Larsson Posted May 15, 2003 Report Posted May 15, 2003 Jag sitter här och funderar på att köpa mig en fotogenbrännare för att komplettera min befintliga uppsättning av brännare. Vad jag vill ha är en brännare med flytande bränsle. Den skall vara stabil, fungera även vid lägre temperaturer och lågan skall vara enkel och precis att reglera. De alternativ som jag har fluktat på är Primus Varifuel och Omnifuel. Är det någon som har något att förtälja om dessa eller andra likvärdiga brännare? Quote
Rönneman Posted May 15, 2003 Report Posted May 15, 2003 Hej Har använt primus omnifuel hela denna vintern uppe i A-jaur. Kan inte säga att jag är särskilt nöjd 1) skitar ner sig rätt lätt ( spridaren / munstycket ) får rengöras ute i fält OFTA för att den ska funka bra 2) Måste förvärmas när det är kallt med sprit35 rejält, ett par minuter. MEN när den väl fungerar är det ett jävla bra drag i den mvh. Quote
Fredriksson Posted May 15, 2003 Report Posted May 15, 2003 Har ett Optimus Nova som jag är 110% nöjd med. Eldar mest med flygfotogen på sommaren och bensin på vintern. Enda negativa är att det inte går att elda med sprit samt att det låter som ett reaplan, men det gör alla multifuel-kök =( Quote
Defender Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Jag skulle rekomendera KAP-ARTIC http://www.ess.slu.se/peterask/fri/kok/arc...tic/Default.htm . Det är ett mycket tilltalande koncept. /Defender Quote
Malaj Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Kör med propangas. Alla vätskor smakar satan om de kommer i kontakt med mat eller fingrar. :basker: Quote
Fredriksson Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Men propangas kan man inte dricka =( Quote
Malaj Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Men propangas kan man inte dricka =( Jo för fan! Om det är kallt ute. :basker: BTW Don't try this at home! Quote
Recommended Posts