Jump to content

Recommended Posts

Jag skulle säga att nuvarande GMU är första steget, sedan kommer "steg 2" som är befattningsutbildning följt av 3 som är förbandsutbildning. Man blir inte soldat eller sjöman på tre månader (som GMU:n) utan man får sån grund att man med fortsatt utbildning kan bli soldat/sjöman.

 

Att korta av GMU är onödigt. Frivilligorganisationerna har redan kortkurser för frivilligpersonal som vill tjänstgöra i uniform. De är dock inte soldater eller sjömän.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

jag fattar inte vad de är som gör att dom inte hinner med allt.

 

jag gjorde GSU(3 månader) 2010 på Ing2. vi gjorde allt de gör idag och lite där till.

vi kanske inte gjorde alla punkter under samma tidsspann, men det känns som att vi hann med mer än vad de gör idag, med gott resultat.

 

visst! vi hade också avhopp, men det får man nästan räkna med tror jag.

för det känns nästan som att en del bara tar det som 3 månaders träning. och inte riktigt förstått rollen som soldat. men det kanske bara är jag.

 

men om man vill motverka avhopp så är det nog ett gäng dagars förberedande som gäller för rekryterna.

hämta ut poplinstället och kängor. så dom får gå in kängorna och även känna på lite militärfys. samt ha några lektionstimmar med om hur det är att var soldat.

så att dom fattar vad det är som sökt till.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett stort problem är att värnpliktstankarna hänger kvar angående rekrytens plats inom organisationen, alltså att man inte är riktigt "värd" att satsa på. Detta fungerade under vpl där man hade betydligt mer tid att ta igen missade delar av utbildningen samt tid för återhämtning om man blivit skadad - dessutom var det plikt, inte helt frivilligt även om det naturligtvis gick att undvika för den som verkligen försökte. Idag om man blir skadad tvingas man avbryta GMU även om skadan endast innebär 5 dagars återhämtning eller dyl. Det strular till det att det är så "lätt" att försvinna, och på det personliga planet blir det naturligtvis strul när man plötsligt står där utan sysselsättning i det civila.

 

Som folk i tråden tidigare poängterat finns ett behov av rotation inom GMU. Jag fick själv avbryta pga inflammation i korsband, vilket enkelt hade kunnat undvikas om det funnits möjlighet för en veckas vila och ytterligare några dagars reducerad belastning. Istället får man åka tillbaks till det civila och sedan söka på nytt. Krångligt.

 

Angående dagens rekryters skadebenägenhet och fysiska "otillräcklighet" måste jag nog opponera mig. De allra flesta som sökt till FM är av naturliga skäl redan innan inryck vältränade samt brukar väl knappast generellt vara "genus" människor, sedan kanske det varierar mellan förband och inriktning av arbetsområde. Man har hört och sett en del skräckexempel från inriktningar med lägre fyskrav.

 

Är för övrigt kritisk till att förlängning av GMU med en vecka, genom att GMU är relativt intensiv sollar man bort individer man inte vill ha kvar, som egentligen inte passar i organisationen. Risken är nu istället att hanteringen av skadade blir oförändrad och att man får dras lite längre med folk som inte är lämpliga och som inte kommer att söka anställning efter GMU.

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med att "hinna med allt" under endast 3 månaders GMU?

hinna med allt som man ska göra under GMU. för vad jag förstått så vill dom förlänga pga tiden inte räcker till.

 

jag menar inte att man ska klämma in massa annat då schemat redan verkar pressat.

Link to comment
Share on other sites

 

Vad menar du med att "hinna med allt" under endast 3 månaders GMU?

 

hinna med allt som man ska göra under GMU. för vad jag förstått så vill dom förlänga pga tiden inte räcker till.

 

jag menar inte att man ska klämma in massa annat då schemat redan verkar pressat.

jag har förstätt att man lägger till en vecka för att kunna ta början lite mildare och därmed motarbeta fysiska och psykiska problem/chocker.
Link to comment
Share on other sites

 

 

Vad menar du med att "hinna med allt" under endast 3 månaders GMU?

hinna med allt som man ska göra under GMU. för vad jag förstått så vill dom förlänga pga tiden inte räcker till.

 

jag menar inte att man ska klämma in massa annat då schemat redan verkar pressat.

jag har förstätt att man lägger till en vecka för att kunna ta början lite mildare och därmed motarbeta fysiska och psykiska problem/chocker.

 

låter som en ypperlig idé

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Vad menar du med att "hinna med allt" under endast 3 månaders GMU?

hinna med allt som man ska göra under GMU. för vad jag förstått så vill dom förlänga pga tiden inte räcker till.

 

jag menar inte att man ska klämma in massa annat då schemat redan verkar pressat.

jag har förstätt att man lägger till en vecka för att kunna ta början lite mildare och därmed motarbeta fysiska och psykiska problem/chocker.

 

låter som en ypperlig idé

 

se till att rekryteringen tilltalar rätt mäniskor, ingen köper en dvärj pudel till vakthund. Så varför skulle de som vill leka hjälparbetare passa som knekt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En nya GMU har startat på regementet. Här är en liten rapport av vad jag har snappat upp under de första tre veckorna.

 

- Denna GMU har ett mycket lägre tempo än den förra kullen. Tanken är tempot skall öka suggestivt så att sinnen och kropp (leder, ligament, muskler mm) hinner vänja sig.

Trots detta så har personer redan "skadat sig." Ett antal är tvungna att ha träningsskor och några har sets med kryckor. Dock en del av dessa vilket är en välkomnande syn.

 

- Under första fältveckan så var de en del som hoppade av. Vad trodde de att de skulle få göra under GMU? Det borde ju inte komma som en chock att man kommer få

sova ute i naturen under GMU. De kanske glömde nämna de under rekryteringen.

 

- Träningen för att vänja kroppen är mycket mer anpassad för det kommande yrket. Lära sig att lyfta tungt. Massor av bålstab.

 

För övrigt, skönt att se nya rekryter och förhoppningsvis framtida kollegor.

Link to comment
Share on other sites

se till att rekryteringen tilltalar rätt mäniskor, ingen köper en dvärj pudel till vakthund. Så varför skulle de som vill leka hjälparbetare passa som knekt.

 

Hittar inte länk nu men läste i någon utländsk skrift om en brittisk medborgare.

Han sökte till armén men fick avslag p.g.a medicinska skäl, så han sökte till FFL.

Väl där så var han efter fem år en av de högst dekorerade legionärerna någonsin.

Artikeln var väl dock mest skriven för att hans tvillingbror var officer i brittiska armén och någon hade fått en bild ihop på dom nere på Balkan.

 

Men för att sammanfatta så tycker väl iaf jag att man i brittanien missade en jävligt duktig soldat och jag är helt övertygad om att man missar duktiga soldater i svenska FM också.

 

edit:

han finns på wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Rowe_%28soldier%29

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

 

se till att rekryteringen tilltalar rätt mäniskor, ingen köper en dvärj pudel till vakthund. Så varför skulle de som vill leka hjälparbetare passa som knekt.

 

Hittar inte länk nu men läste i någon utländsk skrift om en brittisk medborgare.

Han sökte till armén men fick avslag p.g.a medicinska skäl, så han sökte till FFL.

Väl där så var han efter fem år en av de högst dekorerade legionärerna någonsin.

Artikeln var väl dock mest skriven för att hans tvillingbror var officer i brittiska armén och någon hade fått en bild ihop på dom nere på Balkan.

 

Men för att sammanfatta så tycker väl iaf jag att man i brittanien missade en jävligt duktig soldat och jag är helt övertygad om att man missar duktiga soldater i svenska FM också.

 

edit:

han finns på wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Rowe_%28soldier%29

 

frågan är bara hur många fulkomligt odugliga soldatämnen som vpl försvaret producerat och hur många som blivit så mycket bättre om inte utbildningen slutat efter GU.

Link to comment
Share on other sites

ganska enkelt jag vet hur mycket tid signalist syslan tar, Har varit skytteslusk. de finns en många tjänster som kanske skulle bli bättre om de först utbildades till skyttesoldat, men efter som jag inte ägnat mig åt dem vet jag inte om de är så. koket ser jag ibland och de ser ut att kunna fylla ett 48 timmars dygn om de skulle göra sitt och ens bli dugliga skyttesoldater.

 

Speculatores.

 

Å andra sidan... När din stab blir anfallen - ska du slå ihjäl fiendens fordon med radion eller ska du slå ut det med ett P-skott.

Med ditt resonemang behöver man inte beväpna signalister över huvud taget. De kan ju ändå inte verka för de sänder radio precis HELA tiden...

Ska de kalla in personlig AK-understöd också när det hettar till? Är det inte bättre att man hjälpligt kan hantera de vapen som finns än att stå med skägget i brevlådan?

/m

Link to comment
Share on other sites

Det här med avhopp är ju egentligen inte ett problem i sig. Det är ju inte så att man rackar ner på diverse elitstyrkors grundutbildningar eftersom många hoppar av eller tvingas avbryta. Det måste ju först och främst sättas i perspektiv till hur många rekryter man har i förhållande till hur många befattningar man vill fylla. Det jag ser som det stora problemet är kanske främst att vi inte har tillräckligt många som påbörjar GMU och att de som går vidare inte stannar tillräckligt länge. Sen finns det ju olika anledningar till avhopp och det lär knappast finnas en patentlösning för alla typer.

 

Vad det gäller skador som nämns i första posten så kan ju ett alternativ vara att sålla hårdare vid rekryteringen. Men det är långt i från en garanti då tjänsten innebär en hel del ovana moment som gemene man knappast tränar på specifikt. Men en god allmänfysik hjäper naturligtivs. Det skulle dock innebära att ett redan magert rekryteringsunderlag krymper ytterligare. Det amerikanska systemet där man kan gå tillbaka och ansluta till en semnare kull verkar på pappret väldigt bra eftersom det ger dem som behöver lite extra tid till att låta kroppen vänja sig vid soldatlivet. Problemet är att man måste ha en förhållandevis stor utbildningsvolym för att systemet skall vara genomförbart. Annars risker man att varje utbildningkull antingen är för liten för att vara effektiv eller att de rycker in så sällan att det inte är praktiskt genomförbart att backa tillbaka. Om inte något radikalt sker antalet inryckande mångdubblas så känns det som att enda sättat att få en sådan volym är att centralisera all GMU för hela landet, något som jag vet att det finns delade åsikter om här på brädan.

 

Vad det gäller folk som hoppar av av psykiska och sociala skäl så är det återigen inte nödvändigtvis något rak igenom negativt. Lite raljant så kan man säga att en del blir besvikna på att man efter två veckor fortfarande inte fått köra stridsvagn och andra upptäcker att man inte reformera försvarsmakten till en icke-vålds institution över natten. Oavsett så är det till viss del en oundviklig verklighet när man med reklam försöker att få fler att söka GMU. Ska man vidga sin målgrupp för att hitta nya begåvningar så riskerar man också att hitta folk som inte riktigt hade rätt bild av vad man sysslar med. Så det är en avvägning man får göra när man gör sina kampanjer. Att det sedan finns folk som vill göra GMU, vet vad det innebär men som inte riktigt klara av det är också ett problem men som är väldigt svårt att avvärja. Det är helt enkelt något man måste få upptäcka allt eftersom.

 

Det jag personligen skulle vilja se, utöver återinförd värnplikt som rekryteringbas, är:

 

1. Bindande kontrakt att genomföra GMU. Oavsett hur snälla instuktörerna är så är det ofta en stor omställning att bo på en ny plats, dela logement, inte få klä sig som man själv vill, inte få stå och gå som man är van och så vidare. Jag vet hur många, mig själv inräknad, som ville hoppa av under första månaden av värnplikt. Men det är när man tagit sig över den pucklen som man verkligen vet om man passar. Att låta folk ge upp för tidigt är att göra samtliga inblandade en otjänst. Att man dessutom "sitter i skiten" tillsammans kan göra under för att jobba som en grupp och peppa varandra.

 

2. Centraliserad GMU i tre månader med med möjlighet att gå tillbaka ett steg vid skador eller dylikt. Centraliseringen ger stordriftsfördelar och det utspridda inrycket gör att man får en jämnare beslastning. Fokus på att befästa fysisk status, enskilda soldatfärdigheter samt grupps fältvana. Eventuellt även grupps strid. Ingen skyddsvaktsutbildning då det är ett förhållandevis komplext moment som både sätter de enskila färdigheten på prov samt lägger på ett moment av juridik som komplicerar saker. När man är klar samt godkänd på fysiska tester och färdighetsprov så finns det sedan ett gott underlag för att se var man skulle passa bäst som soldat och man kan då söka var man vill göra KMU.

 

3. Efter genomförd och godkänd GMU så får man genomföra KMU motsv. på det förband och typ av befattning man är intresserad av. Detta naturligtvis i mån om plats och behov av att fylla tjänster. Populär platser kommer kräva högra betyg/vitsord. Om man väljer KMU är även denna bindande i ytterligare 3 månader. Där får man dels fortsätta att öva enskilda färdigheter och öka på med grupps färdigheter tillsammans med andra KMU-soldater, dels bekanta sig med det aktuella förbandetsverksamheter. Här får man ta beslutet vilken eller vilka befattningar man är intreserad av vid anställning samt få en introduktion i vad tjänsten innebär. Detta med syfte att i slutet av sin KMU kunna deltaga i en fältövning på en tänkt befattning i grupp/pluton med anställda soldater och befäl. Det sista för att del som rekryt få känna på hur tjänsten ser ut under mer fältlika förhållanden, ge chefen ett slutgiltigt beslutsunderlag och om anställning blir aktuellt redan vara bekant med sin grupp.

Edited by LoveMachine
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Om man ser till att det skulle vara ett civilt jobb du tog istället så har du ju även där en viss uppsägnings tid, sen är det nog bra på flera andra punkter med dels tänker kanske rekryterna till en gång till innan om de verkligen tror att detta är nått för dem innan de söker för när de är inne finns ingen återvändo. Detta gör att platser för andra lämpade som kanske skulle blivit utsållade öppnas vilket ger fler färdiga soldater i slutändan. Samt att de som tvekar halvvägs stärks genom att de kanske för första gången i sitt liv har genomfört något som de anser som riktigt jobbigt.

 

Samt allvarligt talat det handlar om 3 månader det är ju en piss i havet om du har gått i skolan i 13år och sen med glad min gå till samma arbete i 45år efter det.

Link to comment
Share on other sites

 

jag har förstätt att man lägger till en vecka för att kunna ta början lite mildare och därmed motarbeta fysiska och psykiska problem/chocker.

 

Borde inte detta vara omvänt?

Vilka passar och vilka har valt yrket på "felaktiga" grunder.

När är det bäst att skjuta ut sig, efter en vecka när man märker att det här är inte vad jag trodde, var är all action?

En hel vecka och jag har inte fått skjuta KSP från höften en enda gång, tänk om det krävs att jag går den länga vägen och faktiskt lär mig bita ihop.

 

FM når idag inte ut till den breda massa som behövs för att med adekvat personal fylla förband.

De som söker måste få rätt perspektiv från dag 1.

Soldatyrket är speciellt, du tränar för en uppgift som är att i absoluta förlängningen är att ta stryk och ge stryk.

You don't win a war by dying for your country. You win a war by making the other poor dumb bastard die for his

Kanske lite hårddraget citat från allas vår favorit men det ligger mycket i detta.

 

Vi fokuserar mer på avhoppen än på frågan hur vi skapar en bredare bas av kandidater, avhopp kan vara ett tecken på att folk får upp ögonen för sanningen att de inte har det som krävs.

Redan på den onda tiden hoppade folk av sina då vid mönstringen givna utbildningar, men det var inte ett problem då det kunde fyllas på med en överkapactet på utbildningsplatser.

 

Bättre att Lasse hoppar av i Eksjö än under pågående blydebatt på rälsmålsbanan utanför MeS (eller annat semesterparadis).

Men man måste naturligtvis hitta en mer "motiverad" person som ersätter Lasse direkt efter han byter karriär, där ligger problemet.

 

Avskaffande av plikten är den största clusterf**k som KiRgsmakten gått med på, och då talar vi om organisationen som gav oss PRIO.

Det är mycket att lära.

Hur man klär sig, varför man klär sig, vad gör ont, hur känns det att vara utmattad.

Trötthet och smärta förvandlar många till vrak, ju tidigare i utbildningen du lär känna dig själv och hur du påverkas av denna stress desto bättre chans har du att lära dig hantera detta.

Det är tufft att bära med sig allt du behöver för att kunna lösa uppgifter under en vecka i fält, men om du tidigt lär dig hantera detta blir det enklare att hantera detta i kombination med att någon är på rödsidan av leken.

Många har inte den grundläggande kunskapen som behövs, tex skoskav är övergående, stenar med cocktailsvärd heter igelkott.

 

Kontentan är det måste vara tufft, avhopp sker, har alltid skett, kommer alltid ske.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

ganska enkelt jag vet hur mycket tid signalist syslan tar, Har varit skytteslusk. de finns en många tjänster som kanske skulle bli bättre om de först utbildades till skyttesoldat, men efter som jag inte ägnat mig åt dem vet jag inte om de är så. koket ser jag ibland och de ser ut att kunna fylla ett 48 timmars dygn om de skulle göra sitt och ens bli dugliga skyttesoldater.

 

Speculatores.

 

Å andra sidan... När din stab blir anfallen - ska du slå ihjäl fiendens fordon med radion eller ska du slå ut det med ett P-skott.

Med ditt resonemang behöver man inte beväpna signalister över huvud taget. De kan ju ändå inte verka för de sänder radio precis HELA tiden...

Ska de kalla in personlig AK-understöd också när det hettar till? Är det inte bättre att man hjälpligt kan hantera de vapen som finns än att stå med skägget i brevlådan?

/m

 

jag tror du säljer skyttesoldaten lite billigt. sysslan är ju trotts allt även en specialitet i sig. pskott och de personliga vapnet är en sak. men skyttesoldaten behöver vara bra på så mycket mer.

Link to comment
Share on other sites

 

Vad menar du med att "hinna med allt" under endast 3 månaders GMU?

hinna med allt som man ska göra under GMU. för vad jag förstått så vill dom förlänga pga tiden inte räcker till.

 

jag menar inte att man ska klämma in massa annat då schemat redan verkar pressat.

 

Håller med där. Man ska hålla sig till enbart grunderna och nöta dem hårt, allt annat får komma vid fortsatt utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...