NoPinky Posted February 18, 2011 Report Posted February 18, 2011 Är det någon som sitter på uppgifter om dessa nya grävlastare som FM köper in? De som går att hitta på nätet är att FM köper 10 st JCB HMEE som skall levereras i slutet av 2011 och förbandssättas under 2012. * Skall de ersätta de för flygtransport modifierade EL70 som i dag fins i organisationen? * Vilka förband är de avsedda för? * Vilken utustning / redskap levereras de med? * Vad var kravspecen vid upphandlingen? * Någon som har någon erfarenhet av dessa maskiner? Några länkar http://www.jcbdirt.com/2011/01/jcb-wins-major-order-from-swedish-military-for-high-speed-machines/ http://www.constructionenquirer.com/2010/12/16/swedish-army-buys-jcb-high-speed-loaders/ http://www.me.se/Tidning/Branschnytt/2010/November/Forsvaret-koper-10-JCB-HMEE/ Quote
sportdykare Posted February 18, 2011 Report Posted February 18, 2011 Låter som något riktigt bra att ha... Quote
hårdkår Posted February 20, 2011 Report Posted February 20, 2011 Vilka förband är de avsedda för?Ingenjörer? Vild gissning. Jag kanske är bitter men detta att köpa hyllvara tror jag är lite av en björntjänst mot sig själv. Då det försvårar logistiken avsevärt. I min mening känns det dumt att ha en myriad av reservdelar till ett fåtal maskiner. Inte nog med att det är kostsamt att hålla delar till samtliga olika maskiner. Så lär det kännas rätt ironiskt att i kritisk stund sitta med femti-elva oljefilter i famnen och ingen av dem passar maskinen ifråga. Quote
NoPinky Posted February 20, 2011 Author Report Posted February 20, 2011 Vilka förband är de avsedda för?Ingenjörer? Vild gissning. Sist jag pratade med befäl från Ing2/Maplut, sa dom att de slutat att använda grävlastare eftersom att de var för små för deras typ av uppgifter och att de numera endast använde grävmaskin för grävarbeten. De enda förband som jag på rak arm vet använder grävlastare idag är LedR och TrängR, eftersom de har behov av att kunna genomföra fältarbeten innom egen gruppering. Quote
Mantas Posted February 20, 2011 Report Posted February 20, 2011 Vilka förband är de avsedda för?Ingenjörer? Vild gissning. Jag kanske är bitter men detta att köpa hyllvara tror jag är lite av en björntjänst mot sig själv. Då det försvårar logistiken avsevärt. I min mening känns det dumt att ha en myriad av reservdelar till ett fåtal maskiner. Inte nog med att det är kostsamt att hålla delar till samtliga olika maskiner. Så lär det kännas rätt ironiskt att i kritisk stund sitta med femti-elva oljefilter i famnen och ingen av dem passar maskinen ifråga. Håller inte med dig där På vilket sätt försvårar det logistiken? Även om du inte köper hyllvara så kommer du får ett nytt oljefilter (eftersom du tog det som exempel), speciellt om du ersätter ett fordon som är 20-30 år gammalt. I nuläget finns det en myriad av maskintyper inom FM, ca 40-50 st, de äldsta 45 år gamla och majoriteten mellen 15 och 30 år gamla och många typer finns det bara 1-5 st av, och nästan inga reservdelar att köpa annat än på skroten. Det försvårar däremot logistiken. Nä, bort med den gamla skiten och in med nya prylar. Bättre prestanda, ekonomi, ergonomi, miljö, skydd och taktisk förmåga. Det finns nog inga soldater som velat åka till tex AF om alla andra fordonstyper vara lika gamla. Tänkt dig FS med Volvo 939, Tgb 11 och Wima bussar. Ingbat och FS är säkerligen det framtida hemmet för HMEE. Mina fem. Quote
hårdkår Posted February 24, 2011 Report Posted February 24, 2011 @Mantas. Det har inget med ålder att göra. Som du säger finns det en uppsjö olika maskiner. Hade varit bra således om man kunde samköra försörjning av delar till dessa. Likaså man vill ha en viss typ av ammunition eller drivmedel. Att sätta en motor i flera olika typ av maskiner vinner man fördelar. Eller ha samma däck och bultmönster till hjul osv. Dock är detta irrelevant då maskiner och fordon lär köpas och säljas i större utsträckning för att passa "här och nu". Tycker dock att en del saker kunde ha varit "hyllvara" i den utsträckning att man slipper bli fast i tillverkarens klor. Panga en framlykta mot ett träd i mörka afrika. Hade det varit bra att ha en standard som sitter på allt oavsett om det är Volvo, Scania, JCB eller Mercedes. Spar pengar och inte minst plats. Quote
