dalkarl Posted May 3, 2003 Report Posted May 3, 2003 (edited) När jag gjorde min värnplikt vid Dalregementet skolades vi att använda svaret "Skall ske, Kapten" (motsv) vid tex avlämning och som svar till verkställighetsorder. Såvitt jag vet användes detta endast vid ett fåtal förband. Min fråga är om någon vet spridningen och om det är godkänt från HKV. Jag hittar inget stöd för detta i de nyare relgementerna (CerR 1-3 och FMR). Jag har gjort erfoderlig sökning på ämnet på forumet. Dalkarl Edited May 3, 2003 by dalkarl Quote
106 Posted May 3, 2003 Report Posted May 3, 2003 Har hört officerare tala om "Skall ske-regementet". Quote
Malaj Posted May 4, 2003 Report Posted May 4, 2003 Man trodde att man kunde allt... Senast jag lämnade av (och då var det mååånga år sedan sist...) svarade jag automatiskt "Skall ske, major!". Nu har jag kollat i mina gamla Örlogsböcker (men en spännvidd på 30 år) och där anbefalls kvittensen: "Ja, löjtnant!", typ. Men någon måste ha slagit in variant nr 1 i min skalle; kanske i Karlskrona? Det brukade finnas vissa olikheter mellan Örlogsstationerna/Örlogsskolorna. Vill alla vara bussiga och fråga sin farfar (motsv), så man slipper grunna sig fördärvad? Sedan såg jag en hänvisning till gamla AH 4. Någon som har den kvar? - - - - - Annars blir det som med de gamla fartygsartilleristerna: "Va, chefen?" -> :basker: Quote
Malaj Posted May 8, 2003 Report Posted May 8, 2003 Va' e're här? Finns det ingen på hela SoldFforum som vet hur man kvitterar en order? :basker: Quote
Malaj Posted May 8, 2003 Report Posted May 8, 2003 Hörbarhet 0:a "Även du, min Brutus". :( :basker: Quote
dalkarl Posted May 11, 2003 Author Report Posted May 11, 2003 Uppenbarligen tyckte ingen annan än oss att detta ämne var intressant. Själv så skall jag maila min gamla kn och fråga. Återkommer i ämnet. Quote
darkstar Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Själv har jag aldrig hört talas om detta! Jag är visserligen lite ny i gemet... till SoldF som vidgar mina vyer. Skall genast undersöka saken. Quote
111 SSK BAT Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Vi körde med lite olika varianter. Mest beroende på vad som skulle ske. Avlämning: Ja, kapten. Order: Kapten, Ordern är uppfattad, Kapten. Att vi använda en annorlunda svarsfras vid order tror jag berodde på att vår kapten på livkomp var utbildad i Usa och gjorde saker lite annorlunda mot de andra. Några officerare gillade det andra förstå ändra på det utan framgång. Skall ske är ju ett utmärkt sätt att undvika missförstånd. Ser fram emot att få en förklaring. Quote
Axial Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 (edited) Att kvittera en en order med "skall ske" är ganska bra tycker jag eftersom det då tydligare framgår att personen som fått en order verkligen förstått att han ska göra något. Att bara svara "ja" är lite luddigare. Det här med att kvittera order med "skall ske" brukar rendera en del skäll när vi dalkarlar åker på centrala FBU-kurser och motsvarande. Alltid finns det något befäl som gett sig i sinnet på att man skall svara honom med "ja" Det brukar aldrig fungera... OT: en annan egenhet för dalregementet är vilken sorts halt som används. Den som beskrivs i senaste "Formella Grunder" är den som förut kallades "lång halt" och var egentligen inte tillåten eftersom det i "AR 1" fanns en annan halt som benämndes "kort halt". Gissa vilken halt som användes av dalregementet ? Just det, den långa. Hur många överspänstiga och reglementstroende officerare tror ni har fått hjärnblödning när man marcherat på centrala kurser och gjort "lång halt" när andra gjorde "kort halt" ? Edit: lade till första stycket. Edited May 12, 2003 by Axial Quote
106 Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 Den långa halten är även kallad kavallerihalt, det är inget dalregementet var ensamma om. Den långa halten ser så mycket bättre ut, och är enklare att genomföra. Själv har jag fått lära mig båda varianterna, men det är ju bara att lyssna efter på vilken fot halt kommenderas (höger för kort halt, vänster för lång halt) och göra halt därefter. Quote
Fu Frippe Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 (edited) Jag fick lära mig: "JA, Kapten!" (motsv.) eller möjligen i fält "Uppfattat, Kapten!" Om halten: Vi kallade långhalten för "I 16-halt", så den är nog mer spridd än vad man tror... Men, som sagt, lyssna på vilket steg som halt kommenderas! Själv kör jag, (mest för att reta min HVPC), med: "Ordern är uppfattad och skall verkställas, Löjtnant!" :hvbasker: Edited May 12, 2003 by Fu Frippe Quote
Drow Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 skall ske används väl inte längre va? :basker: :basker: Quote
Guest MD650 Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Jag upplevde "Skall ske" under några plågsamma månader vid I 13 innan jag fick komma tillbaka till normalt förband där man kvitterade order med Ja! och grad. Quote
dalkarl Posted May 13, 2003 Author Report Posted May 13, 2003 Nu skall inte ämnet börja halta. Ämnet är bruket av "Skall ske". Trodde att Axial skulle komma ihåg historien om "Skall ske". Förövrigt skall man vara stolt över att få ha varit på Dalregementet, ett av få förband som faktiskt rekryterade lokalt, snittet var 70% från Dalarna (med omnejd). Men det är alltså ingen som vet om bruket? Quote
Recommended Posts