Jump to content

3D Teve och 3D bio


Pal

Recommended Posts

Jag vill varna för 3D teve. Köp inte en sådan, besvikelse blir resultatet.

 

Att vi har två ögonen ger oss endast 3D seende på saker som är närmare vårt ansikte än 40 centimeter. På alla avstånd större än så så uppfattar vi inte djup överhuvudtaget beroende på våra två ögon och deras separation i sidled, istället använder sig hjärnan av sin kunskap av objekts storlek och jämför dem i det vi tittar på.

 

Det som idag säljs som 3D teve och även bio är steroskopiskt-seende där våra två ögon matas med olika bilder. När detta bildbehandlas i vår hjärna så ser vi detta som djup, men det ger inte en realistisk känsla för det är inte så vi ser djup i verkligheten. Och det är inte 3D.

 

Om man ställer sig och tittar ut genom ett fönster och tittar på en vy som sträcker sig mot horisonten, då är det 3D. Så skall 3D kännas, och det spelar absolut ingen roll om man är enögd. När man tittar ut genom fönstret så används objektens kända storlek i relation till varandra för att ge dig upplevelsen av djup. Samt, och det är viktigt, små rörelser hos dig. Även om du står still så rör du dig lite, och även en liten omedveten rörelse räcker för att ändra din vy lite grann. Objekten kommer då röra sig relativt varandra lite olika. Om du tittar ut genom fönstret och rör dig lite till vänster då kommer du se alla objekt lite mer från vänster, ett träd som inte är så långt bort kommer du kunna se mer från sidan men träd som är långt bort kommer inte ändras så mycket. Detta är 3D och är en helt annan sak än steroskopisk-vision.

 

Jag vill passa på att säga att det inte alls vore omöjligt med denna äkta 3D så det kommer att komma. Där du kan luta dig åt sidan och teven då visar dig en annan vy. I exempelvis tecknade filmer som de som Pixar gör så finns redan alla objekt klara och det skulle gå redan i dag. Med fotograferade filmer så blir det mycket svårare, men det ligger inom det möjligas ram med enorma gitter av filmkameror, kanske 60 stycken monterade på en lång rad 60 meter eller så brett och med en böjning på kanske 40 grader. Poängen är att det som saluförs idag inte är 3D utan steroskopisk-vision.

 

 

Det luriga här är att om du tittar på en steroskopisk teve i affären så kommer man uppleva en wow effekt, man kommer tycka det är coolt. Men detta kommer inte översättas till bra upplevelse för det dom flesta avser göra med sin teve.

 

Jag skall berätta om hundar nu. Om du tar en hund så kan de bli väldigt glada, arga eller annat när de ser en annan hund eller människa som passerar utanför fönstret. Men om du försöker få en reaktion av samma hund av att titta på hundar på teve eller på bilder då är den helt oförstående. Detta beror på att hundens hjärna har detekterat att teve inte är på riktigt och att det finns en flagga som då sätts som hindrar synintrycken att nå medvetandecentrum. Långt innan hundens medvetande så körs mängder av behandling av syndata och redan där sätts flaggan att teven inte är på riktigt och i det läget så stannar synintrycken, de tas bort och även om hundens ögon så klart fungerar så når inte det som visas på teven fram till hundens medvetande. Troligtvis är det på detta sätt för att hindra att hjärnkapacitet slösas bort på saker som inte kan påverka hunden fysiskt, en effekt av evolutionen. En hundhjärna är konstruerad så att saker utan relevans i verkligheten för hunden sänds aldrig vidare till dess medvetande så den får inte ens chansen att fundera över icke relevanta saker.

 

För människor är det annorlunda, vi har betydligt mer hjärnkapacitet. Och vi kan därför titta på teve, läsa böcker, njuta av berättelser. När man tittar på en film eller upplever ett datorspel eller till och med läser en bok. Då kan man ibland glömma bort litegrann att det man upplever är på låtsas. På engelska kallas detta "suspension of disbelief", ett bra begrepp.

Men för att glömma bort att det man upplever är på låtsas så mycket som möjligt så måste man försöka minimera faktorer som påminner om att det är på låtsas. I vår hjärna så utförs omfattande databehandling på våra synintryck innan dessa sänds vidare till vårt medvetande. Och i dessa steg innan medvetandet ligger också kontroller av verklighet kontra på låtsas. Vi har ett filter som ger dämpning på känslorna som upplevs av något när det väl når medvetandet och inställningen på detta filter görs innan synintrycken når medvetandet.

