Vildmannen Posted April 15, 2012 Report Share Posted April 15, 2012 Hipp hipp hurra! Idag den 15 april firar vi en pigg 60-åring http://sverigesradio...artikel=5064917 http://www.afgsc.af....sp?id=123297470 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted April 16, 2012 Report Share Posted April 16, 2012 BUFF = Big Ugly Fat Fellow , smeknamn på B52, räknas visst vara i tjänst ca 20-30 år till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 16, 2012 Report Share Posted April 16, 2012 Big Ugly Fat Fucker står det väl ändå för.. Om det finns ett flygplan som kan sägas vara en ikon för kalla kriget så är det väl B-52an. På något sätt så tycker jag mig, varje gång jag ser ett freds-tecken dessutom se en B-52.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted April 17, 2012 Report Share Posted April 17, 2012 även om bilden här är på en prototyp YB-52 får de mig att fundera på hur mycket den flygplanet har har förändrats fram till idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted May 9, 2012 Report Share Posted May 9, 2012 Jag tycker det är förvånande att man har dessa gigantiska flygplan av en modell där de nyaste exemplaren var byggda på 60-talet. Och att dessa ska vara kvar i tjänst till 2045... Hur pass over-engineered är dessa plan egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted May 9, 2012 Report Share Posted May 9, 2012 Jag tycker det är förvånande att man har dessa gigantiska flygplan av en modell där de nyaste exemplaren var byggda på 60-talet. Och att dessa ska vara kvar i tjänst till 2045... Hur pass over-engineered är dessa plan egentligen? Over-engineered? Det vi väl inte förrän dom tagits ur tjänst, och vi kan se hur mycket liv det är kvar i metallen vid det laget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted May 10, 2012 Report Share Posted May 10, 2012 Grattis får man väl säga. B-52 är ett av de plan jag skulle vilja se på nära håll. Kan ju inte säga att den B-52'an jag såg i Hanoi är lika imponerande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted May 11, 2012 Report Share Posted May 11, 2012 B-52 är ett av de plan jag skulle vilja se på nära håll. Inte om du befinner dig under den.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted November 25, 2017 Report Share Posted November 25, 2017 B-52 Emergency Landing: Flight Without A Tail Fin - 1964 Educational Documentary On 10 January 1964 a Boeing B-52H Stratofortress was being used to test buffeting turbulence effects on aircraft when the entire vertical stabilizer fin and rudder were unexpectedly ripped off. Amazingly the aircraft was able continue in controlled flight and after five hours Pilot Charles "Chuck" Fisher landed the crippled plane safely at Blytheville AFB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enigmatik Posted December 13, 2017 Report Share Posted December 13, 2017 On 9.5.2012 at 2:49 PM, darkjak said: Jag tycker det är förvånande att man har dessa gigantiska flygplan av en modell där de nyaste exemplaren var byggda på 60-talet. Och att dessa ska vara kvar i tjänst till 2045... Hur pass over-engineered är dessa plan egentligen? På 50 tallet hadde man ikke så avanserte beregningsmetoder på slik. B-52 skulle bare leve i 10år-, generasjonslengden den gang, Men flyet ble bygd i langt sterkere legeringer med økt tykkelse på platene. Dermed holdt ikke maskinen bare 10 år, men nærmere 100. Det til tross for at B-52 har vært i gjennom em lang periode i lavangrepsrollen, noe den heller ikke var bygd for. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted April 6, 2019 Report Share Posted April 6, 2019 http://airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2019/January 2019/Re-Engining-the-B-52.aspx Det tittas igen på ett byte av motorerna till B-52. En ny motor skulle kunna spara 25-30% bränsle och ge 40% längre räckvidd. Motorerna som är lämpliga att byta till är de som sitter i business-jets. I mars 2017 gjordes det en beräkning att det skulle kosta cirka 7 miljarder dollar att byta ut motorerna till B-52. En beräkning i början av 2018 gav en möjlig besparing av 10 miljarder dollar. USAF vill köpa en ersättning för var och en av de åtta TF-33s på alla sina 76 B-52s, eller cirka 608 motorer totalt (plus reservdelar). På samma sätt som på de befintliga motorerna, kommer de att vara inrymda i dubbla motorgondoler. Att ersätta varje motorgondols två motorer med en visade sig medföra för stora ändringar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted May 19, 2019 Report Share Posted May 19, 2019 https://www.thedrive.com/the-war-zone/28015/a-b-52h-nicknamed-wise-guy-becomes-the-second-to-ever-come-back-from-the-bone-yard En B-52 sätts i tjänst igen efter att ha stått på Davis-Mothan Air Force Base "boneyard" i Arizona sedan 2008. Detta sker tre år efter en annan B-52 kraschade på Andersen Air Force Base i Guam och ökar USA:s operativa B-52H-flotta till totalt 76 flygplan, det högsta tillåtna antalet enligt villkoren för START-avtalet med Ryssland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted July 28, 2020 Report Share Posted July 28, 2020 https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2020/07/26/in-a-future-usaf-bomber-force-old-and-ugly-beats-new-and-snazzy/ The Air Force had planned to keep its B-2s flying until 2058 but will instead retire them as the B-21 Raider arrives in this decade. Also retiring early will be the B-1B Lancer, which is the only one of the three bomber types that is no longer nuclear-capable. The Air Force proposes to eliminate 17 of its 62 Lancers in the coming year. Rather than retire it, the Air Force is planning to equip the Boeing (B-52) behemoth with new engines, new radar technology and other upgrades to keep it flying into the 2050s. It will be a “stand off” platform from which to launch cruise missiles and other weapons from beyond the reach of hostile air defenses. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted September 26, 2021 Report Share Posted September 26, 2021 (edited) https://www.key.aero/index.php/article/rolls-royce-wins-26bn-b-52h-re-engining-contract https://www.dailyadvent.com/news/28464d4ddf892534966ab551784d8a37-Rolls-Royce-Wins-US-Air-Force-Contract-Worth-Up-To-26-Bn Rolls-Royce får kontrakt att installera nya motorer till 76 st Boeing B-52H. Totalt 608 motorer skall köpas. Kontraktet är värt upptill 2.6 miljarder USD. Edited September 26, 2021 by vikingman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted January 26, 2022 Report Share Posted January 26, 2022 Måste snart vara dags för en ny rubrik? B-52 70 år //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 18, 2022 Report Share Posted February 18, 2022 Nu flyger B-52or i Sverige, igen. https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/02/svenska-och-amerikanska-flygvapnet-i-gemensam-ovning-over-sodra-sverige/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted June 10, 2022 Report Share Posted June 10, 2022 Något om de senaste uppgraderingarna och utvecklingen av B-52. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted July 4, 2022 Forumsledning Report Share Posted July 4, 2022 A Look Back At All The B-52 Variants As The Iconic Bomber Hits 70 With the legendary B-52 marking its 70th anniversary, here are all the versions of the bomber to have served the U.S. Air Force. https://www.thedrive.com/the-war-zone/a-look-back-at-all-the-b-52-variants-as-the-iconic-bomber-hits-70 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted July 4, 2022 Report Share Posted July 4, 2022 On 4/16/2012 at 7:46 AM, sleget said: BUFF = Big Ugly Fat Fellow , smeknamn på B52, räknas visst vara i tjänst ca 20-30 år till? Läst nånstans att USAF planerar att ha planet till år 2055... //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted October 22, 2022 Report Share Posted October 22, 2022 Några nyheter om B-52. B-52 kommer att ändra beteckning från B-52 H till B-52J eller K i och med motorbytet till Rolls-Royce F130 motorer. Radarn i nosen kommer att bytas ut till en variant AN/APG-79 som användes på Boeing F/A-18EF SuperHornet. Därmed försvinner "kindpåsarna" på nosens sidor som innehöll terrängföljande radar. De terrängföljande egenskaperna kommer att integreras i den nya radarn eller erhållas från Litening eller Sniper målpoddar. Det blir en ny cockpit anpassad för den nya radarn, motorerna och nya vapen som AGM-183 Air-launched Rapid Response Weapon, eller ARRW och ett nytt kärnvapen: Long-Range Stand-Off missile, eller LRSO. En besättningsmedlem försvinner. På bilder på det modifierade flygplanet ses två pucklar på ovansidan av flygkroppen vid vingroten. Boeings talesman vill dock inte avslöja vad de har för funktion. https://www.airandspaceforces.com/new-image-shows-how-b-52h-will-look-after-engine-radar-replacement/ https://www.airandspaceforces.com/b-52-will-get-at-least-one-new-designation-with-radar-engine-upgrades/ https://www.airandspaceforces.com/image-of-new-b-52-cockpit-shows-a-cleaner-layout/ 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted June 25, 2023 Report Share Posted June 25, 2023 Rolls-Royce Begins Testing of New F130 Engine for B-52 Stratofortress 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted May 9, 2024 Report Share Posted May 9, 2024 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.