Dass Posted May 15, 2003 Report Posted May 15, 2003 ifall jag skulle ex välja inriktning som sjukvårdare inom AMF, kan jag då i det civila jobba som ambulanssjukvårdare? vad jag vet så får man högskolepoäng när man bedriver sjukvårdsutbildningen inom Amf, vet ej hur det ligger till för dom andra förbanden. vi hade ett hett samtal om det i plugget idag då några påstod att man kunde det och andra påstod att man inte kunde det. Quote
AndersL Posted May 15, 2003 Report Posted May 15, 2003 Anställningskrav Ambulanssjukvårdare För att du ska få anställning i Falck Ambulans ställer vi följande krav: *Du ska vara utbildad sjuksköterska alternativt undersköterska med 20 veckors ambulanssjukvårdsutbildning *Du ska ha erfarenhet från akutsjukvård *I Region Skåne kräver vi att du är sjuksköterska med adekvat vidareutbildning Taget direkt från Falcks hemsida, anställningskrav ambulans sjukvårdare Quote
dalkarl Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Så som jag har förstått det så är det olika beroende på var man gör sin sjukvårdstjänst. Exempel: I Göteborg läser sjukvårdaren (plutsjukvårdaren är numera officiellt borttagen) en antal högskolepoäng i akut omhändertaagande (tror det är 3-5 p). Utbildningen är i princip en undersköterskeutbildningen dock utan vårddel. Man skulle kunna jämföra den militära utbildningen med en paramedicutbildning. För att få tillgodoräkna sig den militära delen civilt krävs att man läser in den civila vårddelen i det civila mörkret. I övrigt stämmer det som AndersL säger, vilket också är minikravet hos de flesta aktörer på ambulanstjänstmarknaden (därtill tillkommer givetvis personlig lämplighet, förmåga att samarbeta osv). Fö kommer du, om du väljer att rycka in på amf4, träffa på en bra plutonchef (om han är kvar då). Jag läser till sjuksköterska vid Göteborgs universitet och skriver min c-uppsats om "Sjuksköterskans uppgift och roll i militära organisationer". Quote
klerty Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 from 2005 kommer ambulanserna i Sverige bemannas med minst en SS i varje bil. I förlängningen blir båda SS eftersom man icke anställer nya US utan dom som är US nu och jobbar inom ambulansen kommer få vara kvar men ersättas av SS. Så det blir nog till att läsa till SS om du vill jobba i en ambulans. Men satsa dom åren i skolan så ska du se att du har ett mycket spännande jobb. Det tänker jag göra! Quote
dalkarl Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 (edited) Inte för att verka petig, men sjuksköterska brukar förkortas ssk, undersköterska usk. SS låter lite hårt kanske, även om det finns några riktigt gamla stenhårda damer, fraulein. Ett tillägg: Man kan resoner lite fram och tillbaka om huruvida både kommer att bli ssk eller inte. Socialstyrelsen kräver iaf bara minst en med sjuksköterskekompetens i bilen from 2005. Därmed inte sagt att båda i slutändan blir det. Det är en fråga om ekonomi också, man måste ta i beaktande att usk är en gymnasieutbildning med vad det innebär i löneläge i förhållande till ssk utbildningen som är en högskoleutbildning. Idag kostar ambulanssjukvården en del pengar och besparingar görs konstant inom alla landsting, vilket innebär att landstingen (som är ansvariga för ambulanssjukvården) kommer försöka att hålla den totala ssk-kompetensen till ett minimum. Vad Klerty däremot beskriver är rekryteringen av ssk, eftersom dessa skall ersätta ett inte alltför blysamt antal amb.sjv så lägger lanstingen (och operatörerna) allt krut på detta. Därmed igen inte sagt att båda i slutändan blir ssk. Om en amb.sjuksköterska och en amb.sjukvårdare kan kan göra ett lika bra jobb som två amb.ssk så går man nog på det första, eftersom det är billigare. Förövrigt är det ju en som kör och det finns inga studier på att amb.ssk skulle vara bättre på att köra än amb.sjukvårdare. Edited May 17, 2003 by dalkarl Quote
Dass Posted May 16, 2003 Author Report Posted May 16, 2003 tack för all info, men för att vara ärlig förstod jag inte mycket. är det ett "ja du kan jobba som ambulanssjukvårdare" eller ett "nej" tack så mycket trevlig helg på er Quote
dalkarl Posted May 17, 2003 Report Posted May 17, 2003 För att svara på din fråga. Såvitt jag vet så kan du inte jobba som ambulanssjukvårdare med endast din militära sjukvårdsutbildning. Du måste kompletera med den civila delen. Hoppas att det ger svar nog. Quote
klerty Posted May 17, 2003 Report Posted May 17, 2003 Inte för att verka petig, men sjuksköterska brukar förkortas ssk, undersköterska usk. SS låter lite hårt kanske, även om det finns några riktigt gamla stenhårda damer, fraulein. Ett tillägg: Man kan resoner lite fram och tillbaka om huruvida både kommer att bli ssk eller inte. Socialstyrelsen kräver iaf bara minst en med sjuksköterskekompetens i bilen from 2005. Därmed inte sagt att båda i slutändan blir det. Det är en fråga om ekonomi också, man måste ta i beaktande att usk är en gymnasieutbildning med vad det innebär i löneläge i förhållande till ssk utbildningen som är en högskoleutbildning. Idag kostar ambulanssjukvården en del pengar och besparingar görs konstant inom alla landsting, vilket innebär att landstingen (som är ansvariga för ambulanssjukvården) kommer försöka att hålla den totala ssk-kompetensen till ett minimum. Vad Klerty däremot beskriver är rekryteringen av ssk, eftersom dessa skall ersätta ett inte alltför blysamt antal amb.sjv så lägger lanstingen (och operatörerna) allt krut på detta. Därmed igen inte sagt att båda i slutändan blir ssk. Om en amb.sjuksköterska och en amb.sjukvårdare kan kan göra ett lika bra jobb som två amb.ssk så går man nog på det första, eftersom det är billigare. Förövrigt är det ju en som kör och det finns inga studier på att amb.ssk skulle vara bättre på att köra än amb.sjukvårdare. När jag läser ditt inlägg så funderar jag lite, du säger "det finns inga studier som visar att usk kör sämre" nej det förstås men nu är det väl så att när man är ambulans personal så försöker man väl gå runt på sysslorna för att inte falla in i rutinerna allt för mycket. Så jag tycker ditt resonemang är lite konstigt men jag kan hålla med slutsatsen. Quote
dalkarl Posted May 17, 2003 Report Posted May 17, 2003 Du, Klerty, har givetvis rätt, jag beskrev inte en rättvis bild av läget. Omhändertagandet är givetvis alltid mer än bara transport. Det prehospitala vårdskeendet är idag högt prioriterat då man ser stora medicinska fördelar med det, man har mycket på att vinna på att sträva efter att flytta så stora delar av akutrummet ut till larmplatsen, det finns dock några begränsningar i det avseendet. Socialstyrelsen har insett att denna strävan är bra, därav deras beslut om kompetenshöjande. Däremot kommer alltid den med högst medicinsk lämplighet att åka "bak" med patienten, oavsett principen om att byta rutiner, vissa rutiner kan man inte byta. Vidare så har ambulanspersonalen olika uppgifter beroende på kompetensen, amb.sjv har sina och amb.ssk har sina. Jag tror tom att det i vissa situationer skulle vara en nackdel med två amb.ssk i en ambulans. Det är tex alltid bara en som ger läkemedel för att minimera risken för fel och det är bara en som kan göra hjärtkompressioner åt gången på en hjärtpatient. Quote
Dass Posted May 17, 2003 Author Report Posted May 17, 2003 (edited) vad är skillnaden mellan sjukvårdare och en sjukskötare? Edited May 17, 2003 by Dass Quote
Fredin Posted May 17, 2003 Report Posted May 17, 2003 ifall jag skulle ex välja inriktning som sjukvårdare inom AMF, kan jag då i det civila jobba som ambulanssjukvårdare?vad jag vet så får man högskolepoäng när man bedriver sjukvårdsutbildningen inom Amf, vet ej hur det ligger till för dom andra förbanden. vi hade ett hett samtal om det i plugget idag då några påstod att man kunde det och andra påstod att man inte kunde det. Hej. Det finns från och med nästa år en civilutbildning som ambulansförare. Mycket eftertraktad verkar den bli men min polare blev det och den verkar lovande! någon som vet nå¨got mer om utbildningen som anknyter till frågeställaren? Quote
dalkarl Posted May 17, 2003 Report Posted May 17, 2003 (edited) vad är skillnaden mellan sjukvårdare och en sjukskötare? Det beror lite på i vilket sammanhang man använder ordet sjukvårdare. En sjuksköterska (synonymt med sjukskötare) är en treårig (120 p) högskoleutbildning med en kandidatexamen och sjuksköterskeexamen. Då det gäller sjukvårdare är tex definitionen såhär (Amf 4) (...)befattningsutbildningen, pågår i ungefär 17 veckor. Utbildningen är både teoretisk och praktisk och omfattar bland annat grundläggande sjukvårdsutbildning, sjukvårdstjänst mot krigsbefattningen och fortsatt allmän militär utbildning. Syftet med utbildningen på skolan är att du ska få färdigheter så att du ska kunna fungera som sjukvårdare. Den underlättar också din anpassning till praktiken på ett civilt sjukhus samtidigt som den är en grund för vidare utbildning mot din krigsbefattning som sjukvårdsgruppbefäl. Även 4-8 veckors sjuhuspraktik ingår i detta skede. (...) För en ambulanssjukvårdare innebär det undersköterskeutbildning vid omvårdnadsprogrammet motsvarande plus en tilläggsutbildning av varierande längd, med bla akut omhändertagande och förarutbildning. Inte för att verka petig, men begreppet ambulansförare försvann på 70-talet. Idag har ambulanspersonalen sjukvårdsutbildning och vill helst att begreppet ambulanssjukvårdare används. Edited May 17, 2003 by dalkarl Quote
Recommended Posts