Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Är det som vanligt så ställde säkert fmv och fm så mycket egna konstiga krav att det inte kom med några andra västar "från hyllan" utan det blev specialsytt direkt.

Misstänker att det ligger lite prov-ex på västar inlämnade från andra tillverkare och skräpar i någon källare på mss eller liknande, men hur dom ser ut vette f-n

Jag vet att under min värnplikt på IB,2 94-95 så var det en försöksväst ute som en soldat provade lite samt en kadett hade en försöksmodell till SS 2000. Kommer inte ihåg så mycket hur västen såg ut mer än att det var hel mesh-rygg och en skyddsmask ficka integrerad på vänster sida/rygg.

Jag vill minnas att det dela var med några av Recons andra västar i bl.a M/90 camouflage. Iallafall fanns det lite löst med sådana tillbehör kvar på F7 efter att SV2K var antagen.

Jag såg en Israelisk väst och några andra som jag tyvärr inte kommer ihåg vem/vart som tillverkat. Jag vill minnas att den Israeliska var mer chestrig än väst.

Jag skall se om jag kan hitta på lite fakta i detta..

• Forumsledning

FJS-västen fanns ju innan Stridsväst 2000. I klassisk FJS/Sacci utförande likt Saccis FJS-ryggsäck under 90-talet med metallspännen och läderband.

http://www.sacci.se/public/mallar/standard.asp?sidid=63&lang=swe&strwebb=/public

overlevnadsvast..stor.jpg

Populärt bland HV och andra som kunde nyttja alternativ utrustning, bla från Militaryshop var den Sydafrikanska SADF M83 Assault Vest i ljusbrunt.

Sedan kom en billig miltec i grönt runt 7-800kr vill jag minnas runt 1997-1998. Numera betydligt billigare.

1563127_110306221921_8448a.jpg

Snigel hade ju ett par västar och även chestriggs på försök i slutet på 90-talet, Recon-västarna.

Lite äldre trådar med Stridsväst-diskussioner

http://forum.soldf.com/topic/3512-sadaf-vaesten/

http://forum.soldf.com/topic/6867-stridsvaest-2000/

• 4 weeks later...

Är det som vanligt så ställde säkert fmv och fm så mycket egna konstiga krav att det inte kom med några andra västar "från hyllan" utan det blev specialsytt direkt.

Misstänker att det ligger lite prov-ex på västar inlämnade från andra tillverkare och skräpar i någon källare på mss eller liknande, men hur dom ser ut vette f-n

Jag snackade lite med en kille från Snigel Design för ett tag sen, och det var det som mer eller mindre hände. Allt var redan förspecat innan, så det var inga andra försöksvästar som ens hade en chans under testperioden fastän SV2000 är sämst i allt.

I sann FMV anda...

Kan bekräfta att det ligger lite västar och skräpar i förråd.

Hittade bla en pall med något som såg ut som västarna man kunde se på swat och sas folk i början av 90-talet, i blandade färger.

I pallen brevid låg en uppsättning lika gamla amerikanska kroppsskydd.

Dessa var i woodland-cammo och liknade utrustning som man kunde se i filmer som ''heartbreak ridge'', den eran typ.

Anledningen till att jag besökte just detta förråd, var att fm-log hade spritt vår utrustning över halva sverige efter nbg08's slutövn, och vi fick åka runt och leta efter den.

Detta var innan centralförrådets tid.

Tittade inte närmare på vilket märke västarna hade, men konstaterade att de inte var "up to date".

F*n Bushman sådana fynd ska dokumenteras och visas upp för oss andra geardos:-).

Jag fundera på om man skulle kontakta FMV och fråga om de har bilder på de andra försöksvästarna.

Men det kommer andra viktigare saker emellan hela tiden.

Jag fundera på om man skulle kontakta FMV och fråga om de har bilder på de andra försöksvästarna.

Det föreligger nog en viss risk att FMV också har viktigare saker för sig.

F*n Bushman sådana fynd ska dokumenteras och visas upp för oss andra geardos:-).

Och du tror inte jag har tillräckligt lång lista med internet-tokerier hos både civila och militära myndigheter, för att bättra på det med bilder inifrån ett skyddsobjekt?

Kan väl bara säga att man fick vibbar av slutscenen i ''indiana jones och den försvunna skatten'' i det förrådet.

Antagligen hade du annat för dig där nere än att ta kort. Sen att det var på ett skyddsobjekt gör ibte saken bättre direkt.

Bara för att så mailade jag FMV så får vi se vad man får för svar:-D.