Jump to content

Ny tungdragare

3345

Recommended Posts

Satt å läste igenom detta dokumentet.
http://www.forsvarsmakten.se/Global/Myndighetswebbplatsen/2-Var-verksamhet/120131-014_Armens_utvecklingsplan_webb.pdf

på sidan 13 var det nått som fångade mina ögon, där står det att nya dragfordon för tungtransport införskaffas. Är detta tillsammans med införskaffningen av nya lastbilar i övrigt eller är det en helt annan anskaffning? Finns det någon information om vad det ska/kan tänkas bli för dragare?

Sen stod där även att DB200 skall renoveras, är detta bara en allmän översyn eller är det nått som skall moderniseras uppgraderas med?

Nja det gör då absolut inte jag, detta är baserat på det jag läste från länken du skickade, samt mina begränsade kunskaper om lastbilar efter att kört våra gröna 124or med maskintransports släp.

Fördelar med HET:

verkar vara skaplig förmåga att ta sig fram med 8x8 och CTIS samt medstyrande axlar. Ser ut som den är rätt robust och byggd för sin uppgift.

Nackdelar:

Åldern om den togs i tjänst -92 så borde den vara 10år+ äldre än våra nuvarande dragare.

Klen motor hittar inget vrid men 500hp är inte mycket i dagens läge när det ska konkas runt på totalvikter runt 100 ton

Nosbil, varför jag gillar helt enkelt inte nosbilar :) Ja jag vet att våra nuvarande är nosbilar men jag gillar det ändå inte.

Långsam toppfart på 72kmh visst bara 8kmh ifrån tillåten maxfart men fortfarande onödigt låg.

Frågan är även hur den skulle klara en vinter i sverige istället för att puttra runt i öknen, vad jag förstått så är inte jänkarnas utrustning lika vinteranpassat som våran.

Är den bepansrad? Kan den bli det på ett vettigt sätt?

Samt att jag litar inte på amerikanare som bygger bilar/lastbilar känns som att deras konstruktörer borde jobba med nått mindre tekniskt krävande ibland typ stenhuggare eller nått.

Ja jag vet att jag har väldigt förutfattade menigar,så är det någon här som verkligen vet hur dessa dragare funkar ?

3345:

Jag var kanske inte helt seriös när jag nämnde M 1070 HET. Tycker att den ser stor och tuff ut och därför borde vara stark! :)

Sen har jag ända sedan jag var liten knodd gillat nosbilar. De representerar för mig hur en lastbil ska se ut. :)

Gissningsvis står det väl mellan Volvo, MAN, Scania och Mercedes? Krånglig upphandling med många olika fordonsvarianter så det lär väl ta tid...

Edited by Airboy80