Därför skall en biosalong ha en stor duk, därför skall det vara mörkt i salongen mm.. För då kommer det finnas färre detaljer som i förbehandlingen av den film vi tittar på vrider upp filtret på de känslor vi sen upplever av det vi ser. Helt enkelt så blir man räddare, gladare, argare, ledsnare etc av historien vi tittar på ju mindre som finns som påminner oss om att det är på låtsas. Upplevelsen av filmen blir starkare ju mer vi glömmer bort att vi tittar på en film.

 

Steroskopisk-vision, det som idag säljs som 3D, ger en förödande effekt på inträdandet av "suspension of disbelief". Eftersom det är ett så orealistisk synintryck hjärnan har att jobba med när vi tittar stereoskopiskt så kommer filtret att öka kraftigt under förbehandligen av det vi tittar. Upplevelsen av historien kommer bli klart vagare på grund av detta. Ekvivalent med andra försämringar såsom att man ser filmen på en jätteliten skärm eller med riktigt dåligt ljud. Upplevelsen blir mindre medryckande därför att graden av "suspension of disbelief" blir betydligt lägre.

 

Givet att man framförallt skall uppleva drama på en teve, filmer och serier, så är en 3D teve inget att ha.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte sluta bli imponerad över hur folk upprörs över skitsaker.

Folk som lägger ner tid, energi och blodtryck på att skriva en lång text med lite oklart syfte. Ser du det som konsumentvägledning Pal? :)

 

Själv tycker jag att Avatar på 3d-bio var en rätt kul grej för ett par timmar, men att sitta hemma i vardagsrummet med obekvämt överdimensionerade digitala oakleysar för att se effekter strax utanför TVn, nej tack. Sedan får andra tänka och göra som de vill.

 

Det där med att hundar inte reagerar på andra hundar på TV ska jag hälsa svärmors jycke nästa gång jag hälsar på där. Den har alltså fel när den skäller ut hundpolarna i dumburken.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte sluta bli imponerad över hur folk upprörs över skitsaker.

Folk som lägger ner tid, energi och blodtryck på att skriva en lång text med lite oklart syfte. Ser du det som konsumentvägledning Pal? :)

 

Själv tycker jag att Avatar på 3d-bio var en rätt kul grej för ett par timmar, men att sitta hemma i vardagsrummet med obekvämt överdimensionerade digitala oakleysar för att se effekter strax utanför TVn, nej tack. Sedan får andra tänka och göra som de vill.

 

Det där med att hundar inte reagerar på andra hundar på TV ska jag hälsa svärmors jycke nästa gång jag hälsar på där. Den har alltså fel när den skäller ut hundpolarna i dumburken.

 

Jag är intresserad av ämnet. Upprörd är jag inte, men om ingen delade med sig av sånt de tycker eller kan så skulle jag tycka världen var mindre rolig.

 

Ljudet bör vara avstängt på teven så klart om man testar på djur. Det enda djur där istort sett alla individer är så intelligenta att de finner avbilder av verkligheten intressant är delfiner. Deras favoritprogram är att se utfodring av delfiner. Det finns enstaka hyperintelligenta hundindivider som kan förstå avbilder av verkligheten, det mest kända exemplet är en nu levande tysk hund som har en otrolig förmåga.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte sluta bli imponerad över hur folk upprörs över skitsaker.

Folk som lägger ner tid, energi och blodtryck på att skriva en lång text med lite oklart syfte. Ser du det som konsumentvägledning Pal? :)

 

Själv tycker jag att Avatar på 3d-bio var en rätt kul grej för ett par timmar, men att sitta hemma i vardagsrummet med obekvämt överdimensionerade digitala oakleysar för att se effekter strax utanför TVn, nej tack. Sedan får andra tänka och göra som de vill.

 

Det där med att hundar inte reagerar på andra hundar på TV ska jag hälsa svärmors jycke nästa gång jag hälsar på där. Den har alltså fel när den skäller ut hundpolarna i dumburken.

 

Jag är intresserad av ämnet. Upprörd är jag inte, men om ingen delade med sig av sånt de tycker eller kan så skulle jag tycka världen var mindre rolig.

 

Ljudet bör vara avstängt på teven så klart om man testar på djur. Det enda djur där istort sett alla individer är så intelligenta att de finner avbilder av verkligheten intressant är delfiner. Deras favoritprogram är att se utfodring av delfiner. Det finns enstaka hyperintelligenta hundindivider som kan förstå avbilder av verkligheten, det mest kända exemplet är en nu levande tysk hund som har en otrolig förmåga.

 

Jag får intrycket att du köpt en 3D teve och är kosmiskt missnöjd. Dina kommentarer om stereoseende och 3D skulle jag vilja ha källa på innan jag tror dig. Förmågan till avståndsbedömning på långa håll är oerhört avgörande av två friska ögon eller dito med glasögon.

 

//I, som tjänar sitt levebröd på gott stereoseende.

Link to comment
Share on other sites

Min granne har 3d datorskärm och andra lulliga saker på sin dator tillsammans med glasögonen. Säg vad ni vill, men explosioner och träd och så vidare... Ja, det blir skillnad! Det är nog den enda gången jag tycker om BFBC.

 

 

Dock så får jag så kopiöst med huvudvärk efter 20 minuter, det är snordyrt och inte värt pengarna. Men som sagt, en kul pryl.

Link to comment
Share on other sites

@pal

 

Varför reagerar då katter och hundar på speglar och dess egen spegelbild?

 

Gmy

 

Det gör dom inte, i samma ögonblick som deras hjärna förstår att det är något lurt så slutar de se vad du visar dom i spegeln.

Link to comment
Share on other sites

Min Hund, ser andra hundar på tv:-) Även tecknade hundar retar henne,,, med eller utan ljud på,,, springer hunden utanför bild står hon o glor vid sidan av tv:n och undrar var fienden tog vägen,,, Helt klart att alla hundar inte "ser", men min gör:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag skulle vilja uttrycka det så här ang. 3D på TV/bio. Känslan av djup finns men det är en 2 dimensionell 3D känsla.

Den stora skillnaden ligger i att när vi i verkligheten flyttar vårat huvud så ser vi objektet från en annan vinkel. Detta är inte fallet med bio/TV vi ser fortfarande objektet från samma vinkel, dvs kamerans. Detta ger en lite skum teaterkulisskänsla men annars är det rätt kul. Bäst funkar animerad film. Var och såg en Champions League match i 3D på en förhandsvisning. Funkade rätt bra faktiskt.

 

/m

Link to comment
Share on other sites

Min Hund, ser andra hundar på tv:-) Även tecknade hundar retar henne,,, med eller utan ljud på,,, springer hunden utanför bild står hon o glor vid sidan av tv:n och undrar var fienden tog vägen,,, Helt klart att alla hundar inte "ser", men min gör:-)

 

Visst, vi lägger ofta vårt mänskliga beteende på hundar men jag tror att det där med att hundar inte kan se tv är en ren skröna. Vår Taxador ligger alltid och slöar i soffan och så fort en hund råkar synas i rutan, ljud eller ej, så reagerar hon. Vi kollade på Huset fullt av hundar för ett par dagar sedan och det var uppenbart att hon reagerade olika på de olika hundarnas beteenden.

 

Läste på Flashback (denna källa av sanning...) där någon sade att hundar inte skulle kunna se den amerikanska NTSC med dess pixeltäthet och frekvens men däremot det tätare PAL. Om det finns ett uns av sanning i detta så kan ju detta vara en förklaring till myten.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

OT

Jag skall berätta om hundar nu. Om du tar en hund så kan de bli väldigt glada, arga eller annat när de ser en annan hund eller människa som passerar utanför fönstret. Men om du försöker få en reaktion av samma hund av att titta på hundar på teve eller på bilder då är den helt oförstående. Detta beror på att hundens hjärna har detekterat att teve inte är på riktigt och att det finns en flagga som då sätts som hindrar synintrycken att nå medvetandecentrum.

 

Ett anant sätt att föklara hundar och deras TV-tittande... Hunden har absolut ett synintryck från TV:n men hundens tolkar inte det på samma sätt som vi.

Many people claim that their dogs watch TV. A lot of these dogs will actually follow the movement of objects moving around the screen and may also bark. However, the dog does not interpret the television the same way we do. The dog cannot determine what any object on the screen actually is. For example, if we can see a video of a dog running around a field, your dog will see a dark object moving around the screen and this may grab his attention and make him "watch".

 

The sounds of the television are also likely to gain the attention of the dog, and because they can pinpoint the directional origin of any sound they hear, they will naturally look at the TV. Most dogs, however, will differentiate between the sounds of, for example, a dog barking on TV and a real dog barking. Although unapparent to us, there will be a distinct difference which will render the TV version unimportant to your dog. Remember also, that the dog's most important sense, that of smell, is not present in television and may affect his reaction to stimuli such as the TV that is lacking scents.

James Glover

James Glover (Dr.) is widely experienced in small animal practice. He attended Vet school at Kansas State University - Manhattan, Kansas, and has practiced in various hospitals in New Jersey throughout his career, as well as having various dog training diplomas. Now retired, he is well known for giving seminars on animal care and helps educate rescued pet adopters through volunteer work.

/OT

/m

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...