Guest General Pershing Posted June 24, 2011 Report Share Posted June 24, 2011 Efter 5 år i Främlingslegionen; vilka karriärmöjligheter öppnar sig? Jag har alltid fascinerats av amerikanska privata säkerhetsfirmor; t.ex. Blackwater (eller vad de nu kallar sig numera). Hur värderar de en FFL-karriär? Tar de enbart ex-DOD? Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted June 25, 2011 Report Share Posted June 25, 2011 Hur lång tid har du kvar på kontraktet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest General Pershing Posted June 25, 2011 Report Share Posted June 25, 2011 Hur lång tid har du kvar på kontraktet? Jag är inte i FFL idag, jag funderar däremot på det. Och då jag gärna planerar framåt; vad man kan göra efteråt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted June 25, 2011 Report Share Posted June 25, 2011 Fokusera på de kommande fem åren, inte på vad du skall göra efter. Vem vet hur branschen ser ut då? Men visst är FFL en merit, även om det förstås beror på vad du gör där. En kock eller tubaspelare står kanske inte så högt i kurs för PSD-tjänster om det är det du funderar på. Vad är det som fascinerar med just amerikanska bolag? Som sagt, mycket kan hända på fem år, men amerikanska företag jobbar mycket på regeringskontrakt och det blir allt svårare för icke-medborgare att få jobb. Däremot finns brittiska, sydafrikanska och kanske till och med franska aktörer som nog kan vara nog så fascinerande. Chansen är dock att det du tycker är fascinerande idag inte är så spännande om fem år. Vill du trots allt veta mer så rekommenderar jag att du ställer frågan på ett legionärsforum eller contractor-forum istället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest General Pershing Posted June 26, 2011 Report Share Posted June 26, 2011 Tack för svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armor Posted July 3, 2011 Report Share Posted July 3, 2011 Jag är långt ifrån kunnig inom FFL, men däremot har jag jobbat i 3 olika PMC/PSC företag och söker jobb igen om jag hittar något som är passande. OBS! Att nästan alla US företag kräver US citizens, Blackwater USA numera XE anställer enbart Amerikaner oavsett vad folk säger på forumen. Jag har flera vänner som är både ex BW och fortfarande jobbar via US training center som är deras hemsida och alla jobb står på deras hemsida och det är krav på US citizens speciellt på alla US DoD kontrakt. Det finns dock många andra företag och jag har jobbat med några Öst Europeer som var ex FFL varav en med 15 år i FFL Utav alla dessa FFL ca 5-5 stycken har jag träffat 2 som var ok, tyvärr är den största problemet brist kunskaper i Engelska. Enbart FFl utb räcker inte långt, alla Amerikanska företag kräver erfarenhet inom säkerhetsområdet samt utbildningar för de tjänster man söker det innebär PSD training (högrisk livvakt). De brittiska företagen kräver deras auktoriserade personskyddsväktare utbildning i stort sett på alla livvakts/konvoj jobb i Irak o Afghanistan (SIA close protection training ca 21 dagar i England, plus tillhörande FAAW utb (First aid at work=5 dagars utb)sen en licens ansökan som gäller i 3 år (liknar det förordnande som Svenska ordningsvakter har och innebär att man måste ha en repetitions utbildning vart 3 år. Stenhårt med prickfritt förflutet minsta grej i registret så kan du lägga ner direkt. Kan dock nämna att de som rankas högst inom militär utb och i UK är Brittiska RMP som är cp utbildade, de anses vara världens främsta militära livvakter. Dock kräver många företag minst 5 års erfarenhet från militär, polisiär eller internationell säkerhets tjänst och att man har tjänstgjort antingen som soldat eller i firma i sk högrisk områden eller konflikt regioner utan det kommer man inte ut på jobb. Anledningen är att konkurransen är stenhård med tio tusentals erfarna säkerhetskontraktörer från Irak o Afghanistan. Är du intresserad av sånt här får du gärna fråga eftersom jag har en hygglig koll på detta. Dock är det inget som händer över en natt trots 5 år i Legionen utan det krävs civila specialkurser, kontakter och en imponerande CV för att komma ut på jobb, inget är dock omöjligt eftersom jag själv kommit ut men har också jobbat med säkerhet sedan 1994 och utbildat mig för ett par hundra tusen under årens lopp. Kan dock tillägga att de flesta som jobbar i risk zoner för säkerhetsföretag har ca 10 års erfarenhet och är i regel från 30-55 år. Hälsn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Är inte många av de anställda i XEs anläggning i UAE från diverse sydamerikanska länder? Det jag har fått berättat och läst är just att man gärna tar människor som har erfarenheter från konflikterna på den kontinenten, dels för att de inte kräver lika mycket lön och dels för att de faktiskt har erfarenhet. (sedan har det väl skitit sig än då eftersom en polis stationerad i Colombias djungel in per automatik måste ha ens använt sitt tjänstevapen) Jag kan ha fel och det kan ju också vara så att det inte är XE utan ett annat bolag med samma ägare, det blev väl ganska så många bolag utav Blackwater? Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Är inte många av de anställda i XEs anläggning i UAE från diverse sydamerikanska länder? Det jag har fått berättat och läst är just att man gärna tar människor som har erfarenheter från konflikterna på den kontinenten, dels för att de inte kräver lika mycket lön och dels för att de faktiskt har erfarenhet. (sedan har det väl skitit sig än då eftersom en polis stationerad i Colombias djungel in per automatik måste ha ens använt sitt tjänstevapen) Jag kan ha fel och det kan ju också vara så att det inte är XE utan ett annat bolag med samma ägare, det blev väl ganska så många bolag utav Blackwater? Företaget heter Reflex Responses och även om Blackwaters grundare Eric Prince högst sannolikt är inblandad så är det inte hans bolag. Instruktörerna är nog mestadels amerikaner; det du tänker på är den 800 man starka 'insatsstyrka' företaget satte upp. Till denna rekryterades främst colombianska poliser och militärer, men det visade sig snabbt att många av dessa inte höll måttet och man fick snabbt plocka in ett gäng sydafrikaner. Rent generellt stämmer det dock att det inte längre är intressant att hyra in västerlänningar för rena bassetjänster, till det använder man främst av kostnadsskäl t ex nepaleser, ugandier, lokala irakier osv. Team leaders är däremot expats, men naturligtvis väldigt rutinerade sådana. Dagarna då i stort sett vem som helst med grundutbildning och ett glatt humör kunde åka till Irak och tjäna pengar är sedan länge förbi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armor Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 XE (BlackwaterUSA) har ett syster företag som heter Greystone Ltd, de tar in lite lokala förmågor den vägen. Eric ja han har ett finger med Reflex Response men det är inte BW (XE) där har man rekryterat främst ex SF personal dock mestadels Amerikaner, dock några britter och Sydafrikaner mfl..Företaget XE (BW) är till salu! Allt fler Amerikanska företag går ifrån sk ALL nationals utan har enbart US citizens och sk Local nationals. Det finns några få kontrakt som inte är DoD kontrakt där man kan ta in all nationals eller sk TCN (third country nationals) Däremot finns det många andra företag, Bittiska och Australiska mfl som tar in olika nationaliteter de stora pengarna är borta om man inte är Amerikan och sitter på ett DoD kontrakt. De allra flesta tjänar nu mellan 5000-8000USD i månaden, 2007 när jag var i irak tjänade vi 13950USD (då 92.000 sek i månaden) självklart får vi som Svenskar betala skatt hemma i Sverige om man inte väljer att vara utomlands på sin lediga tid då endast 72 dagar hemma tillåts för att slippa betala skatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Allt fler Amerikanska företag går ifrån sk ALL nationals utan har enbart US citizens och sk Local nationals. Det finns några få kontrakt som inte är DoD kontrakt där man kan ta in all nationals eller sk TCN (third country nationals) Helt sant. Jag borde kvalificerat mitt inlägg ovan att det gällde främst icke-amerikanska företag. De amerikanska aktörerna är väldigt annorlunda i det att de är väldigt insyltade i regeringskontrakt. Visst finns stora pengar att tjäna, men inte längre genom att sitta i bakluckan på en landcruiser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.