Jump to content

testdagens fyskrav

Recommended Posts

"Ni har valts ut för att gå vidare i processen och kallas härmed till en testdag där ni kommer att genomföra intervjuer, hälsoundersökning och fysiska tester."då är frågan vad de här testerna går ut på och vilka krav som finns på respektive moment.

Edited by Biowaste

gjorde beep-test och multitesten för drygt 7 veckor sen. Man ska ligga runt 250-270 poäng i Multitesten och sen beror det på vilken befattning man har när det gäller Beep-test. Från 7:1 - 9:1 är kraven för anställning. Jag hade 255p och 7:4 i Beep-test, utan att ta ut mej...

tack! mitt problem är att jag är gammal och fet. lägger mitt hopp till min enorma envishet... har aldrig gjort beep-test. hur går det till och hur tränar jag bäst inför det?

Man står på en startlinje i gympasalen. När det piper så springer man över till en "vändlinje". Man ska hinna fram till linjen på andra sidan innan det piper igen. När pipet väl kommer så är det bara att börja kuta tillbaka till starten.

Med gämna mellanrum så kommer tempot öka så man får mindre och mindre tid på sig att hinna till den linjen på motsatt sida.

// 5020 Weiström

• Like 2

tack! mitt problem är att jag är gammal och fet. lägger mitt hopp till min enorma envishet... har aldrig gjort beep-test. hur går det till och hur tränar jag bäst inför det?

Hur länge har du kvar tills testdagen? Om det är bara några veckor kvar så är det ingen större ide´ att börja att "tok" träna.

Om det är några månader kvar så skulle jag rekomendera att börja köra flås-träning, allt från löpning till rodd tre ggr i veckan. Två till tre pass på gym a en timma vardera är nog inte helt fel heller. Dela in styrke-träningen, dag 1 rygg,ben dag 2 axlar, mage dag tre bröst, armar. Inga "kärring" vikter utan fläska på litegran så du orkar ca 6-8 reps a 3-4 set.

Men som sagt, är det ganska snart du ska på testdag så kanske det inte är någon större ide´ att börja träna vid detta laget.

Hur länge har du kvar tills testdagen? Om det är bara några veckor kvar så är det ingen större ide´ att börja att "tok" träna.

Om det är några månader kvar så skulle jag rekomendera att börja köra flås-träning, allt från löpning till rodd tre ggr i veckan. Två till tre pass på gym a en timma vardera är nog inte helt fel heller. Dela in styrke-träningen, dag 1 rygg,ben dag 2 axlar, mage dag tre bröst, armar. Inga "kärring" vikter utan fläska på litegran så du orkar ca 6-8 reps a 3-4 set.

Men som sagt, är det ganska snart du ska på testdag så kanske det inte är någon större ide´ att börja träna vid detta laget.

På "några veckor" kan du åtminstone få lite flås skulle jag säga. Kör intervallträning är mitt råd.

Tack för svaren. Jag grejar 10 armkrok, 20 armhävningar och 10 situps utan mothåll. Allt utan att ha tränat på tre månader. Jag är mest oroad för springandet. Testet är 26 januari och jag springer varannan dag. Hoppas det räcker. Vet ni hur många armhävningar osv man ska klara?

Om testserien ser ut ungefär som 2008:

Så är det bra för testresultatet om du kan prestera 50 eller fler armböj, motsvarande antal situps, kan hoppa 30 cm rakt upp vid stående höjdhopp (och landa stabilt!) samt att du minst klarar 30 sekunders räckhäng med krokade armar.

Springer du milen på runt 50 minuter klarar du sannolikt beep-testet.

För mig (medelålders samt 105 kilo) räckte det för att nå 8-8 där testet avbröts då.

Intervallsträning hjälper sannolikt till att öka muskelstyrkan och syresättningen något innan testdagen.

Skadar förmodligen inte att prova beep-testet hemma någon gång innan, ljudfil för den stegrande takten är sök och nedladdningsbar på nätet om du vill ha den stimulansen.

Träna inte för ofta eller för hårt vid enskilt tillfälle nu, vore tråkigt att behöva göra testerna vid senare tillfälle...

Lycka till

• 2 weeks later...

Man har 45min till multitestet betyder det att man får vila mellan momenten? Eller till och med i momenten? Grejar allt i testet på en ok nivå, men löpning är verkligen inte min starka sida... Kan hålla 9km/h i 3.7 km.... Kört?

kuriosa: finns bara två personer i Sverige som har klarat hela Beep-testet, 21-21.. Den ena är Gunde Svan iallafall, den andra vet jag dock inte :(

Om jag minns rätt, och fått det rätt berättat för mig, var det Sven Nylander. Historien sade dock inte om han gick på kokain eller ej.

Enligt Wikipedia är det Håkan Mild som har rekordet, men kan enligt andra källor vara från ett snarlikt, men annorlunda, test.

• 1 month later...

fick 7.8 beep och 383 på multitestet.

jag mailade efter ett tag och frågade om jag har möjlighet att göra om löpningen eftersom den gick dåligt (kravet var 9.1) och jag fick till svar att de återkommer efter att de fått registerutdraget från polisen.

men jag har inte hört något från dem sedan dess.

• 2 months later...

Jag lånar tråden lite då det ändå handlar om träning och löpning...

Vad är den totala vikten om ni har med er ALL stridsutrustning? 30 - 40kg?

Ska nämligen börja springa intervall nu till sommaren i en fin och brant backe med lika mycket vikt som den totala stridspackningen.

Mvh