Jump to content

Recommended Posts

Vi tar det här i omvänd ordning.

KS09 tror jag roterar ner i december.

När du rycker in beror på befattning, om du är vanlig skyttesoldat så är det kanske 4-5 veckor innan nedrotation. EOD tror jag redan har ryckt in. Först genomförs befattningsutbildning som alltså varierar i längd och de sista veckorna innan nedrotation genomförs kompanivis utbildning i det som alla skall kunna.

Antagningsbesked kommer någon månad innan inryck.

I vissa fall kommer exempelvis en plutonchef ringa upp dig och om han då vill ha med dig i sin pluton kan du få ett preliminärt besked av honom. Det är sällan detta ändras av SWEDINT, men det sker ibland.

Jag har också sökt och väntar otåligt.

Hur stor är chansen att komma med som Stf gruppch om man åker första gången?

Om du inte är yrkes-/reservofficer så är nog chansen rätt liten. Men är det inte många som sökt tjänsten så...

Du behöver inte alls va yof/rof för att få stfgrpch-befattning. Men däremot är det en klar fördel om du varit på tidigare missioner, men är det få sökande till just den lr att du vinner swedintlotteriet så är det inte omöjligt att du får den befattningen.

Känner en kille som gjorde lumpen som ksp-skytt, sin första mission som ksp-skytt och en andre mission som stfgrpch.

Har för mig att man får besked runt midsommar, har varit så förut när jag sökt iaf.

Du behöver inte alls va yof/rof för att få stfgrpch-befattning. Men däremot är det en klar fördel om du varit på tidigare missioner, men är det få sökande till just den lr att du vinner swedintlotteriet så är det inte omöjligt att du får den befattningen.

Känner en kille som gjorde lumpen som ksp-skytt, sin första mission som ksp-skytt och en andre mission som stfgrpch.

Har för mig att man får besked runt midsommar, har varit så förut när jag sökt iaf.

Jag vet att man inte behöver vara officer men precis som du säger så chansen inte så stort första gången...

Tidsaxel KS 09 - P 18

Vecka 321: "Ringvecka" P 18 OBS lokaler + telefoner 36 pers! - Ned tom plutch! Kv tis o ons

Vecka 324: Uttagningsbesked utsänds

Vecka 325: Utskick av uttagningsbesked och nej-svar

Vecka 343-349: GSU, Befutb, Stabsövning, Förbandsutbildning

Senast uppdaterat i januari så saker kan säkert ha ändrats.

• 2 weeks later...