Guest Posted November 28, 2002 Report Share Posted November 28, 2002 Gör man högvakt som flygbasjägare ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 28, 2002 Report Share Posted November 28, 2002 Jag tror att det varierar, jag gjorde det (93-94) Det är för övrigt det absolut tråkigaste jag någonsin har gjort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 29, 2002 Report Share Posted November 29, 2002 Flygbasjägarskolan går på högvakten den 4:e december. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 29, 2002 Report Share Posted November 29, 2002 Va f-n? då är ju jag på plats i S-holm, snabba steg dit! Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 29, 2002 Report Share Posted November 29, 2002 Se där ja... Mycket nöje! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 29, 2002 Report Share Posted November 29, 2002 Tack! hoppas man kan hitta några kända ansikten att heja på.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 29, 2002 Report Share Posted November 29, 2002 2sharp : Fan! Hadde hoppats på att slippa det där ! Är högvakten krångligt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 29, 2002 Report Share Posted November 29, 2002 Inte krångligt bara väldigt,väldigt tråkigt. våran pluton gick som tur var på drottningholm som kräver mindre exersisträning så vi la ner utb. tiden på överlevnad och fångtjänst istället. Exersisträning för högvakt är riktigt tråkigt. Väl där står man i en hytt och glor i två timmars för att sedan hitta på något kul i 2-4 lediga timmar och så håller det på i 2-3 dygn, själv gick jag iofs bara 1 dygn för att vi skulle ha en uppvisning i jakt för Konungen av Sverige . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flygbasjägarn Posted November 30, 2002 Report Share Posted November 30, 2002 Kan ju bara instämma med ovanstående "talare" högvakten var ap-trist att göra. Men det är ju skapligt kul att ha gjort den... Ehh... Missförstå mig rätt ! Jag hade ju iofs nöjet att få ta med mig hunden- Skapligt trixig exercis på det Men hög ballfaktor (vit munkorg och allt) Var för övrigt med i patrullen. Det innebär att man var tvungen att gå ut varenda jä*la gång det var vaktbyte.... Det blev sova, vakna, sova, vakna så ofta så man riskerade epillepsi :( Sedan snodde det ju en hel del värdefull utb.tid från ordinarie verksamhet oxo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 1, 2002 Report Share Posted December 1, 2002 Flygbasjägarn : Kanske låter lite dummt men vad exakt innebär högvakten? Vet på ett ungefär vad det innebär men inte så mycket mer. Och hur är det att vara flygbasjägare ? vad hade du för värden på mönstringen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 1, 2002 Report Share Posted December 1, 2002 Håller med min broder här, kul att ha gjort högvakten, men jag hade hellre lagt den tiden det övades exercis på att öva något som var mer lämpat för den tjänst vi bedrev, det var ju inte så mycket kaserntjafs där direkt... Jag hade "turen" att få vara reserv för andra (sists..) pluton när vi gick, vilket innebar att jag skulle hoppa in om någon blev sjuk/skadad, vilket ingen blev, så jag hjälpte kalfaktorn att bre mackor till befälen... INTE kul alls! Min åsikt om flygbasjägeriet är att det är förbannat bra! jag är ju dock partisk... Fick jag göra om min GU hade jag lätt hoppat på det igen, min uppfattning är att det utbildas mycket bra soldater på flygbasjägarskolan. Grundar den uppfattning på erfarenheter från de utlandstjänstgöringar, hv, kfk'er etc. jag gjort. När FV gör över till Bas04 systemet kommer man i min mening att få än mer kompetenta soldater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flygbasjägarn Posted December 19, 2002 Report Share Posted December 19, 2002 Mina värden på mönstringen kan jag väl berätta, men då måste jag döda dig sen... Nädå, jag klarade precis minimi-gränsen för att komma in- Och det fick man ju lida svårt för i början på utbildningen ! Men det kroppen saknade, fick pannbenet kompensera. Och efter ett par månader så var man ju en riktig atlet Högvakten i korthet: Knalla runt slott. Se prydlig ut. Upprepa till annat sägs. Ja, det blir fan inte roligare än så..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 19, 2002 Report Share Posted December 19, 2002 Kanske låter lite dummt men vad exakt innebär högvakten? Vet på ett ungefär vad det innebär men inte så mycket mer. http://www.hogvakten.mil.se/ The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted December 19, 2002 Report Share Posted December 19, 2002 Högvakten är som sagt inge vidare kul men det är ändå en kul erfarenhet visserligen var det guld väder och jag ingick i patrullen på Drottningholm när jag gjorde den och där var det gott om turister det var inge märkvärdigt men det är en sak alla som får chansen ska göra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 19, 2002 Report Share Posted December 19, 2002 Stod i Logården på slottet, vilket var hyfsat dött... Rätt schysst var det dock nattetid då man var dubbelpost. I övrigt anser jag att högvakten tar alldeles för mycket utbildningstid, vilket flera också har påpekat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted December 19, 2002 Report Share Posted December 19, 2002 Hmm jag ju inte Högvakten i lumpen utan genom HV men jag tror jag ändå måste hålla med dig FBSJ mycket tid som man kunde lägga på annat personligen så tycker jag att vi ska göra som Storbrittanien och Norge ha ett specielt högvakts förband som går hela året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J0nas Posted December 20, 2002 Report Share Posted December 20, 2002 Det är inte varje år Fbjs går högvakten och anledningen är just att tiden är knapp och det finns betydligt viktigare saker att göra. Det finns att läsa i rapporter från värnpliktsrådet att befälen är mycket missnöjda med att vi i år var tvugna att gå högvakten, det har dem även uttryckt öppet gentemot oss vpl och förklarat varför. Men om Fbjs genomför något så gör man det bra, fel.. bäst! Överstelöjtnant kunde räkna de förband som skött sig så bra som oss på en hand sedan ett år tillbaka. Slutligen, högvakten är hor och mördande tråkigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 20, 2002 Report Share Posted December 20, 2002 Låter klockers! Drill - drill - drill!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts