Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har varit på en del intervjuer och tester det senaste året men det är en grej som jag aldrig riktigt fått svar på och det är vad som händer efter tjänstgöring. Vad händer efter de där åren av tjänst och eventuell utlandstjänst. Kommer man få vitsord som fungerar i arbetslivet? Att säga att man hade gjort lumpen fungerade inte precis enligt mej. Erfarenhet i all ära men det ser ju inte arbetsgivaren först efter du har blivit anställd.

Posted (edited)

Då detta är ett helt nytt system så tror jag tyvärr att det kommer att ta en stund innan den civila marknaden förstår vad en tjänstgöring som anställd soldat innebär. Då menar jag att ett antal kullar med dessa människor måste komma ut till arbetsmarknadens förfogande. Så företagen hinner bedöma vad detta kan innebära. Vart finns vinsterna, om några, med att anställa dessa personer. Alltså kan denna fråga troligtvis inte få ett svar förens om 8 till 10 år. Jag själv hur ju arbetat inom försvarsmakten i ett antal år och nu arbetar jag för ett företag med ca 2000 anställda där jag är delaktig i våran rekryteringsprocess. Jag kan själv se hur väldigt få utav mina kollegor förstår att tyda militära vitsord och utbildningsbevis. Jag har sätt hur man har ratat personer med militär bakrund av den enkla anledningen att man inte kan referera till den utbildningen som de har genomgått. Nu spekulerar jag ju bara och jag vill inte på något vis övertala dig att inte ta en anställning som soldat. Själv tycker jag att min tid i försvarsmakten var den bästa i min yrkeskarriär fram tills nu. Jag har nog inte haft någon nytta av mina militära utbildningsbevis då jag har sökt arbete, men dessa utbildningar och erfarenheter har varit mycket viktiga för mig som person. Den tiden har ju hjälpt till att forma mig till den jag är idag. Det är väl på det viset som Försvarsmakten har hjälpt mig fram i karriären. Så jag tror att det i dagsläget är få till inga företag som ser en tidigare anställning i Försvarsmakten som en ren tillgång (såtillvida du inte är officer med en högre grad), däremot tror jag inte att särskilt många ser det till din nackdel på något vis.

Som sagt, nu spekulerar jag ju bara.

Men om du frågar mig, så säger jag. Om det känns rätt så gör det. Jag skulle inte vilja ha mina år ogjorda. Men om du förväntar dig att detta skall leda dig vidare till en civil karriär bör du nog tänka om.

Jag tycker det är viktigt att vi är ärliga i detta. Det vore förfärligt om personer tar en anställning som soldat. Arbetar i, säg åtta år, genomför ett par utlands tjänstgöringar bara för att bli besvikna när de hänger av sig uniformen.

Edited by Jikan
Posted

Roligt att du la ner tid om din synpunkt i det hela. =)

Själv tycker jag att min tid i försvarsmakten var den bästa i min yrkeskarriär fram tills nu.

Det är detta jag menar och vad många anser. Många jag träffar och ser tycker att lumpen var bland de bästa livserfarenheterna man kunnat ha. Så varför är det så svårt att få det på papper. "Att kunna vara samlad och organiserad under hög stress", tempoväxkling mm borde ju vara något som alla arbetsgivare vill ha.

Posted

Ja ha du är militärt utbildad! men då är du samlad under svår stress, du klarar av stora tempoväxlingar och svåra förhållanden under en längre tid. Dessutom har du nog ett par utlandstjänster under bältet vilket innebär att du är van att samverka med myndigheter på en internationell arena. För att inte tala om alla "people skills" du troligtvis besitter efter alla dessa möten och patruller bland civilbefolkningen. Med största säkerhet är du Ambitiös, lojal, en social kameleont och en hejare på att snabbt identifiera problem och att komma med en lösning... Nä riktigt så går det nog inte till. Istället kommer det en kille med en hel bibba med papper. på dessa står det följande.

Tidigare tjänstgöring

KS10 Samverkans ass

KS14 Stabs ass

FS 20 Skytte grp C

302. Skytte komp AS Skytte grp C (i två års tid)

Utbildningar

CMD 1 & 2

PSO O1

UNJOC

BISC

IOC

De flest här kan tolka vad grp C står för men inte ens det kan de flesta HR strategerna. Dessutom så sitter killen helt tyst framför intervjuaren och väntar. Han har lärt sig att han skall vara tyst för att visa sin överordnad respekt, bara svara på tilltal. HR strategen ser det inte riktigt på det viset dock. Kulturkrock? javisst. Som jag upplever verkligheten. Om det passar i ens liv för övrigt så säger jag kör. Du kommer att ha kul. Men min något pessimistiska syn på det hela väntar fortfarande på att bevisas som felaktig.

Posted

Har sökt en hel del tjänster som ja tycker verkar intressant inom fm men varenda gång så har det hela slutat med "Vi har haft många kvalificerade sökanden till den utlysta tjänsten och har efter uttagning bestämt oss för att gå vidare med andra sökanden"

I början kunde ja tänka mig att acceptera den otroligt låga lönen mot den utmaning som jobbet erbjuder som ni pratat om tidigare i tråden men efter att ha sökt tjänst på tjänst utan att ens komma till tester så ger jag upp, tycker kanske att dom kunde ta vara lite bättre på sökande eftersom dom onekligen behöver personal med tanke på all reklam på tv, radio osv. Är inte så att jag menar att man ska räkna med att få en tjänst bara för att man har sökt men dom kunde kanske spara ens info och höra av sig för intresse framöver.

Posted

Har sökt en hel del tjänster som ja tycker verkar intressant inom fm men varenda gång så har det hela slutat med "Vi har haft många kvalificerade sökanden till den utlysta tjänsten och har efter uttagning bestämt oss för att gå vidare med andra sökanden"

Har du sökt tjänster som du är kvalificerade för?

Tex om du vart skyttesoldat i lumpen så vore de rätt enkelt att bli just skyttesoldat. Har du dock varit tex tross och söker till jägare så blir det ju helt plötsligt mycket svårare. Antar enligt ditt användarnamn att du är amfibie av något slag. Amf1 söker just nu gamla värnpliktiga för hel- och tidvis(ca 35 dagar/året) tjänst. Tror det är tre sökdagar kvar. =)

Posted

Frågan jag ställer mig är vad som händer efter utbildningstiden i GMU och soldat/sjömansutbildningen. När man är färdigutbildad soldat/sjöman, exakt vad för typ av anställning kan man förvänta sig och exakt vad kommer man göra? Är det inte så att man, likt hemvärnet, endast kommer ha ett par dagar (eller veckor) per år där man utbildas och håller glöden varm medan man resten av tiden är vanlig civil? Det är ju knappast som ett vanligt 8-17 jobb, 5 dagar i veckan.

Utlandstjänst är en grej, men det är knappast det första man åker ut på efter avklarad soldat/sjömansutbildning. Officerer har ju sin roll inom utbildning och administration så där jag kan tänka mig att det liknar mer ett heltidsjobb. Men vanlig soldat..?

• 1 month later...
Posted
Frågan jag ställer mig är vad som händer efter utbildningstiden i GMU och soldat/sjömansutbildningen. När man är färdigutbildad soldat/sjöman, exakt vad för typ av anställning kan man förvänta sig och exakt vad kommer man göra? är det inte så att man, likt hemvärnet, endast kommer ha ett par dagar (eller veckor) per år där man utbildas och håller glöden varm medan man resten av tiden är vanlig civil? Det är ju knappast som ett vanligt 8-17 jobb, 5 dagar i veckan. Utlandstjänst är en grej, men det är knappast det första man åker ut på efter avklarad soldat/sjömansutbildning. Officerer har ju sin roll inom utbildning och administration så där jag kan tänka mig att det liknar mer ett heltidsjobb. Men vanlig soldat..?

Antingen kan du, efter GMU-HV (du är säkerligen välkommen efter annan GMU också), bli Hemvärnssoldat och göra 8-dagars övning per år.

Eller så kan du söka anställning som GSS/T, alltså tidvis tjänstgörande soldat. Då får du efter din GMU en befattningsutbildning som, så som jag har förstått det, är mellan 7-10 månader beroende på befattning. Under denna utbildning är du heltidsanställd soldat. Efter den utbildningen, när du är utbildad soldat, kommer du jobba ca 30-40 dagar per år där du vidareutbildas och övas inom ditt förband, övrig tid jobbar du civilt. Om ditt förband får i uppgift att sätta upp en utlandsmission så kommer du att åka med dem.

Eller så söker du, efter din GMU, anställning som GSS/K, dvs kontinuerligt tjänstgörande soldat, dvs heltidsanställd. Då blir du heltidsanställd och gör en befattningsutbildning, och efter denna befattningsutbildning fortsätter du att vara heltidsanställd och du fortsätter att utbildas inom ditt förband. Så är ditt soldatyrke din heltidssysselsättning, ditt jobb.