Jump to content

Recommended Posts

Fick ett skoj brev på posten igår, jag ska till itlaien med(?) ACE i juli....:((

 

Är det någon mer som ska dit?

 

Lite erfarenheter från folk som varit iväg..

 

Kanske lite briefing om italienska armen ..

 

 

 

BlåGul - Tyckte ACE kunde få en flik såväl som IACE och ISCE..

Link to comment
Share on other sites

Guest P-86

Skojigt. Var har du varit på sommarkurs och vinterkurs?

 

Det är bara att hoppas att nåt liknande dyker upp i min egen brevlåda. Men jag har inga förhoppningar... Blir väl nån mupp från södra Sverige som får åka. :P

Link to comment
Share on other sites

Gjorde sk 2002 på P7, en av de sista dagarna kom en lt till mej och tog med mej avsides och u drade lite om jag var intresserad, seedan fick jag prata lite engelska med honom och sen sa han bara, vi har 2 killar vi väljer mellan, den andra har vi pratat med. Du kommer inte få reda på om du kommit så långt som till en rekomendation i stockholm om du inte blir antagen, för jag kommer inte säga vilket till dej.

 

Sen gjorde jag vk 2003 med T2 i transtrand, vet dock ej hurvida denna spelade in då de ej nämde något.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vill berätt amer om ACE. Vad är meningen med den?`Vilka länder? Vad gör våra befäl där? Hur länge?

Liksom IACE (International Air Cadet Exchange) är det ett utbyte mellan de militära ungdomsorganisationerna i ett antal länder.

Det är för att få uppleva ett annat land och få lite kunskap om deras FM, samt träffa likasinnade. Chansen finns att man ses längre fram (exempelvis utlandstjänst).

 

Det brukar vara 2-3 veckor tror jag.

 

Om du med befäl menar officerare är det bara ett fåtal per år som är med som följebefäl, utbytet är alltså för ungdomar.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Grundtanken med ACE är liksom tanken med IACE samt ISCE att folk som känner varran skjuter inte på varran (oftast). Mao ett sätt att styrka freden, då många aktiva inom ungdomsorg. dyker upp i officerskåren senare.

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS!!!

 

Jag var i Italien förra året med ACE.. du kommer få se mycket av italien, träffa otroligt många människor, se en stor del av italiens armé, bo på deras mycket fina kadettskolor, åka mycket buss osv osv osv!

 

Iallafall om det är samma program som förra året..

 

Förberedelsen i Sverige på P10 var en höjdare!

 

Har du några frågor så fråga på bara!

 

MVH Lisa

Link to comment
Share on other sites

Du kan ge dej på att jag har frågor.. :banana

Men skulle jag få svar på alla skulle kanske lite av spänningen försvinna..

 

Men men..

 

Hur transporterades ni ner? Buss eller??

Hur många var ni från sverige/ andra länder

Var det bara uppvisning och studiebesök eller lite övning också

Vad *** är det för fest eller nåt som man ska ha skjorta slips o lågskor till??

 

 

//MvH Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Guest P-86

Blev inget utbyte för mig, däremot för en kompis från samma ort i sommar. Dom hade inte mage att välja två personer från samma håla tydligen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan ge dej på att jag har frågor.. :huh:  

Men skulle jag få svar på alla skulle kanske lite av spänningen försvinna..

 

Men men..

 

Hur transporterades ni ner? Buss eller??

Hur många var ni från sverige/ andra länder

Var det bara uppvisning och studiebesök eller lite övning också

Vad *** är det för fest eller nåt som man ska ha skjorta slips o lågskor till??

 

 

//MvH Nilsson

Jag kanske kan svara på några av dina frågor!

Jag var med på ACE 2001 tillsammans med StiliR härifrån SoldF.

 

Dom länderna som gällde då var: Danmark, Finland, Tyskland, Italien och Canada.

 

1. Vi transporterades ut i världen med civilflyg från arlanda.

 

2. Från Sverige tror jag att vi var 17 stycken killar och tjejer + befäl

 

3. Jag och en kille som fick åka till danmark hade det väldigt blandat med "övningar" och studiebesök det jag kommer ihåg mest var att första dagen i Danmark blev vi uttransporterade i stora läskiga skogen med en massa människor som man aldrig hade sett förut.

Vi skulle slå upp ett tält och fixa mat och sånt sen hade vi nattorientering fram till småtimmarna så vi sov kanske 1-2 timmar den natten. Dagen efter så var det full fart igen med massa stationsövningar och på kvällen var det hinderbana som gällde efter det trodde vi att vi skulle får sova men icke då var det mer nattövningar bl.a vattenövergång så man blev både blöt och kall.

Morgonen efter började med en härlig 5 km runda ner till havet för lite sol och bad. En annan sak som jag kommer ihåg var när vi reppelerade från en 22 m hög kran inne på sjökrigsskolans område i Köpenhamn, det var bland det läskigatse jag har gjort.

 

4. Det här med kostym och lågskor kommer du bli varse om så snart ni kommer till F16 med flygkadetterna mer vill jag inte säga. :huh:

 

Som sagt det är väldigt varierande saker man får göra men jag ska försöka sammanfatta vad mina kompisar var med om också lite kort.

 

Canada: Väldigt mycket museeum och lite kanotpaddling och sånt

 

Danmark: Mycket praktiska övningar och väldigt lite sitta still och lyssna.

 

Finland: Väldigt mycket militära inslag med marscher, många regementsbesök och sånt

 

Italien: Väldigt mycket museeum och middagar upplevdes som intressant av många.

 

Tyskland: De hade nog det bästa upplägget de fick bl.a skjuta olika vapen typ MP5, FAMAS och lite annat. sen hade de också en bergsmarsch med packning som var väldigt jobbig.

 

Som sagt det var bara lite grann om allt man får prova på. Anledning till att det här genomförs är ju att som någon sa skapa relationer mellan länderna på gräsrotsnivå. Vänner brukar ju väldigt sällan skjuta på varann och tanken är ju att de ungdomrana som deltar ska bli/vill bli morgondagens officerare.

 

Kolla gärna in den här hemsidanMarie Pedersen´s ACE sida där står lite om ACE 2001 och 2002.

 

Slut, frågor?

 

// Tompa :D

 

 

*EDIT lade till en länk /EDIT*

Edited by Tompa
Link to comment
Share on other sites

okej, tack för svaren..

 

Är det något särskilt som jag bör ta med förutom det på kilometerlistan vi fick hem?

Något som du, Tompa , eller andra som varit på liknande, ångrat att ni inte haft med?

 

Är man då bara 2-3 stycken till varje land? Hur många officerare till varje land?

Link to comment
Share on other sites

okej, tack för svaren..

 

Är det något särskilt som jag bör ta med förutom det på kilometerlistan vi fick hem?

Något som du, Tompa , eller andra som varit på liknande, ångrat att ni inte haft med?

 

Är man då bara 2-3 stycken till varje land? Hur många officerare till varje land?

Antalet ungdomar till varje land varierar kraftigt vi som åkte till danmark var 2 st och utan befäl medan de som åkte till Kanada var 4 ungdomar + en Hkp officer.

Det du MÅSTE ha är KAMERA!!!! och en sjuhelvetes massa filmrullar jag tror att jag tog ungefär 10 rullar under våra nästan 4 veckor långa vistelse i grönkläder. Ta också med dej dagbok eller liknande och skriv ner allt för det är jag glad över att jag gjorde.

Ta gärna med en Maglite ficklampa och ett multiverktyg för det hade jag stor nytta av när vi gjorde massa roliga saker. Du kan ju ta med några turistbroschyrer om Sverige för att visa de andra hur vi har det här hemma.

Lycka till!

 

//toMPa :baskerHV:

Edited by Tompa
Link to comment
Share on other sites

Vad tror du de skulle säga i magnetkontrollen, kommer med ett styck multitool bestyckat med diverse... :huh:

Jag kan bara berätta vad som hände med mej och min kompis vi kan "kalla" honom Andreas.

Jag och Andreas anländer till Arlanda flygplats med transport fån S1 vi checkar in vårt bagage som vanligt och går och mot avgångshallen vi visar våra biljetter och så ska vi gå igenom metalldetektorn den ger inget utslag på mig eller min väska :) när Andreas väska passerar röntgen så ser jag helt plötsligt hur vakten blir lite uppspelt och ropar på en kollega som står ett par meter bort och dom står och tittar på sin lilla skärm och viskar till varandra. Till slut så ber vakterna att vi ska gå åt sidan och prata med dem. dialogen utspelar sig ungefär så här:

 

Vakten- Jaha du vi skulle vilja kolla lite i din väska för vi misstänker att du har en kniv där i , stämmer det?

 

Andreas- Nej jag har ingen kniv där i!

 

Vakten- Är du helt säker på att du inte har någon kniv i väskan?

 

Andreas- Ja! jag lovar

 

Vakten- Jasså men vad är det här då säger han, och fiskar upp en mora 2000

 

Andreas- Det där är inte min jag trodde jag hade lagt den i den andra väskan :)

 

Vakten- Jaja ok men jag litar på er grabbar så länge du inte visar den för flygvärdinnorna så är det lungt ni kan gå! ;)

 

Andreas- Tack så mycket det ska aldrig hända igen...

 

Vakten- Nej jag hoppas det ha en trevlig resa nu!

 

Till saken hörde att alla som var med på ACE hade fått ut blåa handbagage väskor som det stod SWEDISH ARMED FORCES så det var väl delvis därför vakten litade på oss och trodde att vi var sjyssta killar! :P

Men det som var konstigt var att i mitt handbagage låg det både en ASP ficklampa och en Gerber som dom inte kollade överhuvudtaget.

 

Så packa allt sånt där (knivar och tänger) i den väskan som du checkar in det är säkrast tror jag!

Edited by Tompa
Link to comment
Share on other sites

Glöm inte bort den vackra ungdomsdekalen. Vi kommer alla att se ut som fångar från ngn ungdomsanstalt, man har verkligen tänkt till från HKVs sida plocka bort alla utb. tecken så att man inte kan se skillnad på en som precis gått med i ngn ungd. org. och en som varit med flera år. Det är ju för fan en säkerhetsrisk att man inte kan se om folk kan eller inte kan vissa saker. Hela utb.betecknings systemet är en kvalitets säkring. ( Var lite arg på gubbarna på HKV och ville få ur mig skiten):baskerPa::D

Edited by Mr_mEtZ
Link to comment
Share on other sites

Har du någon säker källa på det ,Mr_mEtZ????

 

De fula gula lapparna har vi inom hvu haft länge, dock ar jag varit på en sommar och en vinterkurs med armen efter dessas uppfinnande och där har de inte brukats...

 

Tror/hoppas att fanskapet inte ska på!!!!:}

 

Tillägg: Den fästs över namnbrickshållaren Slut tillägg

Link to comment
Share on other sites

jo, ja vet oxå att d står i uniR.... men det stod där innan jag var iväg på kurserna...

Det verkar som om det bara är fbu-u och hvu som nyttjar märkena..

På våra hvuövn är det nästan bara kkare som använder lappen... Det är ingen som fäster nån större uppmärksamhet på det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...