Jump to content

Vad hände den 4-5/2-1981?


32LvTropp

Recommended Posts

Jag hade i egenskap av förbandsnämndsrepresentant under några dagar i början av februari 1981 varit på en konferens i Visby tillsammans med representanter för de andra förbandsnämnderna på Gotland, och diskuterat en del av de krav som en arbetsgrupp formulerat till värnpliktsriksdagen.

Konferensen slutade på eftermiddagen torsdagen den 4 februari 1981.

 

En värnpliktig chaufför hämtade mig efter konferensen i en 11-bil för vidare transport till KA 3.

På vägen upp berättade han att det var högsta beredskap på regementet och vad han förstått av befälens prat, även på de andra regementena på ön. Jag blev så klart nyfiken och frågade vad som var på gång, men han svarade att han hade inte mer info.

När vi kom fram till regemente så blev jag genast transporterad ut till en fast förberedd skarp eldställning och tilldelad skjutgräns och allt annat som hör till en tilldelad eldställning.

 

Därefter transporterades jag in till logementet och fick byta om till 59:an och ta på full stridsutrustning.

(Jag hade haft 60:an under konferensen (se bild längst ner i denna tråden).

Jag fick därefter hämta ut slutstycket (vapnet förvarades i skåpet utan slutstycke) och en hel massa 39B.

Sen fick jag hjälpa till att lasta skarp materiel på lastbilarna, bland annat skarpa stridsvagnsminor och en hel del annat som jag inte minns exakt vad det var förutom att det var gulmärkt, men vi fyllde fem lastbilar med diverse skarp materiel, och flera hade kört iväg tidigare till olika destinationer.

 

Jag frågade vad som var på gång och fick till svar att det var skarpt läge och samtliga regementen på Gotland samt hemvärnet hade grupperat på sina skarpa grupperingsplatser och Gotlandsroten var startberedd (eller i luften, minns inte helt säkert).

Jag frågade varför, men fick inget klart besked annat än att det var skarpt läge.

Att det gällde Sovjetunionen var liksom underförstått.

Hursomhelst, när lastbilarna var lastade och ivägskickade så kördes jag ut till min eldställning igen, och där stod jag och frös i åtskilliga timmar med ganska mycket adrenalin i kroppen och en stilla undran hur det här skulle sluta. Man känner sig ganska sårbar när man står vid kusten i ett värn och spanar ut över havet efter en annalkande sovjetisk invasionsstyrka.

Efter ett antal timmar så sänktes beredskapen och jag fick gå in i värmen, och senare så blåstes det hela av.

Vad jag undrar nu är vad det egentligen var som hände då?

Jag har letat på internet utan att kunna hitta någon information så därför kastar jag ut frågan här i hopp om att någon kanske tjänstgjorde just då, eller på annat vis har info om vad som egentligen hände då.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle jag verkligen uppskatta.

Det kan ju tänkas att det bara var en realistisk övning avsedd att kontrollera beredskapen på Gotland.

Men samtidigt så pågick det mycket jävelskap i Polen och Sovjet just vid denna tiden. Och senare framåt sensommaren kom ju Zapad-81.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske skall tillägga att jag inte vet säkert om de andra regementena och hemvärnet verkligen var mobiliserade, det var bara vad som sades mig, jag kollade aldrig sanningshalten i utsagan, och jag såg ingen anledning att göra det heller.

Om någon som tjänstgjorde på något av de andra regementena på Gotland vid den här tiden minns någon höjd beredskap just då så berätta gärna.

Det kan ju också tänkas ha varit en koll av KA 3:s beredskap, där det ingick i scenariot att Gotland var i högsta beredskap, vilket skulle kunna förklara de vaga svar jag fick när jag frågade vad som var på gång.

Men då tycker jag att det skulle meddelats oss när övningen var över.

Jag fick istället ett intryck av mycket hemlighetsmakeri och folk, även befäl, som inte riktigt visste vad som skedde.

Link to comment
Share on other sites

Vi genomförde ett antal "kuppövningar" under min GU, de påminde om det du beskriver.

Man stridslastade och utgångsgrupperade i närområdet runt regementet och hämtade skarp am, ofta avslutades det med att inneliggande årskull nedkämpade en begränsad luftlandsättning bestående av SAABmål..

 

Å andra sidan var det mer (kända) skarpa kränkningar till havs i början på 80talet än 92/93 så en skarp beredskapshöjning är inte heller otrolig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett vagt minne om en större ubåts-incident vid tiden innan U-137.

Dessutom var det inte något med en fartygschef som ville fly med man och allt, från någon hamn i baltikum.

En händelse som inspirerade Tom Clancy att skriva "jakten på röd oktober".

 

Var dock ett yt-fartyg man rymde med, stoppades inte långt från gotska sand ön, om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom var det inte något med en fartygschef som ville fly med man och allt, från någon hamn i baltikum.

En händelse som inspirerade Tom Clancy att skriva "jakten på röd oktober".

 

Var dock ett yt-fartyg man rymde med, stoppades inte långt från gotska sand ön, om jag inte minns fel.

 

Detta låter som Storozhevoy. Dess myteri skedde emellertid 1975.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_frigate_Storozhevoy

Edited by lampros
Link to comment
Share on other sites

Japp, myteriet på Storozhevoy var 1975, History channel har gjort en mycket bra dokumentär om det hela med, bland annat, autentiska svenska radarbilder. sök på The.True.Story.The.Hunt.for.Red.October på en fildelningssite nära dig.

 

Ah tackar!

 

Iom att jag numera är quizmaster på en lokal krog, är detta ett perfekt ämne att göra en fråga om tom clancy eller jakten på röd oktober.

Link to comment
Share on other sites

Iom att jag numera är quizmaster på en lokal krog, är detta ett perfekt ämne att göra en fråga om tom clancy eller jakten på röd oktober.

Råkar den krogen ligga på Vasagatan 7?

 

Nej.

Den befinner sig bakom en blå dörr och har en massa liknade krogar i många andra städer, runt om i landet.

Man gör väl inte sig till måltavla för alla stalkers, så lätt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...