Jump to content

B-52 Stratofortress 60...70 år


Vildmannen

Recommended Posts

Big Ugly Fat Fucker står det väl ändå för.. :-P

 

Om det finns ett flygplan som kan sägas vara en ikon för kalla kriget så är det väl B-52an. På något sätt så tycker jag mig, varje gång jag ser ett freds-tecken dessutom se en B-52..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag tycker det är förvånande att man har dessa gigantiska flygplan av en modell där de nyaste exemplaren var byggda på 60-talet. Och att dessa ska vara kvar i tjänst till 2045...

Hur pass over-engineered är dessa plan egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är förvånande att man har dessa gigantiska flygplan av en modell där de nyaste exemplaren var byggda på 60-talet. Och att dessa ska vara kvar i tjänst till 2045...

Hur pass over-engineered är dessa plan egentligen?

 

Over-engineered? Det vi väl inte förrän dom tagits ur tjänst, och vi kan se hur mycket liv det är kvar i metallen vid det laget.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

B-52 Emergency Landing: Flight Without A Tail Fin - 1964 Educational Documentary

 

On 10 January 1964 a Boeing B-52H Stratofortress was being used to test buffeting turbulence effects on aircraft when the entire vertical stabilizer fin and rudder were unexpectedly ripped off. Amazingly the aircraft was able continue in controlled flight and after five hours Pilot Charles "Chuck" Fisher landed the crippled plane safely at Blytheville AFB. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 9.5.2012 at 2:49 PM, darkjak said:

Jag tycker det är förvånande att man har dessa gigantiska flygplan av en modell där de nyaste exemplaren var byggda på 60-talet. Och att dessa ska vara kvar i tjänst till 2045...

Hur pass over-engineered är dessa plan egentligen?

På 50 tallet hadde man ikke så avanserte beregningsmetoder på slik. B-52 skulle bare leve i 10år-, generasjonslengden den gang, Men flyet ble bygd i langt sterkere legeringer med økt tykkelse på platene. Dermed holdt ikke maskinen bare 10 år, men nærmere 100. Det til tross for at B-52 har vært  i gjennom em lang periode i lavangrepsrollen, noe den heller ikke var bygd for.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

http://airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2019/January 2019/Re-Engining-the-B-52.aspx

 

Det tittas igen på ett byte av motorerna till B-52. En ny motor skulle kunna spara 25-30% bränsle och ge 40% längre räckvidd. Motorerna som är lämpliga att byta till är de som sitter i business-jets.

 

I mars 2017 gjordes det en beräkning att det skulle kosta cirka 7 miljarder dollar att byta ut motorerna till B-52. En beräkning i början av 2018 gav en möjlig besparing av 10 miljarder dollar.

 

USAF vill köpa en ersättning för var och en av de åtta TF-33s på alla sina 76 B-52s, eller cirka 608 motorer totalt (plus reservdelar). På samma sätt som på de befintliga motorerna, kommer de att vara inrymda i dubbla motorgondoler. Att ersätta varje motorgondols två motorer med en visade sig medföra för stora ändringar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

https://www.thedrive.com/the-war-zone/28015/a-b-52h-nicknamed-wise-guy-becomes-the-second-to-ever-come-back-from-the-bone-yard

 

En B-52 sätts i tjänst igen efter att ha stått på Davis-Mothan Air Force Base "boneyard" i Arizona sedan 2008. 

Detta sker tre år efter en annan B-52 kraschade på Andersen Air Force Base i Guam och ökar USA:s operativa B-52H-flotta till totalt 76 flygplan, det högsta tillåtna antalet enligt villkoren för START-avtalet med Ryssland.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2020/07/26/in-a-future-usaf-bomber-force-old-and-ugly-beats-new-and-snazzy/

The Air Force had planned to keep its B-2s flying until 2058 but will instead retire them as the B-21 Raider arrives in this decade. Also retiring early will be the B-1B Lancer, which is the only one of the three bomber types that is no longer nuclear-capable. The Air Force proposes to eliminate 17 of its 62 Lancers in the coming year.

Rather than retire it, the Air Force is planning to equip the Boeing (B-52) behemoth with new engines, new radar technology and other upgrades to keep it flying into the 2050s. It will be a “stand off” platform from which to launch cruise missiles and other weapons from beyond the reach of hostile air defenses.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

https://www.key.aero/index.php/article/rolls-royce-wins-26bn-b-52h-re-engining-contract

https://www.dailyadvent.com/news/28464d4ddf892534966ab551784d8a37-Rolls-Royce-Wins-US-Air-Force-Contract-Worth-Up-To-26-Bn

Rolls-Royce får kontrakt att installera nya motorer till 76 st Boeing B-52H. Totalt 608 motorer skall köpas. Kontraktet är värt upptill 2.6 miljarder USD.

Edited by vikingman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
  • henke changed the title to B-52 Stratofortress 60 år
  • 3 months later...
  • henke changed the title to B-52 Stratofortress 60...70 år
  • Forumsledning

 

A Look Back At All The B-52 Variants As The Iconic Bomber Hits 70

With the legendary B-52 marking its 70th anniversary, here are all the versions of the bomber to have served the U.S. Air Force.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/a-look-back-at-all-the-b-52-variants-as-the-iconic-bomber-hits-70

 

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 4/16/2012 at 7:46 AM, sleget said:

BUFF = Big Ugly Fat Fellow , smeknamn på B52, räknas visst vara i tjänst ca 20-30 år till?

Läst nånstans att USAF planerar att ha planet till år 2055...

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Några nyheter om B-52.
B-52 kommer att ändra beteckning från B-52 H till B-52J eller K i och med motorbytet till Rolls-Royce F130 motorer.

Radarn i nosen kommer att bytas ut till en variant AN/APG-79 som användes på Boeing F/A-18EF SuperHornet.
Därmed försvinner "kindpåsarna" på nosens sidor som innehöll terrängföljande radar. De terrängföljande egenskaperna kommer att integreras i den nya radarn eller erhållas från Litening eller Sniper målpoddar.

Det blir en ny cockpit anpassad för den nya radarn, motorerna och nya vapen som AGM-183 Air-launched Rapid Response Weapon, eller ARRW och ett nytt kärnvapen: Long-Range Stand-Off missile, eller LRSO. En besättningsmedlem försvinner.

På bilder på det modifierade flygplanet ses två pucklar på ovansidan av flygkroppen vid vingroten. Boeings talesman vill dock inte avslöja vad de har för funktion.

https://www.airandspaceforces.com/new-image-shows-how-b-52h-will-look-after-engine-radar-replacement/

https://www.airandspaceforces.com/b-52-will-get-at-least-one-new-designation-with-radar-engine-upgrades/

https://www.airandspaceforces.com/image-of-new-b-52-cockpit-shows-a-cleaner-layout/

1091955938_b52image-9.thumb.png.50a50d94a76524d9f0ca84a8b8a1963e.png

 B52-Cockpit.thumb.jpg.a382634028715af6e948467a8ab8dd88.jpg

  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...