Reed Posted February 25, 2011 Report Posted February 25, 2011 @Mantas. Det har inget med ålder att göra. Som du säger finns det en uppsjö olika maskiner. Hade varit bra således om man kunde samköra försörjning av delar till dessa. Likaså man vill ha en viss typ av ammunition eller drivmedel. Att sätta en motor i flera olika typ av maskiner vinner man fördelar. Eller ha samma däck och bultmönster till hjul osv. Dock är detta irrelevant då maskiner och fordon lär köpas och säljas i större utsträckning för att passa "här och nu". Tycker dock att en del saker kunde ha varit "hyllvara" i den utsträckning att man slipper bli fast i tillverkarens klor. Panga en framlykta mot ett träd i mörka afrika. Hade det varit bra att ha en standard som sitter på allt oavsett om det är Volvo, Scania, JCB eller Mercedes. Spar pengar och inte minst plats. Det är lite skillnad på fältrep/krigsskaderep än finmek hemma, det är bara smälla på den lykta man har, om det nu är ett stort problem som kräver omedelbar åtgärd. Visst finns det vinster med att ha samma reservdelar till olika fordon, men samtidigt är det lite kallakriget-tänk att vi skulle vara helt självförsörjande på allt och dom enda lyktorna som var goda nog åt våra fordon var från Fix-fabriken i göteborg. Att utveckla en hel serie fordon, för att samordna reservdelar, när man endast behöver 10 st grävlastare låter iofs som svenska försvarsmakten och FMV i ett nötskal, all anskaffning som tar mindre än 10 år kan ju inte vara korrekt utförd enligt dem. Personligen tycker jag det är skönt att det verkar som man börjar förstå sambandet behov kontra anskaffning. Att man sen får släpa på en container till med reservdelar är ett mindre problem. Quote
martinator Posted February 25, 2011 Report Posted February 25, 2011 Dock är frågan varför man inte köper svansk... Volvo eller ljungby. Man har ju redan volvolastare så någon form av logistikfördel borde ju gå uppnå om man valt volvo. Prisfråga? /m Quote
Reed Posted February 25, 2011 Report Posted February 25, 2011 Varken Ljungby eller Volvo har en grävlastare som är är splitterskyddade och klarar 90km/h Quote
Mantas Posted February 25, 2011 Report Posted February 25, 2011 Varken Ljungby eller Volvo bygger grävlastare överhuvudtaget. Quote
hårdkår Posted February 27, 2011 Report Posted February 27, 2011 Det är lite skillnad på fältrep/krigsskaderep än finmek hemma, det är bara smälla på den lykta man har, om det nu är ett stort problem som kräver omedelbar åtgärd. Visst finns det vinster med att ha samma reservdelar till olika fordon, men samtidigt är det lite kallakriget-tänk att vi skulle vara helt självförsörjande på allt och dom enda lyktorna som var goda nog åt våra fordon var från Fix-fabriken i göteborg. Visst är det så. Men fältmek underlättas av att något av de mekaniskt utslagna donatorfordonen delar komponenter med de övriga. Sedan kanske inte just lyktglas något man lagar med 8 varv gaffa. Det har inget med att vara självförsörjande. Mångt och mycket tillverkas utomlands särskilt fordonskomponenter. Jag ser helst att man delar dessa, sedan att det står Bosch på reläet bryr jag mig inte det minsta om. Bara det är samma del som passar samtliga fordon. Att utveckla en hel serie fordon, för att samordna reservdelar, när man endast behöver 10 st grävlastare låter iofs som svenska försvarsmakten och FMV i ett nötskal, all anskaffning som tar mindre än 10 år kan ju inte vara korrekt utförd enligt dem. Personligen tycker jag det är skönt att det verkar som man börjar förstå sambandet behov kontra anskaffning. Att man sen får släpa på en container till med reservdelar är ett mindre problem. Det är mycket som är paradoxalt men det skulle leda till minskade kostnader i det stora hela. Dels för att man inte behöver utbilda på varje specifikt fordon i lika stor utsträckning. Enklare försörjning av utbytedelar m.m. Jag har full förståelse för fort, fort, fan är det nya inom försvaret. Vilket är en följd av att man köper det för stunden behövs utan att tänka taktiskt i större sammanhang. Jag säger inte att man skall utveckla en egen maskin för detta behov särskilt när det finns en kompetent maskin för jobbet. Men det är fullt möjligt att fila till kanterna lite. Om FM behöver fler grävlastare kommer då det ske en ny upphandling av dessa JCB eller blir det något helt annat. Eftersom behovet kanske inte just var splitterskydd just då? Detta leder till det som Mantas beskrev en uppsjö olika maskiner, gamla som nya. Jag har således inget emot dessa maskiner. Jag menar bara att ska man ha något likande i framtiden får man se till att ordna något liknade. Sedan vill man absolut ha en svensk grävlastare får man vända sig till (glada) Huddig. Quote
Erik_G Posted February 28, 2011 Report Posted February 28, 2011 Ska man ha fältreparationer och reservdelstillgång vid utlandstjänster i åtanke kanske det är smartare att välja ett stort amerikanskt märke än något obskyrt inhemskt, eftersom jag misstänker att det kanske är lättare att få tag på delar till dessa utomlands. Om inte annat kanske man kan köpa/låna/stjäla från något av de otaliga amerikanska gruv/olje/byggbolag som brukar råka finnas i anslutning till ett konfliktområde. Med tanke på insats i mörkaste Afrika, och framtiden kanske en kinesisk grävare hade varit bättre /E Quote
Recommended Posts