Jump to content

MÖP hamnar i finrummet


Vildmannen

Recommended Posts

Föredrar ordet stridspitt.

 

Vad är en militärt överintresserad person? En person som är fixerad av vapen, eller gillar att leva under mer disciplinerade förhållanden eller kanske en som samlar på materiell och spenderar all sin levande tid åt att vara soldat?

 

Dags för SOLDF.COM att ändra sin slogan till "Sveriges största forum för MÖPARE. Online sedan 2002."

Link to comment
Share on other sites

För mig:

 

stridspitt = rambo, kriga, prylar, macho

 

MÖP = intresserad av allt krig och militärt, fast utan att leva i det alltid. Läser mycket om historia, krig och materiel.

Link to comment
Share on other sites

För mig:

 

stridspitt = rambo, kriga, prylar, macho

 

MÖP = intresserad av allt krig och militärt, fast utan att leva i det alltid. Läser mycket om historia, krig och materiel.

Jo, men min uppfattning är att det är en ersättning av ordet stridspitt - och då utgår jag förvisso enbart från ett uttalande:

"Löjtnant Olle Håkansson ser dock risken att vissa som söker sig till försvaret framöver är personer med ett osunt stort intresse för militären. I en intervju i Svenska Dagbladet säger han: "Utmaningen blir att få rätt personer att söka. Vi vill inte ha några möpare, militärt överintresserade personer."

 

http://www.spraktidningen.se/artiklar/2010/10/mopare

Link to comment
Share on other sites

Det var den artikeln jag läste det första gången i. Så gissar att språkrådet har fått det därifrån, nog samma personer som hänger ihop.

 

Så, hur många här på SoldF har använt eller hört "möpare" förr?

Link to comment
Share on other sites

Det var den artikeln jag läste det första gången i. Så gissar att språkrådet har fått det därifrån, nog samma personer som hänger ihop.

 

Så, hur många här på SoldF har använt eller hört "möpare" förr?

Har aldrig hört ordet. Har bara läst det - på soldf.com:

 

http://soldf.spreads...roejan-A6666506

http://forum.soldf.c...g-till-moepare/

 

och så vidare.

Link to comment
Share on other sites

Ja, möpare hade väl kunnat vara plural. Men SvD har ju ovanstående förklaring. Och den syftar på "person", singular. Iallafall, jag tror att Språktidningen och Språkrådet är sammanflätade, så det använder den artikeln som grund för sitt nyord. Fast fel.

Link to comment
Share on other sites

För mig:

 

stridspitt = rambo, kriga, prylar, macho

 

MÖP = intresserad av allt krig och militärt, fast utan att leva i det alltid. Läser mycket om historia, krig och materiel.

Jo, men min uppfattning är att det är en ersättning av ordet stridspitt - och då utgår jag förvisso enbart från ett uttalande:

"Löjtnant Olle Håkansson ser dock risken att vissa som söker sig till försvaret framöver är personer med ett osunt stort intresse för militären. I en intervju i Svenska Dagbladet säger han: "Utmaningen blir att få rätt personer att söka. Vi vill inte ha några möpare, militärt överintresserade personer."

 

http://www.spraktidn.../2010/10/mopare

Vi vet inte om den gode löjtnanten blivit felciterad, det händer rätt ofta att journalister skriver fel.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag vilar mitt fall.

 

Om "jag vilar mitt fall" var en seriös översättning så var den riktigt dålig.

"I rest my case" är det man säger i en amerikansk domstol när man är klar med sin slutplädering och överlämnar fallet till rätten för bedömning.

I en svensk rättssal så säger man "och därmed överlämnar jag målet" (för rättens bedömning).

 

Och jag har heller aldrig hört ordet möpare använt som singularis.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört det från diverse folk som jag försökt dra in i HV. "Det är väl inte fullt av möpare? Du vet, såna där." Första gången jag hörde det var bedömt två år sedan och jag har uteslutande hört det från folk som a) är grundutbildade söder Dalälven b) är över 27 år och c) inte har varit i firman sedan vpl.

Link to comment
Share on other sites

När jag för första gången (15 år sedan?) hörde begreppet MÖP så fick jag det förklarat som att man på Högkvarteret använde MÖP för personer som var med i (alltför) många frivilliga försvarsorganisationer; jag vill minnas att det var fyra eller fler.

Link to comment
Share on other sites

Tidningen Språk gör lite som de vill. Från deras kommentarsfält där jag undrat om valet:

 

 

Inlagt av Språktidningens... fre, 12/30/2011 - 10:48

 

 

 

Det finns ytterligare pressbelägg på möpare men de flesta verkar på ett eller annat sätt kopplade till löjtnanten. Urvalet till nyordslistan är subjektivt, och även ord med begränsad spridning kan tas med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...