Jump to content

Rekrytering HV-U

ollevarm

Recommended Posts

Hur skulle ni vilja säga att det är lättast att hitta undomar som är intresserade av Ungdomsverksamhet. Vilka är era erferenheter?

Vi i Växjö HV-U har provat en rad olika strategier och tycker att det har gått ganska bra. VI har provat, mun till öra mellan ungdomar. VI har kört saker på stan vid stadsfestivaler: Men vi vill växa ännu mer och underar du om ni har några bra idéer.

De upplevelser jag har haft av olika rekryteringsformer är:

Mun-öra: blir få, men i de flesta fall motiverade ungdomar som kan tillföra saker till verksamheten, kräver dock att man har en tillräckligt stor organisation från början så det finns personer som kan rekrytera tillräckligt med nya.

Brevutskick->prova-på-tillfälle: på prova-på-tillfället kan man vänta sig en bataljon med ungdomar, första och andra utb tillfället ett kompani,två månader sedan en pluton. Kanske inte riktigt de storlekarna på personer, men poängen är att det urvattnas med folk fort. Vänta kanske en månad efter prova-på-tillfälle med pårustning, annars får man ett helvete med att jaga ungdomar som gått under jorden med sina uniformer efter att de slutat. Det finns fortfarande motiverade och bra ungdomar bland dem, men de sticker ut.

Skolbesök: Vi i Uppsala gjorde för två år sedan två skolbesök, vilket resulterade i två styck ungdomar. Dock är båda två fortfarande aktiva och LK1:or. Bör absolut ej genomföras på grundskolor, vi blev omringade av elever i åk 7 när vi gjorde besök på grundskola, de som vi fick rekrytera reagerade på det genom att hålla sig undan från oss. Vid besök på gymnasie, se till att det inte är på en temadag när en massa annat händer, lätt att man försvinner i mängden annars.

Tjata på soldater i HvBat: Svalt engagemang, knappt någon ungdom som har kommit på oss den vägen.

Hoppas det kan vara till nån hjälp :)

Vi i sannahed hemvärnsungdom (örebro) har nästan uteslutande kört på kompisrekrytering, med goda resultat. Vi har haft som mål att varje ungdom ska rekrytera minst två kompisar varje år! Och vi hade som mest 2010/11 cirka 100 ungdomar.

Vi har även två ungdomar som gått yrkesinformatörs utbildningen (jag är en av dom), vi brukar delta på rekryteringsevenemang där hemvärnet eller andra delar av FM rekryterar. Dock har detta inte gett så många ungdomar, men många rekryter till den lokala GMUn.

Brevutskick till nya 15 år fyllda + rekryteringsdag där man visar upp fancy shit som GN1, ryssen(?), radio, vapen(ak5,ak4, G22), stridsvästar, förläggning etc etc. Men som ni redan gör, stadsfester etc. Ha en skylt med tydlig text "Ungdom i försvarsmakten? Är du 15 år?" tex.

Att rekrytera på skolor är skit, random partytält mitt på stan är också skit.

Oki så hur många ungdommar ligger ni på nu? Var det svårt att få folk och stanna eller hade ni inte instruktörer så det räckte?

Vi har haft en nedgång under 2012, på grund av dödsfall inom befälslaget (cancer), instruktörer som flyttat/slutat samt ett stort generationsskifte bland ungdomarna. halva verksamheten år 2010 var ungdomar födda 91-93, och dessa är nu i princip borta. Allt detta ledde till ett stort tapp från 100 ungdomar (aktiva 40-50) till cirka 30 (aktiva 15).

Nedgången har nu vänt med en ny generation ungdomar som trätt in i verksamheten (95-98), samt ett nytt tillskott med instruktörer. Så man kan väl säga att höjdpunkten låg under 2010, då vi kunde vara 45+ ungdomar och 9 instruktörer på samma övning. Med den mångfalden kunde vi skapa otroligt roliga och lärorika övningar. Målet nu är att hamna på samma nivå igen.

Och ang. rekrytering så har vi i Örebro kommit fram till att kompis rekrytering är den mest framgångsrika metoden. Men det betyder inte att man skall stirra blint på en metod, alla typer är så klar välkomna. Dock har skolor aldrig varit aktuellt, då många skolor i örebro har "uniforms förbud" pga högt antal nysvenskar med potentiell traumatisk bakgrund.

Det var mina tre ören.

Källberg

@Källberg: som du säger är kompisrekrytering en väldigt bra metod, dock kräver det att man har tillräckligt högt grundmedlemsantal för att det skall fungera effektivt.

Ang. "uniforms förbud" på skolor måste jag börja med att jag respekterar skolledningarna för deras beslut, men det känns allvarligt talat som lite bullshit. Kan ge mig fan på att det är fler som har problem med att se polisbilar och poliser i uniform än personer i M90 (räknar då slät M90, inte soldater taggade på inbrytning understödda av CV90), men är det nån som säger att lösningen på att få dem att komma över sina traumatiska upplevelser vad gäller polisen genom att de inte ska se dem? Skulle inte lösningen kunna vara samma för FM? Att ungdomar får veta att målsättningen inte är att mörda i förlängning för diktaturens förtryck, utan för att kunna skydda fri och rättigheter i det demokratiska samhälle vi lever i?

Sådär, fick man skriva av sig också :)

• Like 1

När det gäller "Uniforms-förbud" så är min erfarenhet att det handlar mer om den lokala skolperonalens inställning till militärer som avgör, inte ungarna. Jag jobbar själv i skolans värld och har mycket blandande erfarnheter. Jag provade skolbesök även i Växjös "invandrarskolor" och det gick utmärkt. Jag hade med mig ungdomar i uniform och mötena var kul. Utslaget var dock bristande så jag tror att mun till mun metoden är den bästa.

Brevutskick till målsman efter utdrag ur kommunens register över 15 åringar.

Facebook ads.

Kompis rekrytering.

Det är väl de huvudsakliga punkterna vi rekryterar folk på, däremellan deltar vi i allmäna aktiviteter men detta är i huvudsak för att synas och sprida info till övrigt folk.

Se sedan till att ha en rolig och utvecklande verksamhet så kommer folket av sig självt, nästan.

Oki Men vad baserar du dessa erfarenheter på?

Använd citera.

Egna erfarenheter såklart. Vi försökte rekrytera på en skolan back in the day, 200 elever, 0 rekryterade. Party tält på stan, befolkning 150 tusen, 0 rekryterade. Du ser ju statistiken. Bättre att skicka brev till alla 15 åringar eller att gå på stadsfester där alla tonåringar samlas. Varför det inte funkar på skolor vettifan, men vi har ingen bra erfarenhet av det iaf.

Jag undrar vad det är som gör att skolbesöken är så ineffektiva, andra tillfällen när man står i uniform och pratar om verksamheten funkar ju faktiskt.

Kompistrycket att "det där är ju jätteknepigt och konstigt" kan ju inte va hela delen, eftersom många går fram och pratar med en.

Skolbesök motsv beror ju helt och hållet på vad man har att komma med.
En okänd person som står och berättar om en lustig fritidsverksamhet där man inte "blir någonting" utan det är bara en rolig aktivitet är inte så jätteintressant, därför så måste man göra det intressant med bilder och filmsekvenser samt så måste man ha en attraktiv verksamhet.
Sen ska man inte räkna med att folk kommer på löpande band bara för att det går ett par hundra elever på skolan, procentuellt så är det ett väldigt litet antal som faktiskt ansluter till verksamheten om man räknar till hur många man försöker nå.

Skolbesök och deltagande i allmäna aktiviteter är det väldigt svårt att rekrytera på, men chansen är desto bättre att få sprida budskap genom dessa.

en annan aspekt är hur många deltagare/medlemmar man söker, det är svårt att starta en verksamhet från scratch med målet att ha 20 deltagare, ribban bör vara lägre och höjjas vartefter, men samtidigt som man kanske har ett högre medlemsantal och en något fungerande rekryteringsverksamhet så kommer man troligtvis ha också ett större antal avhoppande.

Den militära ungdomsverksamheten är extremt svår att rekrytera folk till.