Jump to content

Byta Hemvärnsgrupp

Recommended Posts

Hej, jag har nyligen fått jobb i en ny stad (Jönköping) och funderar därför på att byta Hemvärnsgrupp. Om jag har förstått rätt är det då Norra Smålandsgruppen som är aktuellt och kompaniet blir Wätterstads insatskompani eller Jönköpings Hemvärnskompani. Insatskompaniet verkar dock ligga i Eksjö och det är ju en bit om man inte har bil.

Är det någon som vet hur det fungerar att byta utbildningsgrupp? Måste jag rusta av alla mina gamla prylar och rusta på igen på nya gruppen? Måste jag göra om introutbildningen?

Till sist så trivs jag väldigt bra i mitt nuvarande kompani, och vill därför veta om Jönköpingskompanierna är bra. Många vakanser, engagerade medlemmar?

Tack på förhand.

Hej, jag har nyligen fått jobb i en ny stad (Jönköping) och funderar därför på att byta Hemvärnsgrupp. Om jag har förstått rätt är det då Norra Smålandsgruppen som är aktuellt och kompaniet blir Wätterstads insatskompani eller Jönköpings Hemvärnskompani. Insatskompaniet verkar dock ligga i Eksjö och det är ju en bit om man inte har bil.

Är det någon som vet hur det fungerar att byta utbildningsgrupp? Måste jag rusta av alla mina gamla prylar och rusta på igen på nya gruppen? Måste jag göra om introutbildningen?

Till sist så trivs jag väldigt bra i mitt nuvarande kompani, och vill därför veta om Jönköpingskompanierna är bra. Många vakanser, engagerade medlemmar?

Tack på förhand.

Hur långt är det mellan din nuvarande bostad och Jköping och är Jobbet permanent. I mitt kompani har vi haft folk som Studerat i en annan utbildningsgrupps område. De gäller ju dock att de är rimliga avstånd.

Tack på förhand.

Vid de tillfällena jag hört om folk som flyttat på sig har de lämnat in sitt vapen och kvitterat ut ett nytt vid den nya utbildningsgruppen.

men det är lite pappersexercis med blanketter om flytt mellan förband som skall fllas i och skrivas under av förbandschefen (tror jag), ring din utbildningsgrupp och förhör dig.

//

Jadu

Det är cirka 50 mil till gamla gruppen så om jag blir kvar kommer jag bara vara med på SÖF och KFÖ. Jobbet är tillsvidare och eftersom det är semestertider är utbildningsgruppen stängd, därför tänkte jag förhöra mig lite här.

När jag byte för några år sen gick det rätt lätt.

Pratade med Kompanichef som sen paratade med ansvarig på gruppen som sen fixade iväg alla papper till nya gruppen.

Lämmnade in all utr o sen flyttade

När jag flyttat klart så tog jag själv kontakt med med ny Kompanichef samt utbgrupp för att vissa att jag fanns o för att skynda på det lite.

Nytt kontrakt, ny utr mm var fixat på ett par veckor efter jag var på plats.

Har du gjort intron 1gång så behöver du inte göra den igen

Jag flyttade ganska nyligen och jag fyllde i lite papper som jag fick genom kompanichefen på mitt dåvarande kompani, byter du utbildningsgrupp så måste du lämna in vapnet och hämta ut ett nytt. Utrustningen tar man med sig.

Jag fick för mig att det fanns ett insats kompani i Jönköping men jag kan ha fel.

/Slugg

wätterstadsinsatskompani låter som ett insatskompani i just jönköping.....

Men enkelt, prata med din utbildningsgrupp eller också med norra smålandsgruppen så löser de pappersjobbet. Beroende på så kan man lämna in allt, delar eller inget förutom byta av patronlägeslås.

Jag har bytt utb-grupp 4 gånger. Det går ganska lätt då alla är mycket intresserade av soldater som inte är nybörjare. Men mitt tipps är som alltid i HV, LIGG PÅ! Så mycket i HV rinner bara ut i sanden. Jobba helst mot Kompanichef och Plutonchef, var tydlig med att om det inte händer något så byter du enhet. Det brukar hjälpa.

Tack på förhand.

Du har PM.

Hej!

Som QM har jag gjort många flyttningar av soldater från och till annat kompani och även utb.grupper. Min KC skickar meddelande om vem som skall flytta och jag kontaktar förrådet avseende av utrustningen. För det mesta så går det att flytta utrustning pappersmässigt förutom då vapen med tillbehör samt vapenlås. Ibland kan det vara så att "permisuniformen" skall lämnas in där den tagits ut, om soldaten i fråga har den ute pga högvakt m.m. Det är olika från förråd till förråd. Inom Kalmar- Kronobergsgruppen så hänvisas i första hand till respektive QM inom kompanierna. Utb.gruppens ansvarige för personlig utrustning m.m. kontaktar vi mest för hjälp att få in "motvilliga" avrustningar. Då rycker han ut!

Ta ett snack med din nuvarande KC och med den blivande KC (när du får kontakt) vilket som blir bäst, om nu jobbet var ett vik.

Lycka till! (men som ligg på som sagt var så att inget faller mellan stolar och glöms bort, som jag såg i ett tidigare inlägg)

Hälsningar

QM

354.HvUnd

Kalmar- Kronobergsgruppen

• 6 months later...

Hej!

Som QM har jag gjort många flyttningar av soldater från och till annat kompani och även utb.grupper. Min KC skickar meddelande om vem som skall flytta och jag kontaktar förrådet avseende av utrustningen. För det mesta så går det att flytta utrustning pappersmässigt förutom då vapen med tillbehör samt vapenlås. Ibland kan det vara så att "permisuniformen" skall lämnas in där den tagits ut, om soldaten i fråga har den ute pga högvakt m.m. Det är olika från förråd till förråd. Inom Kalmar- Kronobergsgruppen så hänvisas i första hand till respektive QM inom kompanierna. Utb.gruppens ansvarige för personlig utrustning m.m. kontaktar vi mest för hjälp att få in "motvilliga" avrustningar. Då rycker han ut!

Ta ett snack med din nuvarande KC och med den blivande KC (när du får kontakt) vilket som blir bäst, om nu jobbet var ett vik.

Lycka till! (men som ligg på som sagt var så att inget faller mellan stolar och glöms bort, som jag såg i ett tidigare inlägg)

Hälsningar

QM

354.HvUnd

Kalmar- Kronobergsgruppen