Jump to content

Stridssele m/59 ammunition??

Jommpa

Recommended Posts

Tjena. Jag ska bygga upp en sån exakt m/59 mondering (elr vad det kallas) som möjligt. Jag har koll på det mesta men undrar hur man bar ammunition/magasinen? I detta fall för Ak 4 magasin. Var det i framfickorna eller vad de nu kallas på stridsselen? Tack

Edited by Jommpa

Tjena. Jag ska bygga upp en sån exakt m/59 mondering (elr vad det kallas) som möjligt. Jag har koll på det mesta men undrar hur man bar ammunition/magasinen? I detta fall för Ak 4 magasin. Var det i framfickorna eller vad de nu kallas på stridsselen? Tack

antingen skall du ha en stridssele/s eller en stridssele 304/k. 2 mag i varje framficka, den precis under oket. några andra fickor till de fannns inte. stridssele/s är i varje fall korekt, sen gäller de att fundera på när den skall vara korekt. Allt kom ju inte direkt.

Edited by speculatores

Menar du stridsselen m58/59 med de djupa fickorna uppe på bröstet eller stridsbältet 304/k med de mindre fickorna i bältet? Oavsett så ska magasinen vara placerade i fickorna.

Visst, fickorna på selen m58/59 är mer anpassade till kpist-magasin än ak4-magasin men oavsett, där har du magasinen.

Enligt SA 71, 1974 års omarbetade upplaga, (Särskilda Anvisningar för Jägarkompani vid K4) anordnades stridsselen enligt följande; Bajonett till Ak4 (höger sida). V framväska; 2 magasin till vapen, vapenvårdsmtrl, myggolja. H framväska; 1 magasin till vapen, vapentillbehör, stridspackningsremmar. Stridsselens ryggväska, (den packade väskan medförs överst i ryggsäcken); Enmanskök jägare m tbh, matbestick, thermos, torrskaffning, reservproviant, rödspritsdunk, jägarlivsmedel ( 1 dygn), tändstickor, plastpåse, disklappar.

Hmmm... Har nått svagt minne av vi endast var tilldelade tre magasin..? Vilket innebar att när vapnet laddades så togs magasinet från H framficka först, så att två backuppmagasin fanns lätt tillgängliga i V framficka... Om magasinet från H framficka istället bars i vänstra framfickan på vapenrocken, så kunde man få med sig ganska många ammunitionspaket i stridsselens H framficka...

Kompletterande info - jägartjänst och stridsselens ryggväska.
Vid uppdrag på upp till 6 timmar, typ spaningsuppdrag, kunde stora jägarryggsäcken lämnas i ryggsäcksgömma eller i bandvagn.

Kommando kunde vara "Med ryggväska tjänst på skidor". Stridsselens ryggväska togs då ut ur ryggsäcken och fästes på ryggen. Vindrocken rullades ihop och sattes fast i remmar på stridsselen, (på ryggen ovanför ryggväskan). Två jägare, (ett stridspar), kunde då dela på ett jägarkök och på så sätt skapades utrymme i den ena jägarens ryggväska för att få med annan nödvändig mtrl för uppdragets utförande. Exvis kastantenn, extra batterier till radio, reservskidspets/mtrl för att laga trasiga skidor etc...

Jag tycks minnas 4 mag till AK4. Hade dock inte stridssele utan endast stridsbälte. Skavde som fan på höften och man var kraftigt avundsjuk på dom som hade selen. Senare, när man hade selen blev man avundsjuk på dom som hade stridsväst. Sen har det bara fortsatt men jag måste erkänna att jag gillar kroppsskydd 12. Fast det är väl bara en tidsfråga innan man blir avundsjuk på nåt nyare och bättre :rolleyes:

Jag tycks minnas 4 mag till AK4. Hade dock inte stridssele utan endast stridsbälte. Skavde som fan på höften och man var kraftigt avundsjuk på dom som hade selen. Senare, när man hade selen blev man avundsjuk på dom som hade stridsväst. Sen har det bara fortsatt men jag måste erkänna att jag gillar kroppsskydd 12. Fast det är väl bara en tidsfråga innan man blir avundsjuk på nåt nyare och bättre :rolleyes:

Känner igen den där även om du vänt på stridssele och stridsbälte, stridsselen är äldst. De jag mest avskydde med bältet var annars att de var nödvändigt att tejpa spännena för att de skulle sitta. samt att jag inte gilla hur fickorna satt.

• 3 weeks later...

Använde bara stridsbältet, tillsammans med k-pist. Hade alla magasinen i höger väska, vapenvårdsprylar i vänster, skyddsmask hängande på vänster sida, vattenflaska på höger sida bak. Vi fick ingen bajonett.

Precis som Speculatores sa var man tvungen att tejpa remmarna som gick över axlarna, annars fick man gå och dra i dom hela tiden, för dom gick upp (1986, dom vi fick ut var relativt nya om jag kommer ihåg rätt).

Har för mig att jag ett kortare tag istället fäste axelremmarna rakt ner i midjebältet istället, så jag kunde ha väskorna mer åt sidan.

Sista tiden körde jag helt utan oket/axelremmarna, väskorna var då rakt ut på sidorna, skyddsmasken hängde i princip över vänstra väskan (godkänt av chefen).

Jag minns inte riktigt, men det var typ få in dem i någon del av metallspännet som det inte var indraget i, sjukt liten ändring som gav mycket skillnad.

Ingen som visade det för oss heller, för mig spelade det inte så stor roll, jag hade två mag i höger benficka och masken i remmen :baskerPa: