Stefan Jonasson Posted December 17, 2013 Report Share Posted December 17, 2013 Hej. Är ganska nyregistrerad medlem här men har använt forumet och era andra inlägg en del. Jag har en hobby, jag skriver på en roman som utspelar sig när en ung man gör lumpen i mitten av åttiotalet. Jag undrar om någon av er känner till en uniformsdetalj. Vi hade gröna byxor. Jag gjorde lumpen på P2, beredskapspluton. I utrustningen ingick byxor av en modell som påminner om Chinos. Jag minns att vi bar lågskor till dem men ibland hade vi dem ihop med någon rock om det var smutsigt arbete som skulle utföras istllet för M/59. Har för mig att någon kallade rocken för grötrock men vet ej om det var så. Minns även att man vid tvättbyte kunde få äldre, fulare byxor av denna modell och att de som fått nyare var rädda om dessa och tvättade hemma (läs morsan tvättade). Minns/vet någon vad dessa hette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 18, 2013 Forumsledning Report Share Posted December 18, 2013 Det är nog M59 byxor du tänker på Fältuniform 59 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Täcknamn: Storken Posted December 18, 2013 Report Share Posted December 18, 2013 Tror du tänker på arbetsbyxa m/87 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted December 18, 2013 Report Share Posted December 18, 2013 Det har funnits arbetsbyxor under alla år, Kanske hade du "turen" att få några äldre. Inslitna och sköna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Jonasson Posted December 18, 2013 Author Report Share Posted December 18, 2013 Nej, det var inte m/59, det var fältbyxa då det begav sig 85. Lite lik arbetsbyxan men ingen benficka. Tack för hjälpen ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted December 18, 2013 Report Share Posted December 18, 2013 (edited) Fanns två modeller av m/59-byxor - den vanligaste var den välkända fältbyxa m/59 men det fanns också långbyxa m/59 som var en rak långbyxa (av "chino-modell") med två vanliga snedställda framfickor, en bakficka men helt utan benfickor. Arbetsbyxa m/87 är en vidareutveckling av långbyxa m/59 med tillägget av en benficka på höger ben. Finns en bild (med fakta) på denna länk: http://www.digitaltmuseum.se/things/byxor/S-KF/KBG.008407?material=varpsatin&search_context=1&count=32&pos=19 /G.L. Edited December 18, 2013 by Göta Lejon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted December 18, 2013 Report Share Posted December 18, 2013 (edited) Det låter som "grötrocken"/-stället. Vad den hette på persedelkortet har jag ingen aning om... Jag kommer ihåg att den var i något flanell/flossat/fluffigt tyg till skillnad från m/59:ans bomullstyg. Mina (allas?) byxor var alldeles för korta, så man såg ut som Stig-Helmer i dom. Under en överlevnadsövning i FBU:s regi i början på 90-talet fick vi ett varsitt grötställ med (avsiktligt?) kass passform att använda under flyktmomentet. Edited December 18, 2013 by Rune Frunkh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chaplain Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 Hos oss har jag för mig att de kallades linnebyxor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Jonasson Posted December 19, 2013 Author Report Share Posted December 19, 2013 Långbyxa modell 59 ser väldigt bekant ut. Tack för hjälpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkhound Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 "Byxor av en modell som påminner om Chinos... Minns/vet någon vad dessa hette?" Sätter en slant på "långbyxa m/59". (Se även "Göta Lejon" ovan). Från UniR A 1993, sid 46: Vid enskilt uppträdande eller då lättare klädsel erfodras - t ex vid inre tjänst eller lektion - samt då så anges får till fältdräkt (uniform m/59) bäras: Gröna arbetsbyxor m/87 eller långbyxor m/59 (bild 2:28), bla, bla, bla osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 Långbyxa m/59 och "linnebyxan" (som antagligen knappast var tillverkad av linne) var två olika plagg - linnebyxan ingick i det s.k. grötstället och var ett par gröna överdragsbyxor i helt annan (grövre) tygkvalitet med utanpåliggande bakficka utan knapp till skillnad mot 59:ans bakficka med invändigt foder och stängning med knapp. Linnebyxan (grötstället) var fruktansvärt fult och oftast både urtvättat och (som Rune Frunkh påpekar) extremt illasittande! M/59 långbyxa delades ut till bl.a. KB/PB-elever och handräckningsvpl under tiden jag gjorde vpl. Arbetsbyxa m/87 delades inledningsvis endast ut till yoff eftersom det troligen fortfarande fanns gott om m/59 lång som gick till de vpl. Båda byxorna levde parallellt med varandra under en period, åtminstone minst till mitten av 90-talet (UniR A 1993). /G.L. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted February 17, 2014 Report Share Posted February 17, 2014 Hade glömt av grötstället, men faktum är att under min GU på P4 95/96 bar vi denna oerhört fula "uniform" under de första 8 veckorna, eller vad det var. Riktigt kass var det, som att springa runt i en pyjamas. Snacka om att det syntes lång väg att vi var nyinryckta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted March 2, 2014 Report Share Posted March 2, 2014 Vi hade M/59 vapen rock och gröt(linne)byxa som "daglig klädsel" ihop lågskor. Detta bars bla när vi var på Karlsborgs fästning på sambandsskola 1989. K3 och FJS flinade grovt åt oss svartbaskrade utbölingar. Vi använde grötstället vid vård och smutsig tjänst, typ ålning medels hasning på kråkberget. Hemska minnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts