflikt. (Eller om vi säger som så här... hade vissa GB konfronterats på en mörk skogsväg med en beväring som färdas medelst Tgb 11. Inga bromsspår vid GB lik...).

Ta det inte för bokstavligt nu men vissa GB blev väldigt impopulära genom ett oprofessionellt beteende. Jag tror att psykologen mer eller mindre slumpar ut befattningarna på basis av intelligens, sociala förhållanden och första intrycket.

Mera konkret: Det är alltid meriterande att ha varit lagkapten eller någon annan ledarbefattning om du siktar på att bli GB (eller högre). Jag hade varit med i FBU innan jag ryckte in men tog inte upp detta p.g.a. att jag inte var så intresserad av att bli GB. Men FBU är givetvis också ett plus kan jag tänka mig.

:)

Posted
Jag tror att psykologen mer eller mindre slumpar ut befattningarna på basis av intelligens, sociala förhållanden och första intrycket.

Du och jag båda... själv så tror jag att snubben hatade mig men men. Jag vill arbeta mig upp från botten så jag är glad ändå. Det blir värdigare så och man får veta att man gör framsteg.

Posted

Tjena! Min psykolog på mönstringen frågade liknande frågor som ni tog upp men något som jag länge förundrats över är:

Har du någon gång varit i slagsmål?

Jag svarade jag och var tvungen att berätta hur det gick till!

Blev GB :lol:

:angry:

Posted
Jag tror att psykologen mer eller mindre slumpar ut befattningarna på basis av intelligens, sociala förhållanden och första intrycket.

Du och jag båda... själv så tror jag att snubben hatade mig men men. Jag vill arbeta mig upp från botten så jag är glad ändå. Det blir värdigare så och man får veta att man gör framsteg.

bra och tänka positivt iaf ;)

Posted

Bara jag som altid har inbillat mig att Psykologen till viss del ser FBU som ett minus.

FBU = Vapengalning = Våldsam = Möjlig nazist

Tror självfallet inte att det stämmer men jag har en förställning av att Pskyologer resonerar så.

Min psykolog betonade vikten av att klara av konfliktsituationer ganka mycket.

Hur reagerar du om du anser att något är fel, Klarar du av att tillrättavisa människor, Blir du ofta arg, Har du hamnat i slagsmål osv.

Svarade att jag inte på något sätt är en sådan person som söker bråk men att jag inte tvekar att säga vad jag tycker och tänker men tycker att jag är bra på att hantera konflkter som kan uppstå på så sätt.

9:a :baskerKav:

Posted
Bara jag som altid har inbillat mig att Psykologen till viss del ser FBU som ett minus.

FBU = Vapengalning = Våldsam = Möjlig nazist

Hmm, spontant skulle jag säga att du är överkvalificerad som befäl om psykologen resonerar som så. ;) :)

Skämt å sido.. att gå Frivillig Befäls Utbildning kan jag aldrig se som ett minus. Det beror ju säkert också på vad man svarar om psykologen frågar varför. (typ; "För jag vill vara nära vapen, de är de enda som förstår mina känslor" torde vara ett felaktigt svar under alla omständigheter.

Hårddraget och i linje med vad du hävdade så borde man inte säga att man varit lagkapten för ett Ishockeylag.

Ishockey = :huh: = :) = placering :D

Vid mitt kvartssamtal med Kn Sjölin kom just den frågan upp. Varför var du med i FBU? Jag svarade sanningsenligt att de hade roliga övningar och att jag ville få lite "fältvana"/"militärvana" innan jag ryckte in. Jag har svårt att tänka mig att någon psykolog skulle ha något emot det.

:baskerKav:

Posted (edited)
Vid mitt kvartssamtal med Kn Sjölin kom just den frågan upp. Varför var du med i FBU? Jag svarade sanningsenligt att de hade roliga övningar och att jag ville få lite "fältvana"/"militärvana" innan jag ryckte in. Jag har svårt att tänka mig att någon psykolog skulle ha något emot det.

:baskerKav:

Men jag får ändå känslan av att om man inte lyckas få fram ett lika diplomatiskt och genomtänkt svar som ditt så kan psykologen kanske blir lite elak i papprena om man säger så... :huh:

Överkvalificerad var ordet. :D

Edited by Grunt
Posted

Jag upplevde samtalet som ganska djupt faktiskt, det var bra mycket mer än bara tre frågor. Jag svarade så gott jag kunde utan att förvränga sanningen, och fick två sjuor. Blev Skytteplutonbefäl vid P4 :dong:

Posted

Anar jag inte en lätt fientlig inställning mot min kära yrkeskår (framtida i alla fall)? Jag är förvånad :)

Under de år jag läst psykologi har jag träffat psykologer som är de mest sansade och jordnära människor som finns, de flesta psykologer hamnar nog här. En och annan gammal militär finns också så man är inte ensam MIP heller.

Å andra sidan finns de mest galna och suspekta personer som överhuvudtaget kan existera utanför en institution i denna yrkeskår. Råkar man på den första kategorin så klarar man sig nog ganska bra och blir rättvist bedömd, råkar man ut för den andra, spring.

Dåligt att säga på mönstringen

"Jag längtar så efter mitt vapen, vad blir det? kulspruta? kan jag ta med den redan idag?"

"Men yxa då, får man lära sig slåss med yxa"

"jag är jesus...eller Stalin...vilken dag är det? jasså onsdag då är det jesus då"

:dong:

Posted

bra och tänka positivt iaf ;)

Visst är det? :baskerPa: