FV_specoff Posted June 10, 2013 Report Share Posted June 10, 2013 Hej När jag tittade på HKH prinsessan Madeleines bröllop så upptäckte jag något konstigt (enligt mig). Alla (utom vad jag kunnat se två) flygvapenofficerare hade sabel istället för den traditionella stickerten. Först tänkte jag måste ha sett fel, då dubbelkollade jag. Icke, officerare från LSS, F 17 och F21 hade sabel och gjorde stor salut. De har dagtjänsttecken m/38 istället för dagbricka, så de kommer utan tvekan från FV. Min andra tanke är att det kanske är något speciellt med kungliga bröllop, men då jag kontrollerade denna tes med HKH kronprinsessan Viktorias bröllop så hade FV officerarna Stickert och gjorde en vanlig honnör. Bild exempel: http://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/Images/id_30520/scope_0/ImageVaultHandler.aspx Se filmen: Har man ändrat UniBest 2009 kap 4 nyligen eller? Jag hittar varken någon 1.6 version på forsvarsmakten.se eller på emilia. Är det någon som vet om Stickerten är avskaffad och även FV officerare nu skall bära sabel under parad? (referens till skrivelse/order uppskattas) Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted June 11, 2013 Report Share Posted June 11, 2013 Korrekt, FV-officerare bär numera Sabel (kavalleri-varianten tills dom fått en egen). Skrivelsen kommer jag inte ihåg vart jag såg dock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Täcknamn: Storken Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 (edited) "5.14.1 Allmänt Sidogevär bärs av officer från OR‐6 i armén och marinen till trupp‐ och fältparaddräkter samt till hög‐ tidsdräktvidenskiltuppträdande ellerdå så särskilt anbefalls. Stickert bärs i flygvapnet.Vid FMHkpflj får sabel bäras enligt C Hkpflj bestämmande tilltrupp‐ och fältparaddräkt. Sidogevär förses alltid med portepé. • Vid enskilt uppträdande får sidogevär bäras till högtidsdräkt. • Sabel/stickert får ej bäras till mässdräkt men får medföras. • Sabel/stickert läggs av vid samkväm inomhus." Edited June 12, 2013 by Täcknamn: Storken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Sabelavund, snabelavund. Samma sak 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 "5.14.1 Allmänt Sidogevär bärs av officer från OR‐6 i armén och marinen till trupp‐ och fältparaddräkter samt till hög‐ tidsdräktvidenskiltuppträdande ellerdå så särskilt anbefalls. Stickert bärs i flygvapnet.Vid FMHkpflj får sabel bäras enligt C Hkpflj bestämmande tilltrupp‐ och fältparaddräkt. Sidogevär förses alltid med portepé. • Vid enskilt uppträdande får sidogevär bäras till högtidsdräkt. • Sabel/stickert får ej bäras till mässdräkt men får medföras. • Sabel/stickert läggs av vid samkväm inomhus." Det där torde vara den gamla skrivningen i UniBest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Täcknamn: Storken Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 "5.14.1 Allmänt Sidogevär bärs av officer från OR‐6 i armén och marinen till trupp‐ och fältparaddräkter samt till hög‐ tidsdräktvidenskiltuppträdande ellerdå så särskilt anbefalls. Stickert bärs i flygvapnet.Vid FMHkpflj får sabel bäras enligt C Hkpflj bestämmande tilltrupp‐ och fältparaddräkt. Sidogevär förses alltid med portepé. • Vid enskilt uppträdande får sidogevär bäras till högtidsdräkt. • Sabel/stickert får ej bäras till mässdräkt men får medföras. • Sabel/stickert läggs av vid samkväm inomhus." Det där torde vara den gamla skrivningen i UniBest. Då finns det en nyare än den som ligger på hemsidